• Markkinointi

Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle

Aivan kuten muussakin markkinoinnissa, myös hakukoneoptimoinnissa on eroa sillä, tehdäänkö optimointia B2B- vai B2C-yritykselle. Tietenkin perustoimenpiteet ovat samat molemmissa tapauksissa: aluksi kartoitetaan tärkeät hakusanat, korjataan verkkosivuston tekninen puoli kuntoon, luodaan hakukoneoptimoitua sisältöä ja hankitaan lisää ulkoisia linkkejä. Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi muutamia kysymyksiä, jotka ovat askarruttaneet meidän B2B-asiakkaitamme: Miksi meidän tarvitsee parantaa sijoituksiamme, kun asiakkaamme tietävät […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Aivan kuten muussakin markkinoinnissa, myös hakukoneoptimoinnissa on eroa sillä, tehdäänkö optimointia B2B- vai B2C-yritykselle. Tietenkin perustoimenpiteet ovat samat molemmissa tapauksissa: aluksi kartoitetaan tärkeät hakusanat, korjataan verkkosivuston tekninen puoli kuntoon, luodaan hakukoneoptimoitua sisältöä ja hankitaan lisää ulkoisia linkkejä. Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi muutamia kysymyksiä, jotka ovat askarruttaneet meidän B2B-asiakkaitamme:

Miksi meidän tarvitsee parantaa sijoituksiamme, kun asiakkaamme tietävät nimemme?

Hyvällä hakukonenäkyvyydellä voidaan kasvattaa yrityksen asiantuntijakuvaa ja tunnettavuutta. Jos yritys ei löydy silloin, kun asiakas itse sitä yrittää hakukoneen kautta etsiä, ei yritys luo kovinkaan hyvää vaikutelmaa itsestään.

Ostoprosessi aloitetaan yhä useammin etsien omatoimisesti tietoa internetistä ja hakukoneista. Tällöin kannattaa ehdottomasti olla esillä, jotta pääsee edes mukaan yhdeksi vaihtoehdoksi, jolta palvelu/tuote voitaisiin ostaa. Tavoitteena on kuitenkin yleensä myös hankkia uusia asiakkaita.

Miksi panostaisimme sivuston sisältöön, kun kontaktoimme asiakkaamme puhelimitse/kasvotusten?

Voit olla melko varma, että kontaktoimasi asiakas Googlettaa teidät ja käy tutustumassa yritykseenne verkkosivustonne kautta. Kaikki puhelussa käydyt asiat eivät kuitenkaan jää mieleen, joten kannattaa vastata yleisimpiin kysymyksiin myös verkkosivustolla. Näin vältytään turhilta puheluilta, sähköposteilta ja tapaamisilta ja säästetään molempien osapuolten aikaa.

Entä oletteko miettineet, millaisen kuvan verkkosivustonne antaa yrityksestänne? Miksi verkkosivustonne on olemassa ja mitä kävijän halutaan siellä tekevän? Onko kävijän helppo löytää tiensä kohti haluttua toimenpidettä?

Yrityksen verkkosivusto on se paikka, jonka sisältö on täysin yrityksen omassa hallinnassa, joten siitä kannattaa ottaa kaikki irti. Tarjotkaa verkkosivuillanne sisältöä, joka aidosti auttaa asiakasta ja jättäkää kuivien yritysfaktojen listaaminen vähemmälle.

Miten muka käyttökokemuksen parantaminen vaikuttaa asiakkaisiimme?

Kannattaa pitää mielessä, että ihmiset ovat netissä asioidessaan todella kärsimättömiä. Hakusanamarkkinoinnilla voidaan ajaa lisää ihmisiä sivustolle, mutta mikäli sivustolla vieraileva ihminen ei nopeasti löydä etsimäänsä tietoa verkkosivuilta, hän luultavasti poistuu ja etsii tiedon jostain muualta.

Jos verkkosivusto latautuu hitaasti tai sieltä on vaikea löytää etsimäänsä, saattaa asiakas ärtyä ja saada yrityksestä huonon vaikutelman.

Verkkosivu, joka on selkeä, toimiva ja yksinkertainen käyttää, auttaa asiakasta löytämään haluamansa sisällön nopeasti ja antaa yrityksestäkin paremman vaikutelman.

Kun asiakkaalle osoitetaan verkkosivustolla, mitä tehdä seuraavaksi, saadaan satunnaisista vierailijoista todennäköisemmin käännytettyä liidejä, mikä taas pitkässä juoksussa tarkoittaa lisääntynyttä kauppaa.

Me olemme jo alamme johtaja, miksi pitäisi huolestua, jos kilpailijat optimoivat?

Kun yritys löytyy useilla tärkeillä hakusanoilla Googlen kärkitulosten joukosta, luodaan yrityksestä samalla uskottava ja luotettava vaikutelma alan kärkiosaajana.

Yritys, joka sanoo olevansa alansa paras, muttei löydy hakukoneista, ei tällaista vaikutelmaa anna. Hakukoneoptimoinnin avulla kasvatetaan yrityksen tunnettavuutta, asiantuntijakuvaa ja saadaan lopulta lisää maksavia asiakkaita. Tutkimusten mukaan ihmiset kokevat Googlen kärkitulosten joukossa olevat yritykset luotettavammiksi kuin muut.

Lisäksi, mitä aikaisemmin hakukonenäkyvyyteen aletaan panostaa, sen vaikeampaa kilpailijoiden on kammeta itsensä mukaan kilpailuun. Hakukoneoptimoinnissa kun kunnolliset tulokset tulevat hitaasti – tapauksesta riippuen tuloksia voi odottaa puolen vuoden, vuoden kohdalla.

Me näymme jo ensimmäisellä sijalla, miksi muka pitäisi optimoida?

Se, että yritys löytyy jollain hakusanalla 1. sijalta Googlen hakutuloksissa on tietysti hienoa, mutta käyttävätkö kaikki juuri tätä kyseistä hakusanaa, kun etsivät yrityksen palveluita? Tuskin.

Hakukoneoptimoinnissa ja verkkosivuston sisällössä tulisi ottaa huomioon eri ostoprosessin vaiheessa olevat potentiaaliset asiakkaat. Monesti se hakusana, jolla yrityksessä ajatellaan olevan tärkeää näkyä Googlessa, ei olekaan sana, jota asiakkaat käyttävät yrityksen palveluita etsiessään. Näin on erityisesti B2B-puolella, jossa palvelut ja tuotteet ovat monesti monimutkaisempia, kuin ”perinteisellä” B2C-puolella.

Ne, jotka tuntevat alan ja yrityksen palvelut, saattavat käyttää tarkkoja ja teknisiäkin hakusanoja etsiessään yritystä. Toisaalta he, jotka ainoastaan tunnistavat tarpeen, mutta eivät tiedä ratkaisua, käyttävät hakusanoina yleisempiä hakutermejä. Kummankin tyylistä sanastoa kannattaa käyttää verkkosivustolla, jotta saadaan kasvatettua näkyvyyttä ostoprosessin eri vaiheissa olevien ihmisten keskuudessa.

Hakukoneoptimoinnin perustana onkin hakusanatutkimus, jonka avulla selvitetään ne sanat, joilla yrityksen todellisuudessa kannattaisi hakutuloksista löytyä.

Lisäksi kannattaa muistaa, että tilanteet hakutuloksissa muuttuvat. Se, että juuri nyt ollaan jollain hakusanalla Googlen 1. sijalla ei tarkoita sitä, etteikö joku voisi mennä hakutuloksissa edelle, jolloin menetetään arvokasta liikennettä kilpailijan sivustolle.

Yhteenveto

Myös B2B-yritysten asiakkaat koostuvat ihmisistä, jotka hakevat tietoa hakukoneista. Tällöin kannattaa ehdottomasti olla löydettävissä, jotta voidaan päästä mukaan yhdeksi vaihtoehdoksi, kun asiakas on tekemässä ostopäätöstä. Mikäli kiinnostuit hakukoneoptimoinnista, niin ota yhteyttä!

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää