Sähköpostimarkkinoinnin suorittavan osan ensimmäinen vaihe on sähköpostilistan kerääminen. Kuten ymmärrettävää, on mahdotonta toteuttaa sähköpostimarkkinointia ilman listaa sähköpostiosoitteita joihin markkinoida. On mahdollista onnistua sähköpostimarkkinoinnissa aivan muutaman sadan tilaajan listalla. Joskus on kuitenkin niin, että yrityksellä tai yrittäjällä ei ole yhtäkään sataa sähköpostiosoitetta listallaan, tai sähköpostimarkkinointia toteuttava haluaa muuten kasvattaa sähköpostilistaansa. Kuinka siis kerätä osoitteita listaan?

Kyseenalaistettavat keinot – Ei näin

Heti mainittakoon, ettemme kannusta ketään edes kokeilemaan seuraavia keinoja. Alkuun on siis varmuuden vuoksi kuitenkin hyvä kitkeä ajatuksetkin näistä keinoista. Yleisimmin kuultuja keinoja ovat sähköpostilistojen ostaminen tai vaihtoehtoisesti osoitteiden listalle luvatta lisääminen. Seuraavaksi muutamia perusteita.

Osoitteiden luvatta listalle lisääminen

Tämä on ehdottoman kiellettyä. Mutta miksi? Sähköisen viestinnän tietosuojalain 26-28 § kieltää sen ja on täten laitonta. Mutta mainittakoon asiasta syystä, että tämän tiedostaessasi teet kaikessa esiviestinnässäsi tilaajalle erityisen selväksi sen, että tilaaja/vastaanottaja tulee saamaan viestejä sähköpostilaatikkoonsa.

Kannattaako listan ostaminen?

Vastaus on jälleen kerran kielteinen. Miksi? Koska se voi olla…

1. Täysin ”mustaa” sähköpostimarkkinointia: Et voi olla varma, kuinka lista on kerätty ja se voi olla parsittu kasaan täysin luvatta esimerkiksi automatisoiduilla sivustorakenteita lukevilla boteilla (mikä rikkoo jo aikaisempaa kohtaa)

2. Tai vähintään ”harmaata” sähköpostimarkkinointia: Listan keräävä taho on voinut toteuttaa luvan kysymisen listautumislomakkeessa niin epäselvästi, ettei listautuva henkilö edes tajua tilaavansa markkinointiviestintää (yleisin esimerkki: kilpailut ja kyselyt yhdistettynä pieneen pränttiin)

3. Huonosti kohdistettua sähköpostimarkkinointia: Listalla olevat henkilöt eivät ole osoittaneet millään tavalla mitään kiinnostusta tarjoamiisi palveluihin/tuotteisiin. He saattavat olla aivan väärä kohderyhmä, johon vain tuhlaat aikaasi.

Mihin nämä voivat johtaa?

Edellä kuvatut keinot voivat saada viestisi merkityksi roskapostiksi tai koko sähköpostiosoitteesi mustalle listalle. Se saa vastaanottajat ja muuten ehkä mahdolliset asiakkaasi vain karkaamaan tai jopa vihaamaan brändiäsi. Ja mikä pahinta, nämä keinot todennäköisesti tulevat pilaamaan sinun ja yrityksesi koko maineen pysyvästi.

Tilaajaystävällisin tapa kerätä listaa – Joo, näin

Lyhyesti: Kysy lupa. Miten? Verkkosivuilla olevalla kaavakkeella eli tässä tapauksessa niin kutsutulla opt-in-kaavakkeella. Myös printtiversio on mahdollinen esimerkiksi jaettavaksi tilaisuuksissa ja messuilla. Opt-in-kaavake sisältää verkkoversiossa useimmiten etunimi- ja sähköpostiosoite-kentät, joissain tapauksissa siinä voi olla vain pelkkä sähköpostiosoitekenttä.

Mutta miten saan tilaajan/tulevan asiakkaan tilaamaan itse (eli ”opt-innaamaan”) sähköpostimarkkinointiani antamalla minulle osoitteensa ja näin liittymään sähköpostilistaani? Tarjoa hänelle jokin selkeä tarjous. Tarjous voi olla jokin selkeä alennus tai vaihtoehtoisesti jokin erityispalvelu. Useimmin käytetty ja monella alalla hyväksi todettu keino on kuitenkin antaa esimakua ja näyttöä osaamisestasi tarjoamalla jotakin maksutonta opasta tai ohjetta jostakin alasi osa-alueesta, jonka asiakas saa ladattua heti listauduttuaan.

Esim. tietokonekauppa:

”Lataa meidän maksuton tietokoneenrakennusopas. Se sisältää kaikki välttämättömät ohjeet oman koneesi rakentamiseen. Extrana saat kaksi kertaa kuussa uusimmat vinkkimme tietokoneista ja ohjelmistoista, jotta pysyt päivitettynä 🙂 alati muuttuvassa aiheessa”

Tai vaateliike:

”Mies! Perusteet kuntoon. Lataa tästä asiantuntijamme laatimat pukeutumissäännöt. Et myöskään jää paitsi uusimmista trendeistä, sillä lisäksi mukaan saat uusia vinkkejä joka toinen kuukausi, joilla voit edelleen kehittää omaa tyyliäsi.”

Muista myös:

Kuten kerrottua tilaajalle on listautumishetkellä mainittava selkeästi, että hän tulee saamaan esimerkiksi kuukausittain viestejä. Tämän lisäksi muita vähimmäisvaatimuksia jokaisessa viestissä on ilmoittaa:

1. Lähettäjän/yrityksen nimi, osoite- ja yhteystiedot

2. Syy miksi tilaaja saa viestejä. Esim. ”Nämä viestit tarjoavat lisävinkkejä aikaisemmin lataamaasi meidän oppaaseen…”

3. Sekä erityisen tärkeänä tarjota mahdollisuus sähköpostilistalta poistumiseen, mikäli tilaaja niin haluaa. ”Etkö tilannut uutiskirjettämme? Onko osoite väärä? Tarvittaessa voit poistua listalta tästä…”

Yhteenveto

”Opt-innaukseen” eli asiakkaan omatoimisen sähköpostilistalle liittymiseen liittyy kuitenkin muitakin seikkoja kuin pelkkä tarjous. Seuraavassa sähköpostimarkkinoinnin kirjoituksessa perehdymme tarkemmin, mitä kaikkia asioita markkinoijan tulisi ottaa huomioon, jotta hän voisi maksimoida fiksulla tavalla sähköpostilistalle liittyvien määrät. Kysy meiltä, kuinka sähköpostimarkkinointi voi auttaa juuri sinua omassa markkinnoinnissasi.

Kysy meiltä lisää!