• Hakukoneoptimointi

Googlen Mobiilipäivitys 21.4.2015

21.4.2015 Google päivittää hakualgoritmiaan niin paljon, että sen vaikutus on Googlen mukaan suurempi kuin kuuluisan Panda-algoritmipäivityksen. Googlen virallinen ilmoitus aiheesta täällä. Panda-päivitys hyökkäsi ohutta sisältöä vastaan ja se vaikutti n. 12%:iin englanninkielisistä hakulauseista. Tuleva päivitys on siis yksi Googlen historian suurimmista muutoksista ja tähän kannattaa varautua mikäli orgaaninen liikenne on tärkeää liiketoiminnallesi. Uusi päivitys tekee sivuston […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

21.4.2015 Google päivittää hakualgoritmiaan niin paljon, että sen vaikutus on Googlen mukaan suurempi kuin kuuluisan Panda-algoritmipäivityksen. Googlen virallinen ilmoitus aiheesta täällä.

Panda-päivitys hyökkäsi ohutta sisältöä vastaan ja se vaikutti n. 12%:iin englanninkielisistä hakulauseista. Tuleva päivitys on siis yksi Googlen historian suurimmista muutoksista ja tähän kannattaa varautua mikäli orgaaninen liikenne on tärkeää liiketoiminnallesi.

Uusi päivitys tekee sivuston mobiilioptimoinnista merkitsevämmän asian Googlen hakusijoituksissa. Jos sivustosi ei ole optimoitu mobiilikäyttäjille, tulee erittäin todennäköisesti hakusijoituksesi ja tätä kautta myös hakuliikenteen määrä putoamaan päivityksen myötä.

Miten minimoit päivityksen vaikutuksen sivustoosi tai jopa hyödyt siitä?

Mobiililaitteilla verkkoa surffaavat poikkeavat kahdella tapaa tietokoneella verkkoa tutkivista.

  1. Heillä on käytössään pienempi näyttö
  2. Usein heillä on käytössään hitaampi verkkoyhteys

Näiden kahden eroavaisuuden vuoksi tulee ennen Googlen päivitystä hoitaa kaksi asiaa kuntoon.

1. Varmista, että sivustosi on responsiivinen

Responsiivinen verkkosivusto tunnistaa käyttäjän laitteen näytön koon ja mukautuu siihen. Sivusto järjestää itsensä uudelleen kävijän näyttöön sopivaksi ja näin käyttökokemus on hyvä selataan sivustoa sitten millä laitteella tahansa.

Responsiivinen sivusto on nykypäivää ja jokaisen yrityksen kannattaa sellaiseen panostaa. Google ei tee algoritmimuutosta huvikseen. Fakta on, että vuonna 2014 mobiililaitteilla käytettiin Internettiä ensimmäistä kertaa enemmän kuin tietokoneilla. Mobiilikäyttäjät on siis otettava huomioon verkkosivuja suunniteltaessa.

Kun tilaat responsiivisen sivuston, varmista, että myös mobiilissa näkyvä rakenne on konversio-optimoitu. Tämä on usein asia, joka unohtuu. Pienellä näytöllä sivuston rakenne muuttuu niin suuresti, että suurelle näytölle suunnitellut konversiopolut eivät toimi. Varmista siis, että sivustosi on myyvä myös pienellä näytöllä.

Alkuun pääset hyvin Googlen mobile-friendly websites -testillä.

2. Nopeuta sivustoasi

Vaikka 4G-mobiiliyhteydet ovat nopeita, ei niitä ole vielä kaikkialla. Monesti myös kaupunkien keskustoissa verkot toimivat hitaasti suuren käyttäjämäärän vuoksi. Langattomat mobiiliverkot eivät siis vielä pysty vastaamaan kiinteän netin nopeuksiin.

Mobiiliyhteyden nopeuden rajallisuuden vuoksi on tärkeää, että yrityksesi verkkosivusto on nopea ladata. Google on nostanut sivuston nopeuden painoarvoa hakualgoritmissään jatkuvasti ja tuleva päivitys varmasti vahvistaa sitä entisestään. Testaa sivustosi nopeus Googlen työkalulla. Testi myös neuvoo mitä voit tehdä sivustosi nopeuttamiseksi.

Sivuston latausnopeus vaikuttaa suuresti kävijän käyttökokemukseen ja suurissa sivustoissa latausnopeuden parantaminen voi vaikuttaa paljonkin verkkosivuston tehoon.

Testeissä on huomattu nopean sivuston hyödyiksi:

  1. Enemmän kävijöitä.
  2. Selattujen sivujen määrän nousu.
  3. Lisääntyneet konversiot.

Nopea sivusto siis lisää myyntiä.

Kaksi tapaa nopeuttaa sivustosi:

  1. Varmista, että sivustosi koodi on siistiä, tällöin sivusto toimii nopeammin. Minimoi skriptien ja css-tiedostojen määrä.
  2. Älä säästä webhotellissa. Varmista, etteivät latausajat ole palvelimen tehoista tai palvelimen verkkoyhteydestä kiinni.

Nyt on jo kiire

Google julkaisee päivityksen 21.4.2015. Et ehdi siihen, jos teet muutokset sivustoosi 20.4.2015 – nämä muutokset on tehtävä heti. Googlen pitää ehtiä käymään sivustosi lävitse ja ottaa muutokset huomioon ennen päivitystä.

Tee siis tarvittavat muutokset mahdollisimman nopeasti. Tämän jälkeen kirjaudu Googlen verkkovastaavan työkaluihin tai luo sinne tili ja kirjaudu sitten tässä osoitteessa.

Valitse vasemmasta sivupalkista ”Indeksointi” ja ”Hae kuten Google” – näin voit lähettää Google botin käymään sivustosi lävitse ja varmistat, että Google saa juuri tekemäsi päivitykset käyttöön ennen uutta mobiilipäivitystä ja vältyt mahdolliselta rangaistukselta.

Verkkosivuja ei voi enää ajatella pelkästään tietokoneiden näkökulmasta, mobiililaitteilla surffaaminen lisääntyy koko ajan. Responsiivisuus tulee ottaa huomioon myös hakukoneoptimoinnissa.

Miten yrityksesi verkkosivu pärjäsi Googlen testityökaluissa mobiiliystävällisyydellään?

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää