• Hakukoneoptimointi
  • Verkkosivut

Kannattaako https ottaa käyttöön?

Nykyään, kun hoidamme yhä enemmän ja enemmän asioitamme internetissä, liikkuu verkossa suunnaton määrä sellaista dataa, jonka ei haluta päätyvän vääriin käsiin. Tietoturva onkin jollain tasolla tavallisille tallaajillekin tuttu termi. Yksi tapa suojata käyttäjän yksityisyyttä verkossa on https, eli salattu yhteys selaimen ja palvelimen välillä. Https on lyhenne sanoista hypertext transfer protocol secure. Https on salattu versio http:stä, […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Nykyään, kun hoidamme yhä enemmän ja enemmän asioitamme internetissä, liikkuu verkossa suunnaton määrä sellaista dataa, jonka ei haluta päätyvän vääriin käsiin. Tietoturva onkin jollain tasolla tavallisille tallaajillekin tuttu termi. Yksi tapa suojata käyttäjän yksityisyyttä verkossa on https, eli salattu yhteys selaimen ja palvelimen välillä.

Https on lyhenne sanoista hypertext transfer protocol secure. Https on salattu versio http:stä, joka on protokolla, jonka ehdoilla kaikki verkkosivut toimivat. Menemättä liian syvälle teknisiin yksityiskohtiin https:n avulla:

  • Viestit salataan eli vain todennettu vastaanottaja voi tulkita viestit.
  • Viestien eheys varmistetaan eli lähetettyjä viestejä ei voi matkan varrella kukaan huomaamatta muokata.
  • Viestien vastaanottaja todennetaan eli varmistutaan siitä, että kommunikoidaan oikean vastaanottajan kanssa.

Jos siis näet selaimen osoitepalkissa osoitteen, jonka alussa on kirjaimet https, tarkoittaa se sitä, että palvelimelle lähetetyt viestit salataan ja vain palvelin osaa avata salatut viestit. Vihreä lukko ja https-teksti kertovat, että kaikki sivulle latautuvat elementit ovat peräisin salatuista lähteistä. Lukkoa klikkaamalla saat lisätietoa sivuston sertifikaatista, esimerkiksi kenen myöntämä sertifikaatti on ja kuinka pitkään se on voimassa.

 

https-salattu

 

Https ei suinkaan turvaa selailuun käytettyä laitetta tai palvelinta kaikilta mahdollisilta tietoturvariskeiltä, mutta se estää esimerkiksi man-in-the-middle -hyökkäykset ja yhteyden salakuuntelun. Esimerkiksi hakkereita tai palvelunestohyökkäyksiä https ei pysäytä.

Https:a käyttäviin sivustoihin ei voi muutenkaan sokeasti luottaa. Salatun yhteyden käyttöönotto vaatii SSL-sertifikaatin, joita on olemassa eri tasoisia. Myös huijarisivusto voi hankkia matalimman turvatason SSL-sertifikaatin, jonka avulla saa mahdollisesti sivustolle eksyvän ihmisen luottamaan sivuston turvallisuuteen.

MITÄ HYÖTYÄ HTTPS:STÄ SITTEN ON?

TURVALLISUUS

Kaikkein ilmeisin hyöty on tietenkin turvallisempi tiedonsiirto. Esimerkiksi henkilötietojen, salasanojen, maksutapahtumien ynnä muiden arkaluontoisten tietojen lähettäminen on turvallisempaa, kun yhteys on salattu. Esimerkiksi verkkokaupassa tämä tuo asiakkaalle lisäluottamusta ja kenties edesauttaa hieman ostopäätöksen tekemistä.

USKOTTAVUUS

Myös muunlaisille sivustoille salattu yhteys voi tuoda tietynlaista uskottavuuden tuntua. Esimerkiksi lakitoimisto voi saada hieman lisäarvoa ainakin asiakkaan mielessä siitä, että sivusto käyttää salattua yhteyttä, vaikka käyttäjän ja palvelimen välillä ei mitään kovin salaista tietoa liikkuisikaan. Ihminen voi myös turvallisemmin mielin jättää omat yhteystietonsa sivustollesi, jos yhteys on salattu.

TARKEMPAA KÄVIJÄDATAA GOOGLE ANALYTICSIIN

Google Analyticsiin saadaan hieman tarkempaa dataa, kun https on käytössä. Jos sivustollasi ei ole https käytössä ja kävijä tulee sivustollesi sivustolta, jossa se taas on käytössä, ei Analytics tunnista liikenteen lähdettä. Näin kävijän vierailu merkitään virheellisesti suoraksi liikenteeksi (Direct traffic).

PAREMPI SIJOITUS GOOGLEN HAKUTULOKSISSA?

Google on sanonut, että HTTPS:n käyttö voi vaikuttaa positiivisesti sivuston sijoituksiin maksuttomissa hakutuloksissa. Google kuitenkin laskee sivuston sijoitukset yli 200 muuttujan perusteella, joten ei kannata odottaa kovin räjähdysmäistä nousua pelkästään https:een siirtymisen johdosta.

Samaisella Backlinkon sivustolla mainitaan kyllä, että https:n käyttö korreloi korkeiden sijoitusten kanssa, mutta tässä avainsana on nimenomaan korrelaatio, ei kausaliteetti. Google ei halua hakutulosten olevan niin helposti manipuloitavissa, että pelkkä https:een siirtyminen auttaisi nousemaan hakutulosten kärkipäähän.

Jos haluat nousta korkealle hakutuloksissa, luo ennemmin sivustollesi todella laadukasta sisältöä ja promoa sitä ulkoisten linkkien ja sosiaalisen median huomion saamiseksi.

MITÄ HAITTAA SIITÄ VOI OLLA?

HETKELLINEN NÄKYVYYDEN PUTOAMINEN

Sivuston URL-osoitteiden muuttaminen vaikuttaa aina sijoituksiin hakutuloksissa, etenkin jos tehdään kerralla isoja muutoksia. Https:een siirtyminen tarkoittaa sitä, että kaikki sivuston URL-osoitteet muuttuvat:

http://www.verkko-osoite.fi/ -> https://www.verkko-osoite.fi/

Kaikki vanhat http-alkuiset osoitteet pitää siis uudelleenohjata uusiin https-alkuisiin osoitteisiin. Tätä Google käsittelee sivuston siirtämisenä, jonka seurauksena sivuston sijoitukset lähes varmasti putoavat hetkellisesti.

En siis suosittelisi tekemään siirtymistä ainakaan tärkeimpänä sesonkina, johtuen näkyvyyden väliaikaisesta putoamisesta.

Jos pyydät ulkopuolista tahoa suorittamaan https:n käyttöönoton, varmistu siitä, että he tietävät, mitä tekevät ja huomioivat siirron vaikutukset myös hakukonenäkyvyyteen. Käyttöönoton jälkeen kannattaa tarkistaa ainakin sivuston sisäiset linkit, canonical-tagit ja robots.txt-tiedosto, jotta ei enää viitata vanhoihin osoitteisiin. Lisäksi kannattaa rekisteröidä uusi URL Google Search Consoleen ja testata sivustoa, jotta kaikki varmasti toimii kuten ennenkin.

LISÄKUSTANNUKSET

Toinen konkreettinen haitta on tietysti se, että https käytännössä vaatii maksullisen SSL-sertifikaatin ostamisen. Sertifikaattia voi tiedustella verkkopalveluntarjoajalta. Lisäksi käyttöönotto voi vaatia toimenpiteitä, joihin tarvitset apua ja sekin yleensä maksaa.

KANNATTAAKO HTTPS SIIS OTTAA KÄYTTÖÖN?

Hyvä käytäntö on se, että jos sivustolla vaaditaan sisäänkirjautumista tai siellä on ostoskori, salaus kannattaa olla käytössä. Mikäli siis pyörität verkkokauppaa tai muuta sivustoa, jossa vierailijat joutuvat lähettämään henkilötietojaan ja muuta arkaluontoista dataa palvelimelle, kannattaa salaus ottaa käyttöön heti sopivana ajankohtana.

Jos taas sivustosi on esimerkiksi oma henkilökohtainen blogisi tai muu sivusto, jossa ei käsitellä kävijöiden yhteystietoja tai muuta vastaavaa, niin en näe salausta tällä hetkellä akuuttina asiana. Tällöin salauksen käyttöönoton voi toteuttaa vaikkapa sivuston uudistuksen yhteydessä, jolloin joudutaan muutenkin tekemään paljon muutoksia sivustolle ja pitämään sivustoa huoltotilassa.

Https-sivustot yleistyvät jatkuvasti ja kenties jossain vaiheessa myös Google antaa enemmän suosiota sivustoille, joilla se on käytössä (tai rankaisee jos ei ole), mutta ainakaan tällä hetkellä Google-sijoitusten parantamisen takia muutos ei ole tärkein asia.

Jos kaipaat lisätietoa hakukoneoptimoinnista niin lataa ostajan oppaamme. Voit myös liittyä blogilistallemme kirjoittamalla sähköpostiosoitteesi sivun sivupalkissa näkyvään kenttään, jos haluat uusimmat kirjoitukset suoraan sähköpostiisi.

Lataa ostajan opaamme tästä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää