• Digitaalinen markkinointi
  • Hakukoneoptimointi

Kuvien hakukoneoptimointi − To do -lista hakukoneoptimointiin

Älä unohda kuvien optimointia sivustosi hakukoneoptimoinnissa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Aikaisemmin Aatu kirjoittikin informatiivisen blogipostauksen siitä, mistä löydät hyviä kuvia kotisivuillesi. Artikkelissa listattiin hyviä käytäntöjä liittyen kuvien käyttöön sekä paikkoja, joista löydät laadukkaita kuvia sivuillesi.

Tässä artikkelissa käsitellään, kuinka kuvat tulisi optimoida hakukoneoptimoinnin kannalta. Optimoimalla kuvia voidaan parantaa myös kohdesivuston löydettävyyttä hakutuloksissa. Kuvien hakukoneoptimointi nostaa sivuston sijoitusta ilmaisissa hakutuloksissa ja parantaa myös näkyvyyttä Googlen kuvahaun tuloksissa. Seuraavaksi pääset uppoutumaan syvemmin tapoihin, joilla parannat kuviesi hakukonenäkyvyyttä.

Pidä kuvien koko pienenä

Parasta kuvien valinnassa on se, että ne voivat myös tuoda lisää liikennettä sivustollesi. Liikenteen kasvattaminen edellyttää kuitenkin oikeanlaista optimointia kuville. Tärkeää kuvien valinnassa on pitää ne alasivun aiheeseen liittyvinä, jotta kävijän käyttökokemus ei kärsi sivustolla.

”Isokokoiset kuvat kasvattavat sivuston latausnopeutta”

Laadukkaiden kuvien valitsemisen lisäksi on tärkeää pitää valitut kuvat mahdollisimman pieninä. Verkkosivustolla olevat kuvat on syytä aina pakata mahdollisimman pieniksi, mutta kuitenkin niin, että kuvan laatu säilyy terävänä ja laadukkaan näköisenä. Heikkolaatuiset kuvat heikentävät useasti kävijän kokemusta sivustolla.

Isokokoiset kuvat kasvattavat sivuston latausnopeutta, mikä vaikuttaa suoraan sivuston sijoituksiin ilmaisissa hakutuloksissa. Jos sivusi kuvat pakottavat sivuston latausnopeuden yli 10 sekuntiin, voit heittää hyvästit potentiaaliselle asiakkaalle. Amazon on tutkinut, että jos heidän tietyn sivun latausaika hidastuu sekunnilla, häviävät he noin 1,6 miljardia dollaria vuodessa. Kuvan tiedostokoko onkin syytä pitää noin 100KB koossa. Yli 200KB kuvat saattavat jo hidastaa merkittävästi sivuston latausaikaa.

Hyvä työkalu kuvien pienentämiseen on esimerkiksi JPEGmini. Ja kyllä, voit myös käyttää aina luotettavaa Paint-ohjelmaa kuvien pienentämiseen klikkaamalla Home -> Image -> Resize.

Kuvan nimeäminen

Kuvien hakukoneoptimoinnin ensimmäisiä askelia (niin kuin koko hakukoneoptimoinnin) on avainsanatutkimus. Avainsanatutkimuksen avulla saat valittua oikeat avainsanat kuville. On tärkeää selittää Googlelle kuvan sisältö mahdollisimman yksityiskohtaisesti optimoimalla oikeat avainsanat.

Kuvatiedoston nimeäminen on syytä tehdä mahdollisimman informatiivisesti, koska kuvatiedoston nimi kertoo, mitä kuva sisältää. Nimeen on hyödyllistä sisällyttää myös relevantti hakusana. Kuvan nimeämisessä tulee kuitenkin välttää ääkkösiä sekä numeroita, jotka eivät Googlelle kerro mitään kuvan sisällöstä. Google ei käy läpi vain sivustosi tekstisisältöjä, vaan se myös hakee avainsanoja tiedostojesi nimistä.

Optimoi ALT-tekstit

Alt-teksti eli ”Alternative text” on vaihtoehtoinen tekstiattribuutti koodiin ja se on yksi tärkeimmistä tekijöistä kuvien hakukoneoptimoinnissa. Alt-teksti on teksti, jonka selain näyttää kävijälle, jos kuva ei ole jostain syystä saatavilla.  Alt-tekstiin on myös hyvä sisällyttää avainsana, mikä tehostaa kuvasi ja sivusi hakukonenäkyvyyttä. Vaihtoehtoinen teksti ei näy suoraan sivustolla kävijöille.

Hyvä kuvan Alt-teksti on luonnollinen ja selväsanainen ja hyvänä alt-tekstinä voidaan pitää esimerkiksi palvelun nimeä. Alt-tekstissä tulee kertoa, mitä kuvassa esiintyy, koska hakukoneet eivät näe kuvia. Avainsana tulee löytyä vaihtoehtoisesta kuvatekstistä, mutta avainsanoja ei tule myöskään tunkea liikaa.

Tältä ALT-teksti näyttää sivuston koodissa:

kuvien-hakukoneoptimointi

Kuvan titlet ja kuvatekstit

Kuvien titleillä tarkoitetaan sitä tekstiä, joka ilmestyy, kun viet kursorin kuvan päälle. Optimoitu title-otsikko kuvalle saattaa auttaa alasivusi hakukonenäkyvyyttä, mutta yhä useammat jättävät ne kokonaan pois. Kyseinen otsikko tarjoaa hyvä tavan tarjota informaatiota kävijälle kuvasta, mutta sillä ei ole suurta merkitystä kuvien hakukoneoptimoinnin kannalta.

”Kuvatekstit luetaan neljä kertaa useammin, kuin itse sivun tekstisisältö”

Kuville on syytä kuitenkin luoda kuvateksti, joka on käyttäjälle näkyvä teksti heti kuvaotsikon alla. On tutkittu, että kuvatekstit luetaan neljä kertaa useammin, kuin itse sivun tekstisisältö. Kuvateksteihin on siis syytä panostaa sekä sisällyttää niihin relevantti avainsana. Kuvatekstiä kirjoittaessa tulee miettiä lukijaa eli sivuilla vierailevaa käyttäjää ja kirjottaa häntä parhaiten palveleva teksti. Esimerkiksi tuotteiden kuvateksteissä on hyvä tuoda niiden parhaita puolia sekä arvoja esiin.

Tuleeko kuvateksti lisätä sivuston jokaiselle kuvalle? Ei. Kuvilla on eri merkityksiä sivustolla, jolloin ne eivät aina välttämättä tarvitse kuvatekstiä. Lisää siis kuvateksti kuvalle silloin, kun näet sen relevantiksi. Kuvatekstiä ei tule lisätä pelkästään hakukoneoptimoinnin parantamiseksi. Sillä pitää olla aina jokin järkevä paikka.

Kuville omat sivustokartat

Hakukoneoptimoinnin kannalta on myös hyödyllistä lisätä kuville oma sivustokartta. Kuville omat sivukartat luodaan XML-sivustokartta -tiedoston (sitemap.xml) alle. Sivustokartoilla annetaan Googlelle informaatiota kuvista, kuten esimerkiksi lisäten kuville oma sivustokarttalistaus. Voit myös vaihtoehtoisesti lisätä kuvista tietoa jo olemassa olevaan sivustokarttaan, jonka Google osaa käydä läpi. Lisäämällä kuvat kuvasivukarttaan, ilmoitat myös samalla Googlelle, mitkä kuvat haluat sen indeksoivan sivustollasi.

Google tarjoaa paljon ohjeita kuvien julkaisuihin, joiden avulla sivuston sijoitus hakutuloksissa saadaan nousemaan. Lisää kuvasivustokarttojen luomisesta voit lukea Googlen omista ohjeista. Sivustokarttojen lisäämisessä on tärkeää lisätä myös kohdistettuja tageja, joilla kerrotaan tärkein tieto kuvista.

Yhteenveto

Kuvien hakukoneoptimointi muodostuu kaikista edellä mainituista elementeistä, joiden avulla Google pystyy reagoimaan kuviin. Tärkeintä on muistaa käyttää kuvaa, joka linkittyy tuotettuun tekstisisältöön. Kuville tulee lisätä optimoitu tiedostonimi sekä otsikot, unohtamatta ALT-tekstejä.

Suurikokoiset kuvat hidastavat verkkosivustosi nopeutta, joten ne on syytä pakata mahdollisimman pieneen kokoon. Hitaan verkkosivuston lopputulos on useasti menetetty asiakas. Kuvatekstit tuovat useasti myös lisäarvoa verkkosivustolle, joten niitä on syytä käyttää, kun nähdään relevantiksi.

Sivuston hakukoneoptimointi tulee nähdä kokonaisuutena, joten älä unohda myös kuvien optimointia. Kuvien optimointi on hyödyllistä kaikille verkkosivustoille, mutta erityisen tärkeää se on verkkokaupoille. Jos tarvitset apua sivustosi hakukoneoptimoinnissa, ole rohkeasti yhteydessä meihin!

Tilaa SEO-CRO auditointi

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää