• Markkinointi

Kuinka aloittaa konversio-optimointi

Onko liikenteen ohjaaminen verkkosivuille hallussa, ja nyt olisi aika puristaa verkkosivuista lisää kauppaa? Kustannukset liikenteen ohjaamisesta nousevat ja nyt yhä useampi kävijä pitäisi saada hyödynnettyä kontaktiksi rahavirtojen maksimoimiseksi. Mutta miten aloittaa? Jos aihepiiri on kokonaan uusi, käy lukemassa ensiksi aiempi bloggauksemme ”Konversio optimointi – mitä se on?” 1. Enemmän konversiopaikkoja sivuille Helpoin tapa aloittaa sivun konversioptimointi on […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Onko liikenteen ohjaaminen verkkosivuille hallussa, ja nyt olisi aika puristaa verkkosivuista lisää kauppaa? Kustannukset liikenteen ohjaamisesta nousevat ja nyt yhä useampi kävijä pitäisi saada hyödynnettyä kontaktiksi rahavirtojen maksimoimiseksi. Mutta miten aloittaa?

Jos aihepiiri on kokonaan uusi, käy lukemassa ensiksi aiempi bloggauksemme ”Konversio optimointi – mitä se on?”

1. Enemmän konversiopaikkoja sivuille

Helpoin tapa aloittaa sivun konversioptimointi on lisätä konversiopisteiteiden määrää. Montako erilaista konversiomahdollisuutta yrityksesi verkkosivulla on, ja voidaanko niiden määrää lisätä? Suurin osa yhteydenottoja keräävistä yrityksistä luottaa edelleen yhteen konvertoivaan sivuun, eli yhteydenottosivuun. Tällöin kuitenkin kävijöitä on ohjattava jatkuvasti kohti yhteydenottosivua.

Helppo tapa lisätä konversioiden määrää on lisätä sivuja, joista asiakas voi tehdä yhteydenoton.

Kun luet tätä kirjoitusta, näet jatkuvasti oikeassa laidassa keltaisen Ota yhteyttä -napin. Se on tapamme pitää sinut jatkuvasti tietoisena mahdollisuudesta yhteydenottoon. Vastaava ominaisuus on yleisimmillä verkkosivualustoilla helppo toteuttaa, mutta monelta se unohtuu.

Toinen tapa lisätä konversioiden määrää on suunnitella eri tasoisille sivustolla vierailijoille omia konversioita. Meidän sivustolla tällaisia ovat esimerkiksi bloginlistalle liittyminen sekä ladattavat oppaat. Tällaiset konversiot eivät ole yritykselle yhtä arvokkaita kuin suora tarjouspyyntö, mutta vahvoja liidejä myynnille sekä arvokasta tietoa liikenteen ohjaamiseen, minkä avulla saadaan tietoa kävijöistä.

Verkkokauppojen ei tietenkään kannatta rakentaa muista konversioista ainakaan oston esteitä, mutta myös sähköpostilistalle liittyminen on aina arvokasta kauppiaalle.

Mieti siis jatkossa, kuinka monta erilaista konversiota voit järkevästi laittaa sivustollesi?

2. Tuote ja palvelu -sivujen konversio-optimointi

Sivut, joille ohjataan eniten suoraa liikennettä, kannattaa optimoida ensimmäisenä. Mitä suurempi määrä ihmisiä ohjataan laskeutumissivulle, sitä suurempi vaikutus sen sivun tehokkaammasta konvertoitumisesta on liiketoiminnalle.

Konversio-optimointi tulisi siis tehdä aina kävijädataan perustuvasti. Muutamia asioita voit käydä tarkistamassa vaikka heti omilta sivuiltasi, kuten sen, onko käyttäjällä mahdollisuus edetä joka hetki kohti ostosta/yhteydenottoa?

Kuvitellaan tilanne, jossa käyttäjä saapuu laskeutumissivullesi ja lähtee syventymään tekstiin. Ilman mittausta emme voi tietää, kuinka pitkälle hän lukee tekstiä tai mitkä kohdat hän lukee. Joka tapauksessa käyttäjällä tulisi olla joka hetki mahdollisuus siirtyä eteenpäin kohti tarjouspyyntöä tai ostosta. Mene siis omille sivuillesi ja mieti, onko sivusto suunniteltu tätä ajatellen?

Verkkokauppiaalle puolestaan on tärkeää, että sivusto kertoo selkeästi kun tuote on lisätty ostoskoriin, minkä jälkeen shoppailijaa ohjataan joko jatko-ostoksien pariin tai kassaa kohti.

Aloittelevalle konversio-optimoijalle tekstin suhteen annan yksinkertaisen ohjeen: Lukisitko tuote- tai palvelusivusi tekstin ääneen potentiaaliselle asiakkaalle ja olettaisit hänen tekevän ostopäätöksen? Jos et lukisi, niin miksi odottaisit sen toimivan myynnissä?

3. Yhteydenottokaavakkeen tai ostoskorin optimointi

Yllättävän iso osa sivuston vierailijoista pysähtyy viime hetkillä ennen ratkaisevaa klikkausta. Se, mihin kävijäsi eksyvät tai mikä vaihe heidät käännyttää, on erittäin arvokasta tietoa, kun haluat kehittää verkkosivustoasi. Näihin kipupisteisiin pureutumalla saat vierailijasi kilisyttämään myös kassakonetta.

Ostokorin tai yhteydenottokaavakkeen toimintaan on kehitetty jos jonkinlaista nyrkkisääntöä ja ”varmoja tapoja” onnistua, mutta yhtä usein ne on osoitettu myös pätemättömiksi. Varmin tapa on seurata analytiikasta, miten kävijäsi etenevät sivustollasi ja mihin he pysähtyvät.

Conversion Rate Experts on tehnyt listauksen erilaisista monitorointityökaluista ja esimerkiksi YouTubesta löytyy paljon esimerkkejä aiheesta. Monitorointityökalujen käyttäminen vaatii kuitenkin perehtymistä ja aikaa. Tietenkin myös me autamme mittausten aloittamisessa.

https://conversion-rate-experts.com/understanding-your-visitors/

4. Koko sivuston konversioprosentti

Moni aloitteleva konversio-optimoija pärjää Google Analyticsin tiedoilla. Kun yhteydenotto-event on luotu Analyticsiin, saat tietää, kuinka moni sivuston kävijöistä tekee toivotun toimenpiteen. Lisäksi näet Analyticsistä, mille sivuille kävijät ovat saapuneet ja miten he ovat edenneet kohti haluttua toimenpidettä.

Jos koko sivuston konversioprosentti on alle 1, täytyy sivustoa ehdottomasti kehittää. Jos et näe Google Analyticsistä sivustosi konversioprosenttia lainkaan, on mittaaminen tehty hutiloiden ja Analytics täytyy asentaa uudelleen oikein.

Konversiot ratkaisevat

Verkkosivuston kehittäminen tehokkaaksi myyntikoneeksi ei ole helppoa. Jos se olisi, kaikkihan sen tekisivät.

Sivustoa tulee jatkuvasti kehittää ja fakta on, että liikenteen ohjaaminen käy jatkuvasti kalliimmaksi, jolloin sivustolla kävijöistä tulee saada mahdollisimman paljon hyötyä irti.

Kun tarvitset apua konversio-optimoinnissa, ota yhteyttä.

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää