• Hakukoneoptimointi

Googlen Mobiilipäivitys 21.4.2015

21.4.2015 Google päivittää hakualgoritmiaan niin paljon, että sen vaikutus on Googlen mukaan suurempi kuin kuuluisan Panda-algoritmipäivityksen. Googlen virallinen ilmoitus aiheesta täällä. Panda-päivitys hyökkäsi ohutta sisältöä vastaan ja se vaikutti n. 12%:iin englanninkielisistä hakulauseista. Tuleva päivitys on siis yksi Googlen historian suurimmista muutoksista ja tähän kannattaa varautua mikäli orgaaninen liikenne on tärkeää liiketoiminnallesi. Uusi päivitys tekee sivuston […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

21.4.2015 Google päivittää hakualgoritmiaan niin paljon, että sen vaikutus on Googlen mukaan suurempi kuin kuuluisan Panda-algoritmipäivityksen. Googlen virallinen ilmoitus aiheesta täällä.

Panda-päivitys hyökkäsi ohutta sisältöä vastaan ja se vaikutti n. 12%:iin englanninkielisistä hakulauseista. Tuleva päivitys on siis yksi Googlen historian suurimmista muutoksista ja tähän kannattaa varautua mikäli orgaaninen liikenne on tärkeää liiketoiminnallesi.

Uusi päivitys tekee sivuston mobiilioptimoinnista merkitsevämmän asian Googlen hakusijoituksissa. Jos sivustosi ei ole optimoitu mobiilikäyttäjille, tulee erittäin todennäköisesti hakusijoituksesi ja tätä kautta myös hakuliikenteen määrä putoamaan päivityksen myötä.

Miten minimoit päivityksen vaikutuksen sivustoosi tai jopa hyödyt siitä?

Mobiililaitteilla verkkoa surffaavat poikkeavat kahdella tapaa tietokoneella verkkoa tutkivista.

  1. Heillä on käytössään pienempi näyttö
  2. Usein heillä on käytössään hitaampi verkkoyhteys

Näiden kahden eroavaisuuden vuoksi tulee ennen Googlen päivitystä hoitaa kaksi asiaa kuntoon.

1. Varmista, että sivustosi on responsiivinen

Responsiivinen verkkosivusto tunnistaa käyttäjän laitteen näytön koon ja mukautuu siihen. Sivusto järjestää itsensä uudelleen kävijän näyttöön sopivaksi ja näin käyttökokemus on hyvä selataan sivustoa sitten millä laitteella tahansa.

Responsiivinen sivusto on nykypäivää ja jokaisen yrityksen kannattaa sellaiseen panostaa. Google ei tee algoritmimuutosta huvikseen. Fakta on, että vuonna 2014 mobiililaitteilla käytettiin Internettiä ensimmäistä kertaa enemmän kuin tietokoneilla. Mobiilikäyttäjät on siis otettava huomioon verkkosivuja suunniteltaessa.

Kun tilaat responsiivisen sivuston, varmista, että myös mobiilissa näkyvä rakenne on konversio-optimoitu. Tämä on usein asia, joka unohtuu. Pienellä näytöllä sivuston rakenne muuttuu niin suuresti, että suurelle näytölle suunnitellut konversiopolut eivät toimi. Varmista siis, että sivustosi on myyvä myös pienellä näytöllä.

Alkuun pääset hyvin Googlen mobile-friendly websites -testillä.

2. Nopeuta sivustoasi

Vaikka 4G-mobiiliyhteydet ovat nopeita, ei niitä ole vielä kaikkialla. Monesti myös kaupunkien keskustoissa verkot toimivat hitaasti suuren käyttäjämäärän vuoksi. Langattomat mobiiliverkot eivät siis vielä pysty vastaamaan kiinteän netin nopeuksiin.

Mobiiliyhteyden nopeuden rajallisuuden vuoksi on tärkeää, että yrityksesi verkkosivusto on nopea ladata. Google on nostanut sivuston nopeuden painoarvoa hakualgoritmissään jatkuvasti ja tuleva päivitys varmasti vahvistaa sitä entisestään. Testaa sivustosi nopeus Googlen työkalulla. Testi myös neuvoo mitä voit tehdä sivustosi nopeuttamiseksi.

Sivuston latausnopeus vaikuttaa suuresti kävijän käyttökokemukseen ja suurissa sivustoissa latausnopeuden parantaminen voi vaikuttaa paljonkin verkkosivuston tehoon.

Testeissä on huomattu nopean sivuston hyödyiksi:

  1. Enemmän kävijöitä.
  2. Selattujen sivujen määrän nousu.
  3. Lisääntyneet konversiot.

Nopea sivusto siis lisää myyntiä.

Kaksi tapaa nopeuttaa sivustosi:

  1. Varmista, että sivustosi koodi on siistiä, tällöin sivusto toimii nopeammin. Minimoi skriptien ja css-tiedostojen määrä.
  2. Älä säästä webhotellissa. Varmista, etteivät latausajat ole palvelimen tehoista tai palvelimen verkkoyhteydestä kiinni.

Nyt on jo kiire

Google julkaisee päivityksen 21.4.2015. Et ehdi siihen, jos teet muutokset sivustoosi 20.4.2015 – nämä muutokset on tehtävä heti. Googlen pitää ehtiä käymään sivustosi lävitse ja ottaa muutokset huomioon ennen päivitystä.

Tee siis tarvittavat muutokset mahdollisimman nopeasti. Tämän jälkeen kirjaudu Googlen verkkovastaavan työkaluihin tai luo sinne tili ja kirjaudu sitten tässä osoitteessa.

Valitse vasemmasta sivupalkista ”Indeksointi” ja ”Hae kuten Google” – näin voit lähettää Google botin käymään sivustosi lävitse ja varmistat, että Google saa juuri tekemäsi päivitykset käyttöön ennen uutta mobiilipäivitystä ja vältyt mahdolliselta rangaistukselta.

Verkkosivuja ei voi enää ajatella pelkästään tietokoneiden näkökulmasta, mobiililaitteilla surffaaminen lisääntyy koko ajan. Responsiivisuus tulee ottaa huomioon myös hakukoneoptimoinnissa.

Miten yrityksesi verkkosivu pärjäsi Googlen testityökaluissa mobiiliystävällisyydellään?

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää