Hakukoneoptimointi ja Google Adwords ovat molemmat keinoja saada liikennettä hakukoneista, esimerkiksi Googlesta. Kumpi niistä sopii sinun yritykselle? Tästä käydään jatkuvasti vääntöä keskustelupalstoilla. Onko hakukoneoptimointi kuolemassa? Onko Google Adwords muuttumassa tehokkaimmaksi vaihtoehdoksi?

Hakukoneoptimointi vs. Adwords on ollut taistelu siitä alkaen kun Adwords kehittyi varteenotettavaksi mainosalustaksi. Kun Google on vielä viime vuosina muuttanut rajusti tapaa, jolla se laittaa sivustot järjestykseen hakutuloksissa, on keskustelu saanut lisää tuulta purjeisiin.

Monien mielestä Adwords on hakukonemarkkinoinnin tulevaisuus. Argumentteina käytetään seuraavia, se on vähemmän riskialtista, tuottavampaa ja helpompaa kuin hakukoneoptimointi. Maa hakukoneoptimoinnin alla siis tärisee. Ainoa vaihtoehto hakukoneoptimoinnille on Adwords-mainonta, jos aiot saada liikennettä internetin mahtavimmasta liikennelähteestä Googlesta.

Hakukoneoptimointi muuttuu rajusti

Tämä on totta. Viime vuosien aikana hakukoneoptimoinnin muutosten koko ja tiheys ovat kiihtyneet. Hakukoneoptimointia on pidetty jatkuvasti sekä internet-markkinoinnin supertähtenä, että suurimpana roistona. Isojen algoritmi muutosten vaikutukset sivustojen liikenteeseen ja sijoituksiin saavat ihmiset syyttämään tästä hakukoneoptimointia.

Googlen ”Penguin” päivityksen jälkeen väittely on vain kiihtynyt. Tulisiko yritysten vain lopettaa hakukoneoptimointi ja keskittyä Adwordsiin? Eikö se ole jo selvä, että hakukoneoptimointi on sijoituksena huono, eikä edes tarjoa varmaa tuottoa, kun taas Adwords tarjoaa aina varman liikennemäärän suhteessa sijoitettuun rahaan.

Hakukoneoptimointi vs Adwords

Molemmat ovat todella suosittuja, lähdes jokainen yritys, verkkosivu ja jopa yksityishenkilöt toivovat saavansa kävijöitä eli potentiaalisia asiakkaita verkkosivuilleen, joko toisella tai molemmilla vaihtoehdoilla.

Hakukoneoptimointi tuo liikennettä Googlen orgaanisista, eli ”ilmaisista” hakutuloksista, kun taas Google Adwordsissä asetetaan käytännössä mainos Googleen, tietyille hakusanoille. Useimpia Googlen käyttäjiä nämä mainokset eivät häiritse, koska Google varmistaa laatupistejärjestelmällään sen, että mainokset ovat relevantteja käytettyihin hakusanoihin.

Molemmat siis ajavat liikennettä Googlesta ja siksi niitä tietenkin myös vertaillaan keskenään.

Hakukoneoptimoinissa pyritään saamaan sivusto korkealle tietyillä hakusanoilla ja sitä kautta saamaan liikennettä Googlesta. Hakukoneoptimoinnissa ei voida antaa takuuta, mutta oikealla toimilla optimoinnin suhteen, positiivinen tuotto sijoitukselle on odotettava lopputulos (usein on oletettavaa myös, että hakukoneoptimoinnin ROI (Return On Investment) on lopussa suurempi kuin Adwordsin). Hakukoneoptimointi vaatii aikaa, rahaa, taitoja, strategiaa ja muita resursseja. Hakukoneoptimointi vaatii paljon työtä ja hiomista, että kaikki saadaan kuntoon. Positiivinen ROI saavutetaan yleensä vasta 6 kuukauden jälkeen.

Adwords toisaalta varmistaa, että yrityksesi näkyy hakutulossivulla, vaikkakin mainoksena. Google laskuttaa jokaisesta klikkauksesta. Google Adwords alkaa tuomaan rahaa kassaan käytännössä välittömästi. Kunnnollisen ROI:n aikaan saaminen vaatii kuitenkin aikaa myös Adwords-mainonnassa ja tilin jatkuva optimointi on välttämätöntä. Se miten Adwords toimii ensimmäisenä viikkona, ei ole lähelläkään sen tehoa parin kuukauden päästä, oikein optimoidussa tilissä.

Milloin edellä mainittuja markkinointi tapoja siis kannattaa käyttää?

Google Adwordsissä maksat jokaisesta klikkaukseta, suurilla liikennemäärillä se tulee siis nopeasti kalliiksi. Siksi sinun tulee panostaa kampanjan jatkuvaan optimointiin, sekä myös varmistaa verkkosivustosi myyvyys. Konversion tulee olla siis kunnossa, ei kannata maksaa liikenteestä josta ei kauppaa tule.

Adwords sopiii hyvin yrityksille jotka myyvät jotain sivustollaan ja pystyvät luomaan suoraa liikevaihtoa lähes ensikontaktilla. Varsinkin verkkokauppa sivustot siis sopivat loistavasti yhteen Adwordsin kanssa.

Hakukoneoptimointi on pidemmän ajan sijoitus. Toisin kun Google Adwordsissä, hakukoneoptimoinnissa ei pystytä takaamaan mitään. Se vaatii pitkän järjestelmällisen prosessin, jonka avulla verkkosivusto nostetaan hakutuloksissa ylöspäin ja sitä kautta saadaan luonnollista, orgaanista hakuliikennettä. Hakukoneoptimointi on myös usein välttämätöntä verkkokauppa sivuston tuottavuudelle, se vaan ei tuo tulosta niin nopeasti kuin Adwords-mainonta.

Hakukoneoptimointi on todella tärkeä seuraavissa tilanteissa
  • Kun haluat luoda yrityksellesi asiantuntija statuksen
  • Kun haluat pitkäaikaisen hyödyn markkinoinnistasi
  • Kun haluat luoda sivustollesi tasaisen virran kävijöitä
  • Kun et suoraan ”myy” jotain verkkosivuillasi
  • Kun et halua maksaa jokaisesta klikkauksesta Googlelle

Adwords-mainonnan etuja

  • Kun haluat liikennettä sivustollesi välittömästi
  • Kun haluat sijoitukselle varmasti vastinetta (kun maksat, liikennettä varmasti tulee)
  • Haluat yrityksesi löytyvän nopeasti hakutuloksista
  • Adwords mainonta on todella helppo ulkoistaa.
On luonnollista, että ihminen pyrkii löytämään järjestelmän mikä tarjoaa suurimmat tuotot, vähimmällä mahdollisella määrällä resursseja (käytetty raha, aika). Jos tavoitteesi on saada yrityksesi näkymään mahdollisimman nopeasti Googlen hakusivuilla, Adwords voittaa helposti.

Hakukoneoptimointi on vaikeampaa kuin Adwords?

Tästäkin voidaan olla montaa mieltä, ehkä kynnys saada hakukoneoptimoinnista positiivinen ROI on jyrkempi kuin Adwordsin puolella. Adwordsiä puhutaan helpompana, koska se kuitenkin on suuremmalta osalta matematiikkaa, ei pidä kuitenkaan erehtyä, että hyvän Adwords kampanjan rakentaminen olisi helppoa. Adwords on myös helpompi ulkoistaa, ulkoistettu Adwords kampanja ei vaadi asiakasyritykseltä lähellekkään niin paljoa, kuin hakukoneoptimointi.

Hakukoneoptimoinnissa ei pelkkä matematiikka riitä. Usein sanotaankin, että hakukoneoptimointi on osaksi tiedettä, osaksi taidetta. Hakukoneoptimointia on erittäin vaikea määrittää tietyiksi toimiksi, ei voi luvata ”nämä toimet tekemällä nouset Googlessa varmasti”. Tarvitaan paljon ajatustyötä ja tarkasti toteutettua strategiaa, että nousu hakutuloksissa alkaa. Tarvitaan toimenpiteitä verkkosivustollasi, verkkosivustosi ulkopuolella, sosiaalisessa mediassa sekä muita toimia, että hakukoneoptimointi onnistuu. Aina hakukoneoptimointi ei toimi, mutta kun se toimii, ROI on huomattavasti suurempi kuin Adwordsissä.

Lopputulos

Jos olet tosissasi digitaalisen markkinoinnin suhteen, suosittelen ehdottomasti ottamaan käyttöön molemmat tavat ajaa liikennettä Googlesta.

Adwords tuo nopeasti liikennettä, siellä pystytään nopeasti testaamaan hakusanat ja markkinointiviestit. Tämän jälkeen samoilla hakusanoilla, jotka on jo testattu oikeasti toimiviksi, aloitetaan myös hakukoneoptimointi prosessi ja pyritään ylöspäin orgaanisissa tuloksissa, käyttäen sivuston sisällössä toimiviksi todettuja markkinointiviestejä.

Näin kehittyvät sivuston liikennemäärät, sivuston konversio ja yrityksesi markkinointiviestintä.

Kiinnostuitko hakukoneoptimoinnista ja Google Adwords-mainonnasta? Haluatko saada sivustosi kävijämäärät nousuun ja sivut tuottamaan paremmin rahaa kassaan?

Nostetaan yhdessä sivustosi liikennemääriä

Täältä löydät esimerkkitapauksia tuloksellista hakukoneoptimointi ja Google Adwords projekteista.

 

Tutustu tuloksellisiin asiakastapauksiin täältä

One thought on “Hakukoneoptimointi vai Google Adwords

  1. Pingback: Orgaaninen hakutulos? – Site Title

Vastaa