• Sisältömarkkinointi

Ladattava opas verkkosivuillesi – viisi tärkeintä hyötyä

Ladattava sisältö on tehokas tapa kerätä liidejä, rakentaa brändiäsi asiantuntijana ja ohjata asiakasta ostopolulla.

Eeva Lyytikäinen

Ladattava opas on yksi sisältömarkkinoinnin tehokkaimpia tapoja kerätä relevantteja liidejä, ohjata asiakasta ostopolulla sekä rakentaa yrityksesi asiantuntijuutta. Verkkosivujesi ladattavan sisällön keskeinen etu on se, että sisältöä voi käytännössä tehdä mistä vain aiheesta, mihin vain ostofunnelin vaiheeseen.

Sisällöntuotannon tärkeimpiin sääntöihin kuuluu tehdä sisältöä, joka aidosti auttaa asiakastasi. Ladattavan sisällön laatuun kannattaakin panostaa, jotta mielikuvasi luotettavana toimijana rakentuu ja vahvistuu.

Tässä blogissa käyn läpi viisi tärkeintä ladattavan oppaan, tai ladattavan sisällön, hyötyä koko markkinoinnin kokonaisuudellesi. Ladattavan materiaalin potentiaali markkinoinnissa on valtava, ja uskallan väittää, että vielä monin paikoin alihyödynnetty.

Mikä on ladattava opas?

Verkkosivuilla oleva sisältö, joka voi olla esimerkiksi ostajan opas, verkkolehti tai checklist-tyylinen sisältö palveluidesi ja tuotteiden käyttöön. Ladattava opas on maksuton ja asiakastasi aidosti hyödyttävä sisältö, jonka voi ladata yhteystietonsa antamalla. Ladattava opas ei ole sama asia tuote-esite, vaan asiakasta opettava, auttava ja lisäarvoa tuottava sisältö.

1. Kerää lämpimiä liidejä ladattavalla oppaalla

Ladattavan oppaan selkein hyöty on helposti ymmärrettävissä. Jotta aiheesta kiinnostunut henkilö voi päästä sisältöön käsiksi, hänen tulee syöttää yhteystietonsa, minkä jälkeen hän saa esimerkiksi sähköpostiin oppaan latauslinkin. Nämä yhteystiedot ovat puolestaan arvokkaita kontakteja markkinoinnillesi ja myynnillesi. Lataajat ovat sellaisia henkilöitä, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita tarjoamistasi tuotteista ja palveluista. Toisin sanoen ladattavalla sisällöllä saat lämmiteltyä markkinointiasi ja myyntiäsi luontevalla tavalla.

Ladattavan sisällön kautta tulleiden liidien hyödyntämiselle markkinoinnissasi on lukuisia eri tapoja, riippuen siitä, mitä haluat saavuttaa, ja missä ostofunnelin vaiheessa opas on.

Ladattavan sisällön yhteystiedot liideinä – kaksi esimerkkiä

  1. Koska oppaan latauksen yhteydessä annetaan sähköpostiosoite, voit kasvattaa sähköpostilistaasi ja kehittää sähköpostimarkkinointiasi. Sähköpostilistallasi voit jakaa liidien opettamista tuotteidesi hyödyistä, jakaa listalle eksklusiivisia tarjouksia ja ohjata seuraavaan oston vaiheeseen.
  2. B2B-kentällä myyntisi saa lämpimiä kontakteja! Näitä henkilöitä on helpompi lähestyä, sillä oppaan lataajat ovat jo kuulleet sinusta, ja todennäköisesti kiinnostuneita tarjoamistasi ratkaisuistasi.

Tyypillisesti oppaan latauslomakkeella pyydettävät yhteystiedot ovat nimi ja sähköposti. On hyvä pitää yhteystietokentät mahdollisimman kevyinä, jotta liian raskas lomake ei karkota lataajia. Muista mainita lomakkeessa tietojen keräämisen yksityiskohdista ja tietosuojaselosteestasi.

Lue myös: Millainen on hyvä liidimagneetti?

Ethän menetä liidejä huonon lomakkeen takia?

2. Opeta asiakastasi häntä askarruttavissa aiheissa ja käynnistä ostopolku

Ladattava opas ei ole sama asia kuin tuote-esite, joka on sutaistu kasaan vain siksi, että olet lukenut netistä ladattavan sisällön hyödyistä liidien keräämisessä.  Mikä tahansa ladattava pdf-esite ei automaattisesti herätä asiakkaasi kiinnostusta ja saa häntä tekemään haluttuja toimenpiteitä. Jotta voit tarjota lisäarvoa asiakkaillesi, ladattavan sisällön asiantuntevaan laatuun panostaminen on ensisijaisen tärkeää.

Mistä sitten tunnistat laadukkaan ladattavan oppaan sisällön? Se tarjoaa aidosti hyödyllistä tietoa, jonka avulla ostajapersoona saa vastauksia kysymyksiinsä ja siirtyy ostopolulla eteenpäin. Tässä vaiheessa on turha pelätä, että kilpailijasi saavat liikaa tietoa toiminnastasi – on parempi auttaa asiakastasi ja erottua asiantuntijuudellasi. Ei myöskään kannata pelätä sitä, että kukaan ei jaksa lukea opasta, sillä kun opas tavoittaa oikeat ostajapersoonat, voimme luottaa siihen, että he ovat aidosti kiinnostuneita oppaan vinkeistä.

Ladattavan oppaan aiheet ja sopivuus eri yritysten toimialoille ovat käytännössä rajoittamattomat. Hevillä ei tule mieleen alaa, jonka digimarkkinointiin ladattava opas ei sopisi. Aiheet vaihtelevat asiakkaan tarpeiden, ostopolun vaiheiden ja yrityksesi tavoitteiden mukaan. Ladattavan sisällön aiheet voivat olla esimerkiksi seuraavaa, näin muutaman heittääkseni:

  • Auton ostajan opas ensikertalaiselle
  • Vedensäästöopas omakotitaloon
  • Luonnonkosmetiikan ihonhoito-opas yli 50-vuotiaille

Tarkasti kohdennettu opas on myös tehokas keino käynnistää asiakkaasi ostopolku. Kun asiakkaat hakevat Googlesta apua tiettyyn ongelmaansa, ja oppaasi löytyy oikealla hetkellä, saat kiinni relevantit ostajapersoonat heti ostoprosessin alkuvaiheessa.

Oppaan lataamisen jälkeen ostajapersoona pysyy mukanasi ostopolulla niin ikään sisältömarkkinoinnin avulla.  Sähköpostimarkkinoinnilla voit esimerkiksi markkinoida ostajapersoonalle hyödyllisiä blogikirjoituksia, ja maksettu some- ja Google-mainonta vievät sisällöt oikeiden yleisöjen eteen.

Lue myös: Sisältömarkkinointi on koko digimarkkinointisi tärkein elementti

3. Voit kohdentaa sisältöä koko ostofunnelin matkalle

Ladattavien oppaiden yksi parhaita puolia on siinä, että niiden aiheita voi varioida käytännössä mille vain toimialalle ja mihin vain ostopolun vaiheeseen.

Jos haluat tavoittaa ostoprosessin alkupäässä olevat asiakkaat, ladattava opas opettavaisella ja oivalluttavalla kulmalla on tähän hyvä ratkaisu. Tässä vaiheessa sisällön keskiössä ei ole tuotteesi, vaan asiakkaan ongelmista lähtevien asioiden ratkaisu. Esimerkiksi ideoita herättelevä opas kattoremontin tekemiseen, kodin sisustuksen uusimiseen tai kenties elämäntaparemonttiin ovat sopivia tiedonhakuvaiheen opasaiheita.

Tiedonhakuvaiheen jälkeen ostajapersoona on tietoinen ongelmastaan ja tuotteesta, joka sen voi ratkaista. Hän on jo luultavasti vertaillut sinun ja kilpailijoidesi palveluita. Tämän osto- eli konversiovaiheeseen sopiva opas on tyypillisesti ostajan opas tiettyyn tuotteeseen. Ostajan opas on tehokas tapa poistaa oston esteitä ja tarjota arvokasta kilpailuetujasi korostaen.

Ladattava sisältö toimii myös asiakkaiden sitouttamisvaiheessa: engage-vaiheen sisällöt toimivat lisämyynnin boostaajana ja parantavat asiakaspysyvyyttäsi.  Sitouttamisvaiheessa hyvä ladattava sisältö voi olla esimerkiksi checklist, joka auttaa käyttämään tuotettasi paremmin ja ottamaan hankinnasta parhaat tehot irti. Kuten tiedämme, jo kerran ostaneet asiakkaasi ostavat todennäköisesti sinulta myös uudelleen, joten heille suunnattu markkinointi on äärimmäisen tärkeää uusasiakashankinnan rinnalla.

4. Rakenna brändiäsi asiantuntijana ilman tuputtamista

Hyvin tehty sisältömarkkinointi luo väistämättä positiivista brändimielikuvaa yrityksestäsi. Tämän vuoksi myös oppaan sisällöllä on suuri merkitys siinä, millaisen kuvan luot itsestäsi.

Ladattava opas on malliesimerkki myyntisisällöstä, jonka asiakkaasi kokee hyödylliseksi tuputtavan sijaan. Tavoitteenasi ei ole markkinoida kaikkea kaikille, vaan kohdennettuja ratkaisuja oikeille ostajapersoonille. Oppaan aihe tulee siis rajata tarpeeksi tiukasti, ja sisällön tulee puhutella aidoilla esimerkeillä. Hyvä nyrkkisääntö asiantuntevassa sisällöntuotannossa on antaa asiakkaallesi hyödyllistä tietoa maksutta, sillä se vahvistaa luottamusta toimintaasi kohtaan. On turhaa pelätä, saavatko kilpailijasi inspiraatiota sisältömarkkinoinnistasi, vaan aina on tehokkaampaa keskittyä omaan tekemiseen ja asiakkaisiisi. Ja kun huomaat kilpailijoidesi heräävän markkinointiin, tiedät tehneesi jotain oikein.

Ladattavan oppaan avulla brändäät itseäsi myös oikean yleisön edessä. Kun pidät asiantuntijuuttasi yllä ja toteutat sisällössä antamasi palvelulupauksen, se luo todella voimakkaan positiivisen muistijäljen asiakkaallesi.

Lue myös: Sisältömarkkinoinnin tärkeimmät tavoitteet

5. Saat hyödyllistä sisältöä some- ja Google-mainontaasi

Jotta ladattava sisältösi saavuttaa täyden potentiaalinsa, se tulee viedä oikeiden silmäparien eteen. Ladattava opas ei tavoita haluttuja henkilöitä, ellei sen jakelukanaviin panosta, eikä some- tai Google-markkinointi saavuta potentiaalisia liidejä ilman laadukasta sisältöä.

Mihin vain ostoprosessin vaiheeseen tehtyä ladattavaa sisältöä kannattaa tehokkaasti jakaa maksetulla mainonnalla. Mainonnalla voidaan tavoittaa henkilöt, jotka eivät ole koskaan kuulleet yrityksestäsi, jo verkkosivuillasi vierailleet tai jo kerran palveluitasi ostaneet.

Oppaan mainontaan voidaan kohdistaa esimerkiksi erilaisten sosiaalisen median yleisöjen kiinnostuksen perusteella, jo sivuilla vierailleille tai kaksoisolento-yleisöille. Remarketing-mainonnassa tavoitetaan tehokkaasti jo verkkosivuillasi vierailleet, muita ostovalmiimmat yleisöt.

Lue myös: Miten verkkosivujesi sisällöt vaikuttavat Google Ads -laatupisteisiin?

Yhteenveto – ladattava opas verkkosivuillesi

Ladattava opas on tehokas sisältömarkkinoinnin muoto, jonka asiantuntevaan sisältöön tulee panostaa. Oppaan avulla voit kerätä relevantteja liidejä, ohjata asiakasta ostopolulla eteenpäin ja parantaa asiakaspysyvyyttäsi. Asiantunteva opas on myös luonteva tapa rakentaa brändiäsi ilman tuputtamista.

Kun haluat kuulla sisältömarkkinoinnin ammattilaisten näkemyksen siihen, miten ladattava sisältö voisi tukea sinun yrityksesi toimintaa, ota yhteyttä!

Tutustu maksuttomiin ladattaviin oppaisiimme:

Digimarkkinoinnin verkkolehti

Google Ads – ostajan opas

Hakukoneoptimoinnin ostajan opas 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää