LinkedIn on bisnesorientoitunut sosiaalinen media, jolla on maailmanlaajuisesti jo 500 miljoonaa käyttäjää. Suomessa ”linkkari” kasvattaa myös jatkuvasti merkitystään. LinkedIn ei ole enää vain ICT-alan ja johtohenkilöiden pelikenttä, vaan sinne ovat löytäneet tiensä myös muut toimialat.

Yritykselle LinkedIn-markkinointi tarjoaa useita mahdollisuuksia niin mainonnan kuin rekrytoinninkin saralta. Tässä kirjoituksessa käydään läpi perusteet LinkedInin käyttöön ja mainonnan aloittamiseen.

LinkedIn-yritysprofiili

Voit luoda yrityssivun täältä. Sinulta kysytään aluksi yrityksesi nimi ja sähköpostiosoite ja jotta voit jatkaa, täytyy sähköposti varmentaa. Kun olet kirjautunut henkilökohtaisella tilillä LinkedIniin voit alkaa täyttämään yrityksesi perustietoja kuten sijainnin, alan, verkkosivut ym. Muista asettaa logosi ja kirjoittaa kattava kuvaus yrityksesi toiminnasta.

Usein niin suomalaisten yritysten kuin henkilöidenkin profiilit ovat englanniksi, vaikka varsinaiset julkaisut tehdäänkin suomeksi. Mieti siis, miten haluat näkyä. Jos tiedät, että kaikki tavoittelemasi verkostot puhuvat suomea, voi profiilinkin luoda suomenkieliseksi. Muissa tapauksissa kannattaa ainakin profiili tehdä englanniksi.

Sisältö

Sisältömarkkinointi nousee jälleen esiin. Kun lähdet uuteen mediaan, tulee sinun varata resursseja sen päivittämiseen. Vaikka houkutusta olisi julkaista sisältöä paljon ja usein, muista asettaa laatu etusijalle.

Ymmärrä siis yleisösi kyseisessä mediassa. LinkedIn on luonteeltaan erilainen kuin esimerkiksi Facebook ja Instagram, joten yleisösikin on todennäköisesti eri. Mieti haluatko tavoittaa asiakkaasi, yhteistyökumppanisi vai esimerkiksi alan muut toimijat? Toisin sanoen, mikä rooli LinkedInillä on markkinoinnissasi.

Kun tiedät ketä lähdet tavoittelemaan, tarjoa heille hyödyllistä ja helposti luettavaa sisältöä. Suorat tuotemainokset eivät edelleenkään toimi ja joudutkin varmasti kokeilemaan useita eri tyylejä, ennen kuin löydät parhaimman tavan viestiä yleisöllesi.

Sisällön ollessa kunnossa, voit keskittyä julkaisujen säännöllisyyteen, muihin toimintoihin ja uusien tavoitteiden asettamiseen.

Ryhmät

LinkedInin ryhmät tarjoavat mahdollisuuden muun muassa keskusteluun, liidien keräämiseen sekä verkostoitumiseen. Ryhmät siis luokitellaan mielenkiinnon (toimialan) mukaan ja niitä voi luoda kuka tahansa. Voit liittyä yhteensä 50:een ryhmään ja niiden omistajat saattavat tarkastaa, että täytät tietyt kriteerit liittyäksesi.

Jos tavoitteesi on hankkia liidejä, on LinkedInistä ja sen ryhmistä varmasti hyötyä. Yhdistämällä sopivan ryhmän jäsenet ja LinkedInin hakutyökalun löydät helposti potentiaalisia asiakkaita. Kun listasi on valmis ja kontaktoit löytämiäsi henkilöitä, muista aina tehdä yksilöllinen yhteyspyyntö. Aloita kertomalla yhteydenoton syy ja mitä kautta löysit henkilön. Viimeistään näiden asioiden jälkeen onkin jo aika kertoa, miten pyynnön kohde hyötyy kontaktista. Lisäksi voit halutessasi tutkia henkilön profiilia ja mainita pyynnössä jotain henkilökohtaisempaa liittyen esimerkiksi mielenkiinnon kohteisiin tai toimialaan. Toisaalta, paras tapa liidien hankkimiseen on LinkedInin LeadAds-toiminto, jonka käytössä kannattaa konsultoida ammattilaista.

Passiivisempi tapa on käydä keskustelua ryhmissä ja tuoda sitä kautta esille omaa erityisosaamista. Tarjoa jälleen hyödyllistä ja oleellista tietoa ja auta mahdollisia asiakkaitasi. Keskustelun herättämiseksi kannattaa käyttää avoimia kysymyksiä. Tavoitteena on saada keskustelun lukija ajattelemaan, että osaat työsi ja voisit mahdollisesti auttaa heitäkin.

Rekrytointi

Yhä useammat työpaikat myös Suomessa löytyvät LinkedInistä. Työnantaja voi etsiä sopivia henkilöitä tehtävään ja mainostaa avointa paikkaa. Työnhakija taas saa hakiessaan työpaikkailmoituksia profiilinsa perusteella.

Rekrytointiin LinkedIn tarjoaa aivan oman alustansa, mikä yhdistää useita eri ominaisuuksia. Kaikki ominaisuudet eivät tietenkään ole automaattisesti avoinna kaikille, mutta kevennetystä versiosta on myös mahdollista saada ilmainen kokeiluversio. Jos rekrytointi on sinulle ajankohtaista, lue lisää LinkedInin tarjoamista mahdollisuuksista täältä.

Mainostilin perustaminen

Etenkin B2B yrityksille LinkedInistä voi muodostua oleellinen osa markkinointia ja liidin keruuta. Näkyvyys saattaa usein olla kalliimpaa kuin esimerkiksi Facebookissa tai Twitterissä, mutta kohdistetuilla mainoksilla pienillä kampanjoilla saa LinkedIn-markkinoinnistakin kannattavaa.

Helppo tapa aloittaa on julkaisun sponsorointi. Ennen tätä joudut luomaan mainostilin yrityksellesi ja syöttämään maksukorttisi tiedot järjestelmään. Voit tehdä sen täältä.

Tehtyäsi tämän pääset LinkedInin Campain Manageriin, josta löydät painikkeen ”Create Campaign”. Pääset päättämään haluatko sponsoroida jo tekemääsi julkaisua vai sivupalkissa näkyvän tekstimainoksen.

Seuraavaksi sinua pyydetään nimeämään kampanja ja valitsemaan haluamasi julkaisu. Jatkaessasi pääset tekemään kampanjan kohdennuksen. Kohdennusvaihtoehtoja on useita ja niillä pystyt vähentämään turhia näyttökertoja. Älä kuitenkaan ylikohdista, vaan seuraa arvioidun kohdeyleisön kokoa.

Seuraavana on vuorossa budjetointi. Voit valita hinnoittelun klikkien tai näyttökertojen perusteella. LinkedIn ehdottaa sopivan klikkihinnan ja määrittää sille minimin. Hinta (Bid) on siis se summa, jonka olet valmis maksamaan klikkauksesta tai tuhannesta näyttökerrasta. Tämän jälkeen asetat päivittäisen budjetin ja halutessasi koko kampanjan budjetin. LinkedIn myös ilmoittaa päivittäisen kulutuksen saattavan nousta 20 % yli määritetyn päiväbudjetin.


Tehtyäsi budjetoinnin voit hyväksyä mainoksen. LinkedIn tarkistaa mainoksesi ja aloittaa sen esittämisen. Voit tarkastella mainoksesi etenemistä Campaign Managerista.

Kun pelkät sponsoroidut julkaisut eivät enää riitä, kannattaa koittaa muita mainosmuotoja. Sivupalkin tekstimainoksen lisäksi LinkedIn tarjoaa esimerkiksi työkalun liidien keräämiseen ja sponsoroituja yksityisviestejä. Voit lukea lisää niistä täältä.

Mittaaminen

Muista mitata tulokset ja seuraa, mikä sisältö toimii kohderyhmääsi parhaiten. Niin kuin monen muunkin asian kohdalla, aseta tavoitteet ja seuraa niiden toteutumista.

LinkedIn edustaa yritystäsi eri tavalla, kuin muut sosiaaliset mediat. Se on parhaimmillaan tuloksellisessa markkinoinnissa ja tarjoaakin siihen erittäin hyvät työkalut. Esimerkiksi LeadAds-toiminnolla voidaan prospekti saada lataamaan opas tai muu sisältö vain muutamalla hiiren klikkauksella.

Tutustu tarkemmin LinkedIn-markkinointiin!

Digimarkkinointi

Kokemukseen ja osaamiseen perustuvia näkemyksiä tuloksekkaasta digimarkkinoinnista.
Digimarkkinointi