Oletko koskaan miettinyt miten voisit hyödyntää pitkää liidilistaasi? Mainostat jo Googlessa, mutta kaipaisit siihen jotain tehostusta. Asiakkaidesi Lifetime Value on kenties pitkä ja haluat kohdentaa mainontaasi paremmin niihin, jotka jo ovat asiakkaitasi. Asiakaskohdistuksella se onnistuu ja kerron tässä blogitekstissä tarkemmin, mistä on kyse.

Mitä on asiakaskohdistus?

Asiakaskohdistuksella tavoitat ne henkilöt, jotka ovat jo antaneet yhteystietonsa sinulle. Asiakaskohdistus on rakennettu yleisö liideistäsi, jota voit käyttää AdWords-mainonnassa. Tässä viitataan siis uudelleenmarkkinointiin, eli kohdistamme mainontaa verkkosivustollasi käyneisiin, mutta tällä kertaa yhteystietonsa jättäneisiin käyttäjiin. Kun yleisö on tarpeeksi suuri, voidaan mainontaa kohdistaa myös automaattisesti luotuihin samankaltaisiin yleisöihin.

Asiakaskohdistus eli Customer Match lanseerattiin AdWordsiin 2015 ja silloin yleisö rakentui vain sähköpostilistasta. Asiakaskohdistusta voitiin käyttää hakuverkossa, Gmail-mainoksissa (Gmail Sponsored Promotions, GSP) sekä YouTubessa.

Mitä enemmän tietoja pystyt tarjoamaan asiakkaistasi, sitä paremmin Google pystyy hyödyntämään sitä.

Vuonna 2016 asiakaskohdistus otettiin käyttöön myös Google Shopping -kampanjoihin. Nyt 2017 loppuvuodesta Google otti askeleen asiakakohdistuksen kehittämisessä eteenpäin ja asiakaskohdistuksesta tuli kehittyneempi versio saataville. Display-verkostossa tätä kohdennustapaa ei voida toistaiseksi käyttää kolmannen osapuolen verkkosivustojen vuoksi, vaan se on jätetty tästä kohdistustavasta ulkopuolelle. Asiakaskohdistustapaa käytetään siis toistaiseksi vain Googlen omistamien sivustojen yhteydessä.

Asiakaskohdistus ei kuitenkaan ole suoraan uudelleenmarkkinointia muissa kuin Gmail-mainoksissa. Hakuverkko ja Google Shopping -kampanjoissa asiakaskohdistusta voidaan hyödyntää tehostamalla mainontaasi esimerkiksi korkeampien hintatarjousten avulla ja YouTubessa vuorostaan voit kohdistaa mainontaasi samankaltaisille yleisöille.

Tarkempia tietoja käyttäjästä

Asiakaskohdistuksen yleisöön voidaan nykyään lisätä sähköpostiosoitteen lisäksi myös tarkempia tietoja käyttäjästä, kuten puhelinnumero, etunimi, sukunimi ja postitiedot. Tämä mahdollistaa tarkemman kohdentamisen asiakasluetteloja käyttämällä, että Google voi yhdistää saman käyttäjän eri tietojen mukaan. Asiakasdataa käytetään vain mainosten kohdistamiseen.

Mainokset näkyvät, kun käyttäjä on kirjautunut Google-tililleen

Asiakaskohdistus on tehokas tapa kohdistaa mainontaa, jos mainostajalla on käytössään esimerkiksi laaja asiakasrekisteri. Kuitenkin on hyvä huomioida, että tämä ei toimi pienille asiakaslistoille, vaan Google vaatii käyttöönsä 1000 aktiivista Google-tilin sähköpostiosoitetta, että kampanjat lähtevät käyntiin.

Vinkki: Kun asiakasluettelossa on yli 5000 Googlen käytänteiden mukaisesti kerättyä käyttäjää, AdWords luo automaattisesti yleisöstä samankaltaisen yleisön asiakaslistasi pohjalta. Tämä mahdollistaa mainonnan kohdentamisen täysin uusille käyttäjille, jotka Google päättelee olevan samankaltaisia kuin asiakkaasi. Tässä tapauksessa suosittelen tekemään uuden kampanjan samankaltaiselle yleisölle ja kohdistamaan mainosviestisi tuomaan enemmän brändiäsi esille.

Kokeile asiakaskohdistusta myös laajoihin avainsanoihin

Asiakaskohdistus toimii erityisesti silloin, kun avainsanoilla on paljon kilpailua ja klikkaushinnat ovat kalliita. Avainsanoilla, joilla olisi hyvä näkyä, mutta kilpailu on niin kovaa, että mainokset hädin tuskin saavat näkyvyyttä. Ja sitten kun saavat – budjetti on jo käytetty loppuun.

Asiakaskohdistuksen avulla voit bidata turvallisemmin laajoihin avainsanoihin. En sano, että se olisi yhtään sen halvempaa, vaan näkyvyyttä varmistetaan silloin jo valmiiksi potentiaaliseksi todetuille henkilöille. Kokeile siis asiakaskohdistusta laajoihin, paljon kilpailtuihin avainsanoihin, joihin et normaalissa hakuverkkokampanjassasi raaski käyttää enää yhtään enempää budjettia.

Yksilöi mainosviestisi yleisön mukaan

Asiakaskohdituksen hyvä puoli on myös se, että asiakaslistalla oleville henkilöille voidaan tarjota heille kustoimoituja mainoksia. Mikäli sinulla on asiakasluettelollasi useita tuhansia käyttäjiä, niin suosittelen jakamaan asiakasluettelon liidien tärkeyden tai kategorian mukaan. Kun jaottelet asiakasluetteloasi esimerkiksi ostajien ja oppaita ladanneiden mukaan, pystyt yksilöimään mainosviestisi asiakkaillesi paremmin. Voit lukea hyvän mainoksen laatimisesta blogitekstistäni ”Kuinka tehdä hyvä Google-mainos.

Käytännössä he ovat jo vierailleet verkkosivustollasi ja ovat potentiaalisia ostajia, joten käytä aikaasi siihen, kuinka saat heidät sitoutumaan yritykseesi enemmän.

Esimerkiksi käyttäjä voi ladata useita oppaita, mutta ei ole vielä ostanut itse palvelua, niin mieti mainosviestisi sen pohjalta, miten saat tämän kaltaiset henkilöt ottamaan seuraavan stepin lähemmäksi ostopäätöstä. Vaihtoehtoisesti voit tarjota jo verkkosivuiltasi ostaneille henkilöille täysin uutta tuotetta tai palvelua, joka saattaisi kiinnostaa heitä. Käytännössä he ovat jo vierailleet verkkosivustollasi ja ovat potentiaalisia ostajia, joten käytä aikaasi siihen, kuinka saat heidät sitoutumaan yritykseesi enemmän. Mikäli käytät samankaltaisia yleisöjä asiakaskohdistuksessa, niin mieti mainosviestisi yleisemmin sen kautta, miksi ihmiset ostavat yritykseltäsi ja pyri saamaan heidät kiinnostumaan yrityksestäsi ja tarjonnastasi sen avulla.

Tähän hyvä esimerkki on se, jos yritykselläsi on tarjota jotain uutta sisältöä tai ratkaisua asiakkaillesi, josta juuri he saavat lisäarvoa. Se voi olla vaikkapa uusi opas tai uusi paranneltu palvelu. Verkkokaupoille vuorostaan uuden tuotteen markkinoiminen voisi olla paikallaan.

Parhaimmillaan asiakaskohdistus pystyy parantamaan myös Customer Lifetime Valueta. Keskimääräisesti verkkosivuillenne palaava käyttäjä ostaa todennäköisemmin kuin täysin uusi käyttäjä. Tämä on hyvä pitää mielessä markkinointia rakentaessasi.

Mieti valmiiksi, mitkä käyttäjät haluat sulkea pois asiakaskohdistuksesta

Jos saat aikaan vain yhden ison asiakasluettelon, et pysty myöskään yksilöimään mainosviestiäsi kovinkaan tarkkaan. Jos taas jaottelet asiakasluetteloja paljonkin, niin on syytä miettiä valmiiksi, missä vaiheessa luetteloihin täytyy vaikuttaa joko muokkaamalla niitä tai esimerkiksi estämällä mainosten näkyminen silloin, kun käyttäjä on suorittanut halutun toimenpiteen. Tätä helpottaa se, että kampanjoista voidaan sulkea normaalin uudelleenmarkkinoinnin mukaan pois yleisöjä, kuten esimerkiksi halutun toimenpiteen suorittaneet käyttäjät.

Yhteenveto

Asiakaskohdistulla pystyt tavoittamaan ne henkilöt, jotka ovat antaneet yhteystietonsa sinulle. Parannat näkyvyyttäsi Googlessa sekä pystyt yksilöimään mainosviestisi asiakasluetteloidesi mukaan. Tehostat parhaimmassa tapauksessa myyntiäsi huomattavasti. Ota siis pitkät liidilistasi hyötykäyttöön!

Käydään seuraavassa blogikirjoituksessani läpi, kuinka teet tämän käytännössä. Jos haluat ottaa asiakaskohdistuksen käyttöön samointein, niin ota reippaasti yhteyttä!

Tiia

Tiia

Tiian kirjoituksissa tavoitteena on tiputtaa AdWords-mainonnan kustannuksia. Konversiot ja niiden tiukka seuranta ovatkin usein esillä kirjoituksissa.
Tiia