• Google Ads

Kolme helppoa tapaa avainsanojen optimointiin

Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi kolme helppoa tapaa, miten voit optimoida tilisi avainsanoja ilman, että tuhoat tilisi suorituskykyä.

SDM logo

Digimarkkinointi

Avainsanojen optimointi on yksi tärkeistä asioista Adwords –mainonnassa. Avainsanat ovat juuri niitä sanoja, joiden avulla ohjaat kaiken liikenteen sivustollesi ja siksi niiden täytyykin olla kunnossa. Ilman oikeita avainsanoja et tule saamaan tuloksia, etkä liikennettä verkkosivustollesi.

Saadaksesi mainontasi kannattavaksi täytyy sinun arvioida ja nipistää avainsanalistaasi säännöllisesti. Ilman jatkuvaa avainsanojen optimointia et saa mainonnastasi tuottavaa ja tuhoat kokoajan tilisi suorituskykyä.

Avainsanojen optimointi voi tuntua haasteelliselta, koska avainsanoille on olemassa niin paljon erilaisia mittareita. Päätöksen tekeminen siitä, mikä avainsana on kannattava ja mikä kannattaa keskeyttää, voi olla hankalaa ja saatat vahingossa keskeyttää sellaisen avainsanan, joka ei vielä ollut ehtinyt tuomaan sinulle haluttua tulosta.

Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi kolme helppoa tapaa, miten voit optimoida tilisi avainsanoja ilman, että tuhoat tilisi suorituskykyä.

1. Keskeytä tehottomat avainsanat

Käymällä säännöllisesti läpi tilisi avainsanat saatat huomata sellaisia avainsanoja, jotka eivät ole tuoneet yhtään liikennettä verkkosivustollesi. Jos kyseiset avainsanat ovat saaneet näyttökertoja, mutta eivät klikkauksia, tarkista mainostesi osuvuus kyseisiin avainsanoihin. Vastaako kirjoittamasi mainos kyseistä avainsanaa? Mikäli ei, tee kyseiselle avainsanalle oma mainosryhmä ja kirjoita siihen sopiva mainos.

Voisin myös veikata, että tilistäsi löytyy avainsanoja, jotka eivät ole saaneet yhtään näyttökertaa vaikka ovatkin olleet tilissäsi jo useamman viikon. Nämä avainsanat eivät tuo sivustollesi liikennettä ja heikentävät tilisi suorituskykyä. Panosta siis niihin avainsanoihin, jotka saavat näyttökertoja sekä klikkauksia/tuloksia verkkosivustollesi. Poista ne avainsanat, jotka eivät ole saaneet näyttökertoja.

Miksi nämä avainsanat kannattaa poistaa? Turhat avainsanat vaikeuttavat jatkossa tilisi optimointia sekä laskevat tilisi laatupisteitä.

2. Etsi hakutermiraportista uusia avainsanoja sekä lisää negatiivisia avainsanoja

Kun olet poistanut tilistäsi kannattamattomat avainsanat, täytyy sinun jatkuvasti lisätä tiliisi uusia avainsanoja poistettujen avainsanojen tilalle. Paras tapa löytää uusia avainsanaideoita mainonnan aikana on käydä säännöllisesti läpi hakutermiraportti. Hakutermiraportista voit nähdä millä sanoilla ihmiset todella hakevat tuotteitasi/palveluistasi Googlessa ja näin löydät helposti uusia erittäin kannattavia avainsanoja tiliisi, joilla saat varmasti liikennettä sivustollesi.

Saatat huomata hakutermiraportista, että mainokset ovat näkyneet myös sellaisilla avainsanoilla, joilla et missään nimessä halua mainostesi näkyvän. Mainostat esimerkiksi naisten vaatteita ja huomaat mainostesi näkyvän hakusanoilla lasten vaatteet. Lisää lasten sana negatiiviseksi avainsanaksi, niin et enää näytä mainoksia sellaisten hakujen yhteydessä, kun ihmiset hakevat lasten vaatteita. Näin saat karsittua mainoksiltasi turhia klikkauksia ja näyttökertoja, jotka eivät varmastikaan tuo sinulle tuloksia.

3. Nosta niiden avainsanojen hintatarjouksia, joiden mainosten sijoitukset ovat alhaiset

Kerroin alussa, että sinun täytyy keskeyttää ne avainsanat, jotka eivät ole saaneet näyttökertoja. Älä kuitenkaan tee sitä liian nopeasti. Tarkista aina ensin, että olet antanut avainsanoillesi mahdollisuuden näkyä. Eli tarkista avainsanojesi hintatarjoukset. Onko hintatarjouksesi niin korkea, että mainoksesi ovat saaneet mahdollisuuden näkyä? Tarkista siis avainsanojesi keskimääräiset sijainnit ja etusivun hintatarjous. Onko hintatarjouksesi riittävän korkea? Jos avainsanasi hintatarjous on liian matala ja tiedät sen olevan tärkeä sana yrityksellesi sekä uskot sen saavan näyttökertoja, nosta avainsanasi hintatarjousta ja varmista, että se on riittävän kilpailukykyinen. Eli aseta hintatarjouksesi niin, että saat mainoksesi ainakin ensimmäiselle sivulle.

Yhteenveto

Ylempänä käytiin läpi kolme erittäin helppoa tapaa avainsanojen optimointiin, joita kannattaa säännöllisesti tehdä. Näiden yksinkertaisten neuvojen avulla saat parannettua tilisi suorituskykyä. Jos tarvitset apua mainonnassasi, ota rohkeasti meihin yhteyttä. Täältä voit myös ladata meidän uuden Adwords –ostajan oppaan, josta löytyy tärkeää tietoa Adwords –mainonnasta.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää