• Hakukoneoptimointi

Miksi hakukoneoptimointi on Startup-yritykselle tärkeää

Hakukoneoptimointi ei ole monelle enää vieras sana, ja sen tärkeys käy ilmiselvemmäksi joka päivä. Vaikka monet jo tietävät hakukoneoptimoinnin tärkeyden, löytyy yhä yrityksiä, jotka eivät pidä sitä vielä ajankohtaisena. Tämä on kaukana totuudesta. Mitä aikaisemmin hakukoneoptimointia suunnitellaan ja toteutetaan, sitä vaivattomammaksi se muuttuu. Hyvää hakukoneoptimointia voi verrata markkinointiin ja eihän yritys ikinä mieti, ettei markkinointi ole […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakukoneoptimointi ei ole monelle enää vieras sana, ja sen tärkeys käy ilmiselvemmäksi joka päivä. Vaikka monet jo tietävät hakukoneoptimoinnin tärkeyden, löytyy yhä yrityksiä, jotka eivät pidä sitä vielä ajankohtaisena. Tämä on kaukana totuudesta.

Mitä aikaisemmin hakukoneoptimointia suunnitellaan ja toteutetaan, sitä vaivattomammaksi se muuttuu. Hyvää hakukoneoptimointia voi verrata markkinointiin ja eihän yritys ikinä mieti, ettei markkinointi ole vielä ajankohtaista. Eihän?

Startup ja hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on nykyään tarpeellinen ja jopa ehdoton startup-yrityksille, joilla on rajalliset resurssit. Startup-yritystä ajatellen, hakukoneoptimoinnilla voi olla suuri vaikutus asiakashankintaan ja maineenhallintaan. Uskon, että molemmat ovat erittäin tärkeitä startup-yritykselle, ja sen takia keskityn näihin kahteen asiaan tässä kirjoituksessa.

Jos hakukoneoptimointi on vielä vieras sana sinulle, meidän blogistamme löytyy Jaakon kirjoittama esittely hakukoneoptimoinnista. Suosittelen lämpimästi, koska sillä pääsee hyvin alkuun.

Ennen kuin mennään asian ytimeen, verkkosivun tekninen hakukoneoptimointi pitää olla kunnossa. Tämä on ensimmäinen askel. Jos verkkosivusi tekninen toteutus ei ole hakukoneoptimoinnin kannalta hyvä, et todennäköisesti saa kaikkea irti hakukoneoptimoinnista.

Asiakashankinta

Ja nyt kun sivustosi on teknisesti optimoitu ja julkaistu, mitä seuraavaksi? Sivustolle pitää saada liikennettä, ja liikenteen saaminen vaatii näkyvyyttä. Parhaimpia keinoja lisätä näkyvyyttä on luoda laadukasta sisältöä ja kerätä sivuston ulkoisia linkkejä.

Ennen sisällön kirjoittamista kannattaa tehdä hakusanatutkimus kirjoittamastasi aiheesta. Tällä tavalla saat hyviä vinkkejä avainsanoista tai -lauseista, joilla ihmiset hakevat hakukoneissa haluamaansa. Sen jälkeen suorita hakua käyttäen avainsanoja ja tutki, mitä hakusivun ylimmältä sivulta löytyy. Katso, millaista sisältöä löytyy hakusivun sivustoilta, ja kirjoita laadukkaampaa sisältöä. Google on ylivoimaisesti käytetyin hakukone Suomessa, ja Googlelta löytyy työkaluja, joilla saat tietoa avainsanojen hakuvolyymeista.

Laadukas sisältö on nyt luotu, mutta mitä seuraavaksi? Kirjoittamasi sisältö ei välttämättä näy heti ensimmäisellä sijalla Googlen hakusivulla, eikä sivuston liikenne ole ampaissut taivaaseen. Menikö useita tunteja hukkaan? Älä huoli, työ on vasta alussa. Varsinkin, jos sinulla on uusi tuntematon sivusto, joudut tekemään enemmän markkinointia kuin tunnettu olemassa oleva sivusto. Markkinoinnilla tarkoitan sitä, että sisällön pitää saada näkyvyyttä ja tähän löytyy eri keinoja. Sisältöä voi markkinoida omassa sosiaalisessa mediassa, kuten Facebook, LinkedIn, ja Twitter. Voit myös etsiä foorumeita, jotka keskustelevat aiheestasi tai voit olla yhteydessä uutissivustoon.

Sisältö on erittäin tärkeä hakukoneoptimoinnin kannalta sivustollesi, koska se hoitaa kahta tärkeää elementtiä yrityksellesi.

1) Sisältö kertoo yrityksestäsi ja vahvistaa yrityksesi brändiä, ja 2) se on myös mahdollista linkittää ja jakaa. Tämä tarkoittaa lisää näkyvyyttä yrityksellesi, ja uusia potentiaalisia asiakkaita. Linkitys on Googlelle erittäin vahva signaali sivuston auktoriteetista ja paremmalla auktoriteetilla saat enemmän näkyvyyttä. Enemmän näkyvyyttä tarkoittaa yrityksellesi lisää asiakkaita myyntiputken lopussa.

Helpoin tapa saada ulkoisia linkkejä on tuottaa laadukasta sisältöä. Lisätietoa linkityksen hankinnasta löydät Tommin blogikirjoituksesta.

Maineenhallinta

Nykyään kuka tahansa pystyy julkaisemaan mielipiteitään netissä. Tällä ilmiöllä on sekä hyvät että huonot puolensa. Tämä kuitenkin helpottaa tiedonjakoa ihmisten kesken – nyt esimerkiksi joku Espanjassa voi antaa vinkkejä kahvinkeittimen hankintaan tai kertoa, missä paikallisessa ravintolassa saa parasta palvelua.

Valitettavasti tämä myös mahdollistaa virheellisen tiedon levittämisen. Tämä tuskin auttaa yritystäsi, etenkin jos mahdollisesti haitallinen tieto löytyy hakusivun ylimmältä paikalta. Startup yritykselle tällä saattaa olla musertava vaikutus – investointihanat sulkeutuvat tai asiakkaat siirtyvät kilpailijalle.

Eli miten voit estää virheellistä tietoa leviämästä? Et mitenkään. Mutta voit kuitenkin vaikuttaa sen näkyvyyteen hakutuloksissa.

Ensimmäisenä listataan kanavat, joita pystyt hallitsemaan. Oletetaan että yritykselläsi on omat verkkosivut, Facebook-, Twitter-, LinkedIn-, Android- ja iOS app-sivut, blogi, Wikipedia-sivu, ja lisäksi isojen uutissivustojen artikkeleja. Haluat saada kaikki hallitsemasi kanavat näkymään hakusivun ensimmäisellä sivulla. Tämä vaatii työtä ja aikaa, mutta listalta löytyy jo tarpeeksi sivuja ensimmäisen hakusivun valloittamiseen. Näitä sivustoja pitää aktiivisesti ylläpitää, jotta ne säilyvät hakusivun ensimmäisten joukossa.

Esimerkiksi Wolt Oy on omaksunut tämän strategia hyvin:

wolt hakukonemaineenhallinta

 

Toinen keino pyrkiä saamaan virheellinen tieto yrityksestäsi pois hakukoneen sivuilta on kirjoittaa omaa sisältöä käyttäen samoja avainsanoja. Googlen tavoite on näyttää relevantteja hakuja, ja Google mittaa sivuston relevanttiutta monella tavalla. Aikaisemmin kerroin sisällöntuotosta ja linkityksestä. Ne ovat osa kokonaissignaalia, joista Google laskee sivustosi relevanttiutta. Jos sivustosi on Googlen silmissä paremmassa asemassa kuin virheellisen tiedon sivusto, Google todennäköisesti tarjoaa sinun artikkeliasi ensimmäisenä.

Harvoin tulee sellaisia tilanteita vastaan, ettei virheelliseen tietoon voi puuttua lainkaan. Alustavasti kukaan ei tahallisesti levitä väärää tietoa, joten sivuston omistaja on yleensä yhteistyöhaluinen. Välillä voi tulla vastaan sellainenkin sivustonomistaja, joka on tahallisesti levittänyt virheellistä tietoa. Toki asia voi kuulua myös poliisille mutta joka hetki, kun odotat poliisilta toimenpiteitä, yrityksesi menettää potentiaalisia asiakkaita.

Startup hakukoneoptimoinnin tärkeydelle löytyy enemmän kuin kaksi syytä, mutta asiakashankinta ja maineenhallinta ovat listallani korkeimmalla. Jos mieleesi tulee muita tärkeitä syitä startupin hakukoneoptimoinnille tai haluat keskustella lisää aiheesta, laitathan viestiä meille päin!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää