Olet varmasti törmännyt verkkosivujen yhteydenottolomakkeisiin etsiessä palveluita yrityksellesi tai itsellesi. Luultavasti omilla verkkosivuillasi on myös yhteydenottolomake – tai ainakin toivottavasti on! Yhteydenottolomakkeilla pyritään saamaan potentiaalinen asiakas jättämään yhteystietonsa, joita voidaan myöhemmin käyttää markkinoinnissa, sekä saadaan tietoa kävijöistä mitä he ovat mahdollisesti kiinnostuneita ostamaan. Tätä tietoa kutsutaan myös liidiksi eli myyntijohtolangaksi. Yhteydenottolomakkeiden kautta tulevat liidit ovat myös ns. ”kuumia liidejä”, eli ostovalmiimpia.
Jos yrityksesi ei saa tällä hetkellä yhteydenottoja verkkosivuston kautta, mutta liikennettä sivustolle on paljon, saattaa vika olla yhteydenottolomakkeissasi, usko tai älä.
Miksi sähköpostilistaa kannattaa kerätä?
Yksinkertaisesti sähköpostimarkkinoinnin tavoitteena on tehdä potentiaalisista asiakkaista ostavia asiakkaita ja saada jo olemassa olevat asiakkaat ostamaan lisää. Sähköpostimarkkinointi on tehokas ja kustannustehokas markkinoinninkeino. Sähköposteja on helppo personoida, sähköpostiviestit ovat helposti lähestyttäviä ja ne on helppo tarkentaa tietylle asiakassegmentille. Oikein rakennetut lomakkeet ovat olennaisia siinä, että saat kerrytettyä sinulle relevantteja liidejä sähköpostilistallesi.
Sähköpostimarkkinointi on myös helppo aloittaa, tarvitset:
- Verkkosivuston
- Alustan toteutukselle (esim. MailChimp, Klaviyo)
- Yhteydenottolomakkeen, johon syvennymme tässä blogikirjoituksessa lisää
Tutustu lisää sähköpostimarkkinointiin
Mieti, mitä tietoja asiakkaasta on tärkeä saada
Kuvitellaan tilanne, missä kävijä on lataamassa esimerkiksi opasta teidän palveluunne liittyen, mieti mitä tietoja oikeasti tarvitset, jotta saat jatkossa kontaktin kävijään. Todennäköisesti et tarvitse hänen puhelinnumeroansa tai vaikkapa osoitetta. Olet kuitenkin lähettämässä vain latauslinkkiä sähköpostitse, etkä postittamassa sitä etanapostilla. Hyvä nyrkkisääntö on, että pyydät vain niitä tietoja mitä oikeasti tarvitset – tässä tapauksessa pelkkä sähköpostiosoite riittää.
Ihmiset eivät mielellään anna puhelinnumeroaan, sillä he eivät halua myyntipuheluita sen enempää, mitä he saavat jo monilta eri toimijoilta ennestään. Jos kuitenkin haluat kysyä puhelinnumeroa, älä pakota kävijää antamaan sitä vaan tee kentästä valinnainen.
Lomakkeen ulkoasu
Tee lomakkeesta sen näköinen, että se ei vaikuta työläältä täyttää. Anna tarvittava määrä opastavaa tietoa, sijoita opasteet kenttien yläpuolelle, sekä kenttiin voit antaa esimerkkejä tarvittavista tiedoista ja niiden muodoista. Tee kentistä sen mittaisia mikä oletettu vastaus on, esimerkiksi sähköpostikentän mitta ei tarvitse olla 50 merkkiä pitkä. Älä jaa lomaketta moneen eri kolumniin eli osioon, yksi kolumni riittää.
Oikea lomakkeen sijoittelu
On sanomattakin selvää, että lomakkeen tulee olla huomiota herättävä niin ulkoasultaan kuin sijoittelultaankin. Laskeutumissivulla, jota käytetään maksullisessa mainonnassa kuten Google Ads- tai Facebook-mainonnassa, sijoita lomake aina sivun ensinäkymään (ensinäkymä on sisältö, mikä näkyy sivun latautuessa, ilman, että sivua tarvitsee selailla alaspäin). Sijoittamalla lomakkeen sivun alaosaan varmistat, että osa kävijöistä ei varmasti näe lomaketta!
Harkitse Captchan käyttöä lomakkeessa
Harva pitää siitä, että lähettäessään lomaketta täytyy todistaa olevansa ihminen (eikä robotti) ylimääräisillä klikkauksilla. Olet varmaankin törmännyt captchaan, jossa täytyy tunnistaa ja klikkailla liikennevalojen kuvia, tai koittaa arvata mitä suttuisessa tekstissä lukee, jotta voi lähettää lomakkeen eteenpäin. Captchan käytöllä saattaa olla vaikutusta siihen, kuinka moni lomakkeen lähettää sinulle.
Captcha on tehokas keino spämmiviestien estämiselle, mutta on olemassa myös muita keinoja, kuten ns. honeypot-ratkaisut. Tämä voi esimerkiksi olla näkymätön kenttä, jota ihmisen ei kuulu täyttää, mutta botti täyttää sen ja näin järjestelmä tajuaa, että kyseessä on botti.
Social Proof kannustaa lomakkeen täyttöön
Tarjoa ”social proofia” lomakkeen sisältöteksteissä, esimerkiksi:
- Liity 5000 jäsenemme joukkoon
- 99% asiakkaistamme suosittelisi meitä kaverilleen
Tällaisilla teksteillä voidaan tehdä hyvä ensivaikutelma, joka kannustaa täyttämään lomakkeen. Anna myös selkeä arvolupaus siitä, mitä hyötyä kävijä saa siitä, että täyttää lomakkeen tai liittyy sähköpostilistalle.
Panostamalla laskeutumissivujen rakenteeseen, lomakkeiden sijoitteluun, ulkoasuun sekä sisältöteksteihin voidaan saavuttaa positiivisia muutoksia yhteydenottojen määrään. Voit myös seurata sivustovierailijoidesi liikkeitä sivustollasi, sekä miten he käyttäytyvät lomakkeita täyttäessä, erilaisilla konversio-optimoinnin työkaluilla, kuten Hotjarilla. Voit lukea konversio-optimoinnista lisää tämän linkin takaa.
Tässä vielä lista asioista, jotka on hyvä muistaa yhteydenottolomakkeista:
- Kysy vain tarpeellisia asioita, mieti tarkkaan mikä on relevanttia, ja mikä taas ylimääräistä
- Merkkaa selkeästi kentät, mitkä ovat pakollisia täyttää
- Nimeä kentät selkeästi ja opasta tarvittaessa kävijää, mitä kenttään pitää täyttää
- Viesti virheet kentissä ennen ”lähetä”-painikkeen painamista
- Kerro selkeästi, joko näyttöön ilmestyvällä viestillä tai kiitossivulla, että lomake on lähetetty