Julkaisimme loppukeväästä Digimarkkinoinnin verkkolehden 2. numeron, joka käsitteli Facebook-markkinointia. Haastattelimme julkaisua varten seitsemää markkinoinnin ammattilaista. Tässä Rulla Median toimitusjohtajan Jussi Riekin haastattelu. Voit ladata koko verkkolehden ja lukea artikkelit ilmaiseksi täältä.
Nyt vuoro Jussille:
Markkinointi on pohjimmiltaan kestävien ihmissuhteiden rakentamista
Minulle on ollut tosi luontevaa rakentaa ihmissuhteita internetin välityksellä. Opin yleensä suhteellisen nopeasti vuorovaikuttamaan missä tahansa kanavassa ja tavoittamaan samanhenkiset ihmiset. En koe, että työ markkinoinnin ja sisällöntuotannon parissa olisi perimmiltään sen kummempaa.
Yrityksemme palvelut rajautuvat videotuotantoon, mutta samat lainalaisuudet pätevät yhtä lailla muihinkin vuorovaikuttamisen formaatteihin, eli kuviin, tekstiin ja audioon.
Ilman luottamusta, suhde ei kanna mitään muutakaan. Niinpä pohdin markkinointia aina luottamussuhteen rakentamisen kannalta, koska ihminen, joka luottaa sinuun, haluaa olla kanssasi tekemisissä myös jatkossa.
”Ihminen, joka luottaa sinuun, haluaa olla kanssasi tekemisissä myös jatkossa.”
Ajattelen luottamussuhdetta rokotteena, joka suojaa epäonnistumisen myrkyllisiltä oireilta. Se on nimittäin varmaa, että jokainen epäonnistuu joskus. Epäonnistuminen on tunteita ja turhautumista herättävä tilanne, mutta jos asiakkaasi luottaa sinuun ja siihen, että teit parhaasi hänen hyväkseen, epäonnistuminen on lopulta luonnollinen, vaikkakin harmillinen ilmiö.
Kaikki pyrkimykset aitoon dialogiin toimivat
Jostain syystä monet näkevät internetin jonkinlaisena rinnakkaistodellisuutena, jossa pätevät vaihtoehtoiset käyttäytymismallit. Kuitenkaan dialogin ja kestävän luottamussuhteen rakentaminen ei eroa mitenkään netin ja “oikean elämän” välillä. Luottamukseen tarvitaan aina samat ainekset ja teot. Netissä teot tarkoittavat käytännössä sisällöntuotantoa. Minulle sisällöntuotanto on luottamusta rakentavan dialogin skaalaamista.
Ehkä tallon nyt omille varpailleni, mutta totuuden nimissä on sanottava, että vaikka Rulla Media tuottaa videoita, en usko, että video on formaattina sinänsä ylitse muiden. Video on tällä hetkellä suosittu ja yleistyvä julkaisumuoto, mutta sisällöntuotannossa onnistumiset eivät kumpua formaatista, vaan nimenomaan sisällöstä.
Ihmiset eivät ole lopettamassa lukemista, kuuntelemista tai katselua. Näiden voimasuhteet vain vaihtelevat riippuen ajasta ja paikasta. Esimerkiksi juuri kun kuvittelimme, että televisio tappoi radion, radio alkaa tehdä vahvaa comebackia. Netissä me vain kutsumme radio-ohjelmia podcasteiksi.
Aitous on sisällöntuotannon pohja
Sisällöntuotanto on siis tekoja. Se on opettamista, viihdyttämistä ja liikuttamista – parhaimmassa tapauksessa kaikkia näitä samassa paketissa. Tunnetta ja tietoa. Taidetta ja tiedettä. Se on myös löydetyksi tulemista.
Monessa yrityksessä ihmetellään, mistä ja miten sisältöä tulisi tuottaa. Samaan aikaan nämä yritykset kuitenkin palvelevat päivittäin asiakkaitaan. Eikö se muka ole “sisältöä”, jos jokin?
Yritysten tulisi tuottaa sisältöä nykyisistä teoista, eli olemassa olevien asiakkaidesi palvelusta. Ehkä voisit kertoa ja näyttää, ketä palvelet, miten palvelet ja miksi. Kysy asiakkaaltasi, mitä he ajattelevat palveluistasi. Kysy yleisöltäsi, mitä he haluaisivat tietää palveluistasi tai oppia sinulta.
Aina ei tarvita sloganeita, kampanjoja ja mainoskikkoja. Arvokasta “sisältöä” tapahtuu joka päivä ympärillämme. Se ilmenee pieninä tekoina, kiitoksina, kättelyinä, hymyinä, nauruina, huomaavaisuutena, ahkeruutena ja välittämisenä. Jostain syystä olemme sokeutuneet näille arkisille asioille.
Näin syntyy yrityksen tarina
Luottamukseen tarvitaan myös toistoja ja siksi sisällöntuotannon tulee olla jatkuvaa ja johdonmukaista. Jos palvelet asiakkaitasi päivittäin, sinulla on päivittäin uusia tarinoita kerrottavanasi. Kokeile kertoa niitä eri muodoissa ja eri näkökulmista; testaa ja seuraa tuloksia.
Luottamus edellyttää myös aitoutta. No, mikäpä olisi sen aidompaa kuin aidot ihmiset ja aidot teot? Toisinaan oletamme, että muut odottavat meiltä täydellisyyttä. Mutta ei täydellisyys herätä luottamusta, vaan aitous. Aitouteen kuuluu epätäydellisyys. Mielestäni epäonnistumisetkin ovat viestinnällisiä voittoja, kunhan myöntää virheensä ja pyrkii aidosti korjaamaan ne.
Merkityksellistä on myös se, mitä syntyy, kun on rohkeutta olla aito. Se, mitä syntyy ponnistelun ja vastaiskujen vuorovaikutuksessa. Siitä syntyy tarina. Se, mitä ihmiset kertovat yrityksestäsi eteenpäin. Tarina löytyy sieltä, missä on tunnetta ja merkitystä. Hyvä tarina kiteyttää haasteita, voittoja ja oppimiskokemuksia – ja niitä ei työelämästä puutu.
Videot markkinoinnin välineenä Facebookissa
Minulle Facebook on yksi tarinankerronnan ja kohtaamisen kanava muiden joukossa. Paljon kauhistellaan algoritmiuudistuksia ja kuinka Facebook meinaa milloinkin “tappaa markkinoinnin”. Samat periaatteet ovat kuitenkin toimineet Facebookissa kautta aikojen: Facebook arvostaa aitoa vuorovaikutusta. Nykyään Facebook arvostaa erityisesti kommenttikentässä käytävää runsassanaista keskustelua; kun postaus ruokkii dialogia, se saa enemmän näkyvyyttä.
Facebookissa toimii kaikenlainen mediasisältö, mutta video tarjoaa uniikkeja mahdollisuuksia markkinointiin. Esimerkiksi mainontaa voidaan kohdentaa niille ihmisille, jotka ovat katsoneet videostasi vähintään puolet tai vaikkapa kolme neljäsosaa. Eli voit mainostaa kohdennetusti niille katsojille, jotka ovat selvästi asiastasi kiinnostuneita. Sama ei onnistu vaikkapa tekstin tai kuvien kohdalla. Tekstistä ei voida mitata, kuinka pitkälle ihminen on sitä lukenut.
Suosittelen julkaisemaan Facebookissa videoita kuvasuhteella 1:1 eikä vanhasta tottumuksesta 16:9-laajakuvaformaattiin. Mobiililaitteen näytöllä laajakuva vie vähemmän tilaa kuin neliöformaatissa oleva video. Suurempi elementti uutisvirrassa kiinnittää ihmisen huomion paremmin kuin pienempi.
Facebook-videot kannattaa pääpiirteittäin pitää lyhyenä ja napakkana, maksimissaan kahden kolmen minuutin mittaisena. Ehkäpä pitkien videoidenkin aika tulee vielä Facebookiin, kun sen toistopalvelu Watch kehittyy, mutta se aika ei ole vielä. Ole siis lyhyt ja ytimekäs ja mene suoraan asiaan.
”Usein ensimmäiset kolme sekuntia ratkaisevat, pysähtyykö surffailija katselemaan videotasi vai jatkaako hän matkaa.”
Facebook-videot kannattaa myös tekstittää, sillä suuri osa ihmisistä katselee videoita ilman ääniä. Me tekstitämme lähtökohtaisesti kaikki asiakkaidemme Facebook-videot, mutta tekstityksen voi tehdä myös itse YouTubessa. Lisää videosi vain YouTubeen, käytä palvelun tekstitystyökalua ja lataa tekstitys sitten tiedostona ulos.
Tällaisiin periaatteisiin nojaan itse niin Facebook-markkinoinnissa kuin muussakin viestinnässä ja sisällöntuotannossa. Siis aitoon vuorovaikutukseen, luottamukseen ja aitouteen. Ympäristöt ja algoritmit muuttuvat jatkuvasti, mutta ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa samat lainalaisuudet pätevät aina.