• Google Ads

Hakusanamarkkinointi on dataan perustuvaa markkinointia

Hakusanamarkkinoinnilla tarkoitetaan Internetin hakukoneissa näkyviä mainoksia. Mainokset tulevat näkyviin, kun kirjoitat hakukenttään avainsanan sisältävän hakulauseen, jolla kampanjan mainokset ovat määritelty käynnistymään. Suomessa Google hallitsee hakukonemarkkinaa yli 96 % osuudella. Bing tulee ”hyvänä kakkosena” noin 2 % markkinaosuudellaan. (http://gs.statcounter.com/, 2018) Hakusanamarkkinointi tarkoittaa Suomessa siis lähes aina Google Adwords -mainontaa. Miksi hakusanamarkkinointi kannattaa? Oikein tehtynä sen ROI (Return […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Hakusanamarkkinoinnilla tarkoitetaan Internetin hakukoneissa näkyviä mainoksia. Mainokset tulevat näkyviin, kun kirjoitat hakukenttään avainsanan sisältävän hakulauseen, jolla kampanjan mainokset ovat määritelty käynnistymään.

Suomessa Google hallitsee hakukonemarkkinaa yli 96 % osuudella. Bing tulee ”hyvänä kakkosena” noin 2 % markkinaosuudellaan. (http://gs.statcounter.com/, 2018) Hakusanamarkkinointi tarkoittaa Suomessa siis lähes aina Google Adwords -mainontaa.

Miksi hakusanamarkkinointi kannattaa?

  • Oikein tehtynä sen ROI (Return on Investment) on erinomainen.
  • Oikein tehtynä se on tarkasti mitattavaa.
  • Oikein tehtynä se kehittyy koko ajan kertyneen datan mukaan.
  • Oikein tehtynä mainoksesi näkyvät vain potentiaalisille asiakkaillesi, jotka jo etsivät sinua ja yritystäsi. He ovat siis ostosaappaat jalassa.

Toistossa on voimaa ja on tärkeää huomata, että hakusanamarkkinoinnin tehoon vaikuttaa suuresti se miten se tehdään. Kuten kaikki markkinointi, se toimii vain oikein tehtynä.

Vielä viisi vuotta sitten kilpailu hakukonekäyttäjien huomiosta oli huomattavasti vähäisempää ja heikommatkin Adwords-kampanjat saattoivat tuoda positiivisen ROI:n. Nykyään kilpailu on niin kovaa, että kampanjan tulosta on vaikea kääntää positiiviseksi ilman kunnollista osaamista.

Miten tehdään hyvää hakusanamarkkinointia?

Hyvä hakusanamarkkinointi perustuu pitkälti samoihin periaatteisiin, kuin mikä tahansa muu hyvä markkinointi. Se vaatii asiakkaiden tuntemista, hyvän tuotteen ja oikean viestin.

Adwords on yksi kanava, jolla viedään viesti oikeiden ihmisten eteen. Suurimmat erot verrattuna perinteiseen markkinointiin on sen kohdennettavuus, mainokset näkyvät vain kun sinua etsitään. Toinen iso ero hakusanamarkkinoinnissa on kertynyt data, jonka avulla kampanjaa pystytään kehittämään.

Hyvä hakusanamarkkinointi kehittyy jatkuvasti

Toisin kuin perinteinen markkinointi, hakusanamarkkinointikampanja kehittyy jatkuvasti. Kampanjasta kertyy suuri määrä dataa, ja dataa hyödyntämällä kampanjaa voidaan muokata kohti parempia tuloksia.

Hyvää kampanjaa kehitetään koko ajan kertyneen datan perusteella.

Hakusanamarkkinointikampanja rakentuu seuraavista osista:

  • Hakusanat
  • Mainokset
  • Laskeutumissivut

Hakusanat

Sinun täytyy valita oikeat hakusanat, joilla hakijat löytävät yrityksesi tuotteet ja palvelut etsiessään ratkaisuja ongelmiinsa. Sinun tulee tietää missä muodossa hakusanat Adwordsiin syötät, hakusanojen tyypeistä lisää täällä.

Oikeat hakusanat selviävät hakusanatutkimuksen avulla, mutta se mitä hakusanoja kampanja sisältää käynnistyessään on eri asia kuin mitä se sisältää kuukauden päästä. Hakusanoja tulee käydä läpi koko ajan, lisätä, poistaa sekä muuttaa niiden hintatarjouksia.

Optimaalinen tilanne on se, että jokainen hakusana kasvattaa kampanjan tehoa.

Mainokset

PR 20/20 marketing, Paul Roetzer  väittää, että tänä digitaalisena aikanakin yksi markkinoijan tärkeimmistä taidoista on myyvän tekstin kirjoittaminen. Tästä olen samaa mieltä.

Hakusanamainonnassa mainos on erittäin haastava kirjoitettava, koska tilaa on yhteensä vain 95 merkkiä. Tuossa pienessä tilassa sinun tulee saada ihmisen huomio, kertoa tuotteesi tai palvelusi hyödyt, ominaisuudet, hinta ja saada hakija klikkaamaan.

Hyvän ja huonon mainoksen ero voi olla myynnissä moninkertainen. Mainoksia pystyy kuitenkin testaamaan jatkuvasti. Näin ajan kuluessa huonompikin mainosten kirjoittaja saa kampanjaansa tehoa, kunhan tekee testauksen systemaattisesti. Kehittyvässä kampanjassa mainosten a/b-testaus on jatkuvasti käynnissä.

Laskeutumissivut

Mainosta klikattuaan hakija ohjataan halutulle verkkosivulle. Sivu jolle klikkaaja mainoksen jälkeen laskeutuu, on nimeltään laskeutumissivu (landingpage).

Laskeutumissivun tärkein tehtävä on saada kävijä suorittamaan haluttu toimenpide, ostamaan tuote, tilaamaan uutiskirje tai lähettämään tarjouspyyntö.

Pienillä testeillä laskeutumissivuun, otsikon, kuvan tai toimintakehotteen muuttaminen voi vaikuttaa suuresti sivun konversioprosenttiin, eli siihen miten monet suorittavat haluamasi toiminnon.

Lue miten pieni muutos lomakkeessa toi sivustolle 300 000 000$ lisää tuloa.

Yhteenveto

Kunnolla suunniteltu hakusanamarkkinointikampanja, jota optimoidaan jatkuvasti, on usein todella kustannustehokas tapa tehdä markkinointia. Se toimii oikeastaan markkinoitaessa mitä tahansa kilpailukykyistä tuotetta.

Google päivittää jatkuvasti Adwordsin ominaisuuksia ja kilpailu hakukoneiden käyttäjien huomiosta kiristyy koko ajan. Toimiva kampanja vaatii jatkuvaa päivittämistä sekä optimointia. Esimerkiksi Googlen laatupistejärjestelmän huomioon ottaminen kampanjan rakenteessa säästää vuodessa helposti 50 % markkinointibudjetista.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa verkkokaupat laskevat usein asiakkaan elinikäistä arvoa (customer lifetime value, CLV). Asiakkaan ensimmäisistä kaupoista maksetaan Adwordsin kautta niin kova hinta, että asiakassuhde kääntyy tuottoisaksi kaupalle vasta useamman oston jälkeen. Tälläisessa kilpailussa ei pärjää, jollei pysty hyödyntämään datan tuomaa tietoa markkinoista.

Hakusanamarkkinointikampanja kerää koko ajan dataa siitä, miten ja millä sanoilla sinun asiakkaasi ostavat. Käytä siis data hyväksesi ja kehitä kampanjaasi koko ajan.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää