• Google Ads

Kolme helppoa tapaa avainsanojen optimointiin

Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi kolme helppoa tapaa, miten voit optimoida tilisi avainsanoja ilman, että tuhoat tilisi suorituskykyä.

SDM logo

Digimarkkinointi

Avainsanojen optimointi on yksi tärkeistä asioista Adwords –mainonnassa. Avainsanat ovat juuri niitä sanoja, joiden avulla ohjaat kaiken liikenteen sivustollesi ja siksi niiden täytyykin olla kunnossa. Ilman oikeita avainsanoja et tule saamaan tuloksia, etkä liikennettä verkkosivustollesi.

Saadaksesi mainontasi kannattavaksi täytyy sinun arvioida ja nipistää avainsanalistaasi säännöllisesti. Ilman jatkuvaa avainsanojen optimointia et saa mainonnastasi tuottavaa ja tuhoat kokoajan tilisi suorituskykyä.

Avainsanojen optimointi voi tuntua haasteelliselta, koska avainsanoille on olemassa niin paljon erilaisia mittareita. Päätöksen tekeminen siitä, mikä avainsana on kannattava ja mikä kannattaa keskeyttää, voi olla hankalaa ja saatat vahingossa keskeyttää sellaisen avainsanan, joka ei vielä ollut ehtinyt tuomaan sinulle haluttua tulosta.

Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi kolme helppoa tapaa, miten voit optimoida tilisi avainsanoja ilman, että tuhoat tilisi suorituskykyä.

1. Keskeytä tehottomat avainsanat

Käymällä säännöllisesti läpi tilisi avainsanat saatat huomata sellaisia avainsanoja, jotka eivät ole tuoneet yhtään liikennettä verkkosivustollesi. Jos kyseiset avainsanat ovat saaneet näyttökertoja, mutta eivät klikkauksia, tarkista mainostesi osuvuus kyseisiin avainsanoihin. Vastaako kirjoittamasi mainos kyseistä avainsanaa? Mikäli ei, tee kyseiselle avainsanalle oma mainosryhmä ja kirjoita siihen sopiva mainos.

Voisin myös veikata, että tilistäsi löytyy avainsanoja, jotka eivät ole saaneet yhtään näyttökertaa vaikka ovatkin olleet tilissäsi jo useamman viikon. Nämä avainsanat eivät tuo sivustollesi liikennettä ja heikentävät tilisi suorituskykyä. Panosta siis niihin avainsanoihin, jotka saavat näyttökertoja sekä klikkauksia/tuloksia verkkosivustollesi. Poista ne avainsanat, jotka eivät ole saaneet näyttökertoja.

Miksi nämä avainsanat kannattaa poistaa? Turhat avainsanat vaikeuttavat jatkossa tilisi optimointia sekä laskevat tilisi laatupisteitä.

2. Etsi hakutermiraportista uusia avainsanoja sekä lisää negatiivisia avainsanoja

Kun olet poistanut tilistäsi kannattamattomat avainsanat, täytyy sinun jatkuvasti lisätä tiliisi uusia avainsanoja poistettujen avainsanojen tilalle. Paras tapa löytää uusia avainsanaideoita mainonnan aikana on käydä säännöllisesti läpi hakutermiraportti. Hakutermiraportista voit nähdä millä sanoilla ihmiset todella hakevat tuotteitasi/palveluistasi Googlessa ja näin löydät helposti uusia erittäin kannattavia avainsanoja tiliisi, joilla saat varmasti liikennettä sivustollesi.

Saatat huomata hakutermiraportista, että mainokset ovat näkyneet myös sellaisilla avainsanoilla, joilla et missään nimessä halua mainostesi näkyvän. Mainostat esimerkiksi naisten vaatteita ja huomaat mainostesi näkyvän hakusanoilla lasten vaatteet. Lisää lasten sana negatiiviseksi avainsanaksi, niin et enää näytä mainoksia sellaisten hakujen yhteydessä, kun ihmiset hakevat lasten vaatteita. Näin saat karsittua mainoksiltasi turhia klikkauksia ja näyttökertoja, jotka eivät varmastikaan tuo sinulle tuloksia.

3. Nosta niiden avainsanojen hintatarjouksia, joiden mainosten sijoitukset ovat alhaiset

Kerroin alussa, että sinun täytyy keskeyttää ne avainsanat, jotka eivät ole saaneet näyttökertoja. Älä kuitenkaan tee sitä liian nopeasti. Tarkista aina ensin, että olet antanut avainsanoillesi mahdollisuuden näkyä. Eli tarkista avainsanojesi hintatarjoukset. Onko hintatarjouksesi niin korkea, että mainoksesi ovat saaneet mahdollisuuden näkyä? Tarkista siis avainsanojesi keskimääräiset sijainnit ja etusivun hintatarjous. Onko hintatarjouksesi riittävän korkea? Jos avainsanasi hintatarjous on liian matala ja tiedät sen olevan tärkeä sana yrityksellesi sekä uskot sen saavan näyttökertoja, nosta avainsanasi hintatarjousta ja varmista, että se on riittävän kilpailukykyinen. Eli aseta hintatarjouksesi niin, että saat mainoksesi ainakin ensimmäiselle sivulle.

Yhteenveto

Ylempänä käytiin läpi kolme erittäin helppoa tapaa avainsanojen optimointiin, joita kannattaa säännöllisesti tehdä. Näiden yksinkertaisten neuvojen avulla saat parannettua tilisi suorituskykyä. Jos tarvitset apua mainonnassasi, ota rohkeasti meihin yhteyttä. Täältä voit myös ladata meidän uuden Adwords –ostajan oppaan, josta löytyy tärkeää tietoa Adwords –mainonnasta.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää