Vuonna 2019 Instagramin suurimmat trendit painottuivat selvästi aidon sisällön luontiin, visuaalisuuteen efekteihin, luovuuteen, videoihin, Instagram stories -osioon eli tarinoihin sekä Instagramissa shoppailuun.

Tässä artikkelissa käyn läpi käyttäjätutkimuksiin perustuvaa dataa Instagramin trendeistä, jotka kertovat omaa tarinaansa kanavan suosiosta. Enää emme voi puhua teinien suosimasta alustasta, vaan kanavasta, jossa visuaalisuus ja verkkokauppatoiminta yhdistyvät vahvasti. Jos yritykselläsi ei vielä ole Instagram-tiliä, sen aika on nyt!

Instagramin globaali kehitys – shoppailu ja käyttäjien ikä nousussa

Instagram-tiedot osoittavat, että alustalla on mahtavat yli miljardi aktiivista tiliä ympäri maailmaa. Lisäksi yli 80% näistä tileistä seuraa verkossa olevia yrityksiä. Itse asiassa 60% ihmisistä sanoo, että juuri Instagram on heidän väylänsä löytää uusia tuotteita. Siksi tuotemerkkien seuraajien määrä kasvaa 6 %:sta 8 %:iin kuukauteen nähden.

Varhaisessa vaiheessa oli selvää, että Instagramista tulee hitti nuorempien käyttäjien keskuudessa. Tämä suuntaus toteutui, kun 85% teini-ikäisistä kertoi, että Instagram oli heidän ensisijainen sosiaalinen verkostonsa vuonna 2019. E-Marketerin mukaan Instagramissa vietetyn ajan odotetaan ylittävän Facebookin 12–24-vuotiaiden keskuudessa vuonna 2020 Euroopassa. Vaikka Instagram on erittäin suosittu alusta nuorille, Instagramin käyttäjien keski-ikä nousee jatkuvasti Euroopassa.

Instagramia on kehitetty tukemaan kasvavia yritystilejä, josta viimeisin osoitus on Instagram shopping, jonka avulla kuluttajat voivat entistä helpommin ja nopeammin ostaa tuotteita ja palveluita suoraan kyseiseltä alustalta.

”Kuluttajien demografisten lukujen sekä käyttäytymisdatan perusteellakin näyttää vahvasti siltä, että Instagram on matkalla valtavaksi ja vaikuttavaksi verkkokauppasivustoksi.”

Jos et vielä ole Instagramin yritysprofiilia luonut, tänään on loistava hetki aloittaa. Instagramissa kannattaa olla aktiivinen niin orgaanisten postausten kuin maksetun mainonnan suhteen. Vuonna 2019 suomalaisten sosiaalisen median käyttö jakautui alustakohtaisesti seuraavasti:

  • Snapchat 28%
  • YouTube 92%
  • Facebook ja Facebook Messenger 80%
  • Instagram 57%.

Huomioitavaa on, että kuluttajat viettävät sosiaalisessa mediassa entistä enemmän aikaa vallitsevan koronakriisin vuoksi. Facebookin ja Instagramin käyttö on kasvanut globaalisti jopa 12 prosenttia tänä aikana!

Instagramin trendit vuodelle 2020

Facebookin puolentoista vuoden tutkimuksen mukaan Facebookissa ja Instagramissa kuluttajien käyttäytymisessä on nähtävissä selkeitä trendejä Euroopan alueella, jotka näkyvät jo Suomessakin.

Kuluttajat painottavat entistä enemmän vihreitä arvoja, vastuullisuutta ja kestävää kehitystä. Tuotteiden alkuperästä, tuotantoprosessista ja tuotesisällöstä ollaan aidosti kiinnostuneita ja näistä haetaan tietoa. Terveet elämäntavat ja fitness ovat nostaneet suosiotaan jatkuvasti, ja tämä näkyy sosiaalisen median sisällön kulutuksessa. Euroopassa kuten Suomessakin erilaiset lihan vegaaniset korvikkeet trendaavat. Tuotteiden vegaanisuus on noussut erittäin merkittäväksi tekijäksi myös muilla aloilla, kuten kauneusalalla. Ympäristöä halutaan suojella ja kantaa vastuuta omasta ostokäyttäytymisestä. Edellistä vahvistaa entisestään se, että myös vaate- ja muotialalla tuetaan sellaisia yrityksiä, jotka vähentävät muovin käyttöä ja fossiilisia polttoainepäästöjään tai myyvät second-handia.

Jos nämä kehityssuunnat osuvat liiketoimintaasi tai yrityksesi arvoihin, kannattaa kyseiset trendit huomioida Instagramin niin maksetussa mainonnassa kuin orgaanisissa julkaisuissa. Seuraavilla kahdeksalla vinkillä pystyt rakentamaan ja optimoimaan Instagram-profiilisi orgaanisen että maksetun mainonnan uudelle ulottuvuudelle:

  1. Sisältö on edelleen tärkeimmässä asemassa, ja suodattamaton aito sisältö kasvattaa vetovoimaansa. Tämä tarkoittaa sitä yrityksen tuleekin löytää sopiva tasapaino korkealaatuisten valokuvien ja videoiden sekä autenttisten mediasisältöjen väliltä.
  2. Yhteisöllisyys ja vastuullisuus kasvavat, sekä tärkeiden arvojen tukeminen näkyy sosiaalisessa mediassa. Kuluttajat haluavat kuulua sellaiseen yhteisöön ja tukea sellaista yritystä, jonka kanssa arvot kohtaavat. Arvojen esille tuomisen avulla organisaatioilla on mahdollisuus kasvattaa asiakaskuntaa.
  3. Instagramin kärkituotteet liittyvät jollain tavalla kotiin, terveyteen ja hyvinvointiin tai tekniikkaan. Jos myyt kyseisiä tuotteita, pyri vahvasti erottautumaan joukosta orgaanisessa sekä maksullisessa mainonnassa. Maksetussa mainonnassa toimii todella hyvin vaikuttajien yhteistyöt, mutta tämän lisäksi hyödynnä myös Instagram Shoppingia sekä mikrovaikuttajia.
  4. Instagram Shoppingin, eli verkkokauppatoiminnon, avulla voit merkitä jopa viisi tuotetta yksittäisen kuvan julkaisuun ja videojulkaisuihin, tai 20 tuotetta usean kuvan julkaisuun. Jotta voit merkitä tuotteita julkaisuihin, sinulla tulee olla Instagramissa yritystili, jonka yhdistät Facebookin tuoteluetteloosi. Tämän jälkeen kirjaudut Instagramiin ja rekisteröidyt Shoppingiin. Maksetun mainonnan ja Instagram Shoppingin yhteistyön voimaa ei voi kieltää, kun koko kuluttajan ostopolku voidaan luoda Instagramissa.
  5. Instagramissa on otettu Instagram Shopping käyttöön jo joillekin kansainvälisille vaikuttajille. Vaikuttajat pystyvät tekemään postauksia, joihin he voivat merkitä tuotteita, joita käyttävät. Tätä trendiä kannattaa seurata ja hyödyntää saman tien, kun kyseinen ominaisuus on saatavilla laajemmin.
  6. Nykyään jokainen voi luoda omia tekoälypohjaisia AR-filttereitä Instagramiin Spark AR Studiolla. AR-filttereistä muodostui hitti viime vuoden puolella ja ne ovat tulleet jäädäkseen. Yritykset voivat käyttää AR-filttereitä promotakseen brändiään tai antaakseen kuluttajien ”testata” tuotteita. AR-filtterit ovat myös oiva tapa nostaa esille yrityksen arvoja ja luoda yhteisöllisyyttä.
  7. Instagramin tarinat pysyvät edelleen erittäin suosittuna globaalilla yli 500 miljoonalla päivittäisellä käyttäjäkunnallaan. Instagramin tarinoiden mainoksien kautta ostetaan vielä tällä hetkellä keskimäärin vähemmän kuin esimerkiksi Instagramin fiidin kautta, mutta tälle ei pidä sokaistua. Tarinoiden sisältöä kulutetaan niin paljon, että voidaan olettaa tarinoiden merkityksen vain kasvavan. Orgaanisesti pystyt sitouttamaan käyttäjäkuntaasi, vahvistamaan yrityksesi tone-of-voicea ja tuomaan yrityksesi lähemmäs kuluttajia.
  8. Instagram kokeilee tapoja jakaa erilaisia ​​sisältötyyppejä ja stories-osion livelähetyksiä välittävän videokanavan IGTV:n hyödyntäminen on kasvussa varsinkin kuluttajien keskuudessa. Yrityksenä voit hyödyntää IGTV:tä, kuten tarinoita, luomalla brändisisältöä. Yhdistä eri Instagram-sisältö: aloita tietokilpailu tarinoissa ja buustaa sitä maksetulla mainonnalla uusiin asiakkaisiin. Jaa vastauksesi fiidissä ja lopulta ilmoita voittaja IGTV:ssä. Suomessa harva yritys hyödyntää vielä IGTV:tä, joten tässä olisi erinomainen erottautumiskeino – olisitko sinä ensimmäinen IGTV:n ammattimainen hyödyntäjä?

Yhteenveto Instagram-trendeistä – näin voit onnistua mainonnassa 2020

Erottautuminen Instagramissa on vaikeampaa kuin koskaan. Yritysten on pysyttävä esteettisten suuntausten mukana ja ajan hengessä, kun alustakin muuttuu nopeasti. Sisällön suunnittelulla, eri sisältötyyppejä hyödyntämällä (videot, kuvat, livelähetykset), autenttisesti yhteisöllisyyttä ja arvoja korostamalla pystyt luomaan uniikin ja yrityksesi näköisen tilin, johon kohderyhmäsi voi samaistua. Yhdistä sisällön suunnitteluun ja asiakaspolkuun maksettu mainonta tukemaan tavoitteitasi. Näillä tavoilla erotut varmasti kilpailijoistasi Instagramissa.