• Google Ads

Hakusanamainonta ja opettavainen tarina

Tämän viikkoinen myyntikäynti oli melkoinen herätys minulle itsellekin. Luulin, että ei näin voi enää edes käydä. Hae kuppi kahvia ja kerron sinulle tarinan. Tarina hakusanamainonnasta Esittelin yhtä meidän hakusanamainontapakettia asiakkaalle ja meidän tapaa tehdä hakusanamainontaa. Kysyin kysymyksiä heidän hakusanamainonnastaan, mutta en saanut vastauksia ja asiakas kertoi ulkoistaneensa sen ja luotti siihen, että nykyinen palveluntarjoaja tekee hyvää […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Tämän viikkoinen myyntikäynti oli melkoinen herätys minulle itsellekin. Luulin, että ei näin voi enää edes käydä. Hae kuppi kahvia ja kerron sinulle tarinan.

Tarina hakusanamainonnasta

Esittelin yhtä meidän hakusanamainontapakettia asiakkaalle ja meidän tapaa tehdä hakusanamainontaa. Kysyin kysymyksiä heidän hakusanamainonnastaan, mutta en saanut vastauksia ja asiakas kertoi ulkoistaneensa sen ja luotti siihen, että nykyinen palveluntarjoaja tekee hyvää työtä, olihan kyseisessä yrityksessä tuttujakin töissä.
Toinen tapaamisessa olleista miehistä esitti minulle oikein hyvän kysymyksen: ”Tämä hakusanamainonta on meille joka kuukausittainen kulu ja sinä ehdotat, että sijoitamme siihen lisää rahaa. Miksi ihmeessä meidän kannattaisi tehdä kulusta suurempi?”
Loistava kysymys! Ehdotin, että jos heillä on pääsy omaan Adwords-tiliin, voisimme auditoida sen nopeasti ja katsoa miten hyvällä tasolla sen hoitaminen on (onhan sinulla pääsy omaan adwords tiliisi?).
Heillä oli pääsy tiliin ja yhdistimme tilin nopeasti meidän asiakaskeskukseen ja ajoimme läpi tilin arvioinnin. Arvioinnin suorittavan ohjelmiston lävitse on ajettu klikkejä yli 10 miljardilla ja sen mukaan on rakennettu matemaatiinen malli siitä millaisia ominaisuuksia menestyvällä Adwords-tilillä on. Ohjelmisto arvostelee tilin asteikolla 0 – 100.
Tulos pamahti ruudulle ja huone meni hiljaiseksi, 17/100 olivat tilin pisteet. Tässä vaiheessa pöydän toinen puoli katsoi minuun kysyen, mitä tulos tarkoittaa. ”Olen kerran aikaisemmin nähnyt huonommat pisteet ja silloin asiakas itse oli hoitanut tiliä, eikä ollut tehnyt sille käytännössä vuoteen mitään. Paljonko teitä laskutetaan tästä?”. Jätetään vastaus ja palvelua tarjoava yritys kuitenkin pimentoon.
Tarkastelimme tiliä ja paljastui, että kampanjat oli perustettu noin vuosi sitten ja sen jälkeen niihin oli tehty kolme kertaa pieniä muutoksia.
Tulos on siis niin huono, että sen myyjä ei todellakaan voi sanoa olevansa hakusanamainonnan ammattilainen. Itseasiassa lukemalla meidän blogin kaikki Adwords aiheiset kirjoitukset, pystyt varmasti parempaan.
  • Ei ihme, että hakusanamainonta oli yritykselle pelkkä kulu
  • Ei ihme, että myös ehdottamani palvelu oli hieman kalliimpi kuin heidän nykyinen sopimuksensa

Surullista on, että suurinta osaa Suomessa pyörivistä hakusanamainontakampanjoista pyöritetään edellä mainitulla tavalla.

Missionamme onkin nostaa Suomen hakusanamainonnan tasoa ja oikeasti auttaa yritystäsi lisäämään myyntiä digitaalisissa kanavissa.

Miten sitten tiedät minkä laatuista hakusanamainontasi on?

Auto voi tarkoittaa kaikkea, Ladasta Mersuun. Olemme huomanneet, että myös hakusanamainonta voi tarkoittaa kaikkea huippusijoituksen ja kulun väliltä. Hakusanamainonnassa laatu paljastuu usein vasta ostopäätöksen jälkeen; koska asia on monille niin vieras, saattaa olla ettei palvelun laatu paljastu vuosiin.

Hakusanamainonnasta tulee kulu ja siksi usein kuuleekin ”Google Adwords -mainonta ei toimi meidän alalla”.

En ala väittämään, että saamme jokaisen Adwords-kampanjan kannattavaksi, mutta sen voin luvata, että jäämme aina kiinni, jos se ei toimi.

Miksi sitten jäämme kiinni jos kampanjat eivät toimi:

  • Läpinäkyvä raportointi
  • Tulosten mittaus

Hakusanamainonta on prosessi ja se ei tuo tulosta ilman jatkuvaa tilin optimointia. Digitaalinen markkinointi on ala, joka muuttuu jatkuvasti; et voi antaa Adwords-kampanjan pyöriä kuukauttakaan ilman huomiota ja odottaa hyviä tuloksia. Meidän tileillä arvosana on 70 – 90 edellä mainitulla testillä testattuna ja me emme ole siis testiä luoneet.

Hakusanamainonta on oikein tehtynä todella tehokas tapa mainostaa, väärin tehtynä se on vain kulu.
Jos et ole varma miten yrityksesi Adwords-mainonta sujuu ja sinulla on pääsy tilillesi, ota yhteyttä ja arvioimme tilisi ilmaiseksi.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää