Linkittömät linkit eivät ole uusi asia, mutta vasta viime vuonna tämän ilmiön tärkeys on alkanut vahvistua.

Yksinkertaistettuna hakukoneet antavat lisäarvoa sivuille, joihin kolmannen osapuolen sivustot linkittävät. Tämä menetelmä toimii käytännössä äänestyksenä sivuille ja vihjaa hakukoneelle sivuston tärkeydestä. Kuten markkinoinnissakin: mitä enemmän ihmiset suosittelevat yrityksen tuotteita sitä luotettavampana yritystä pidetään. Samalla ajattelutavalla hakukoneen algoritmit antavat sivuille luotettavuuspisteitä (Page Authority).

ulkoiset linkit

 

Tässä suhteellisen suoraviivaisessa menetelmässä on kuitenkin omia haasteita. Helpoin keino – linkkien ostaminen – on houkutteleva, mutta väärä tapa. Google, joka on käytetyin hakukone maailmassa, on selkeästi kieltänyt tällaisen toimenpiteen. Jos Google löytää sivustolta ostettuja linkkejä, niin siitä seuraa yleensä rangaistus, joka on pahimmissa tapauksissa sivuston poisto hakusivuilta. Kuvittele, että sivustosi ei löytyisi enää hakusivuilta ja miten se vaikuttaisi yrityksesi liiketoimintaan. Todella monet eivät anna tarpeeksi painoarvoa orgaaniselle liikenteelle, mutta vakuutan, että vaikutus todennäköisesti olisi musertava!

Hakukoneiden käyttämät laitteet, algoritmi ja tekoäly, kehittyvät jatkuvasti. Siksi hakukoneet osaavat suhteellisen hyvin löytää ulkoiset linkit, jotka eivät ole oikealla tavalla hankittuja. Hakukoneet eivät välttämättä löydä sitä ostettua linkkiä juuri tänään, mutta jossain vaiheessa löytävät. Se on varmaa. Siihen voi mennä vuosia ja mahdollisesti ollaan unohdettu, että sivustolle aikoinaan ostettiin linkkejä. Siinä tapauksessa on entistä vaikeampaa löytää hakusivuilta katoamisen syy, koska hakukoneet eivät yleensä erikseen ilmoita rangaistuksistaan. Jos luotettavuuden kohottaminen digitaalisessa maailmassa on ajankohtaista omalle sivustolle tästä voi lukea linkkienhankinnasta.

Jokainen hakukoneoptimoija tietää, että ulkoisten linkkien hankkiminen voi olla haastavaa ja tämän takia jotkin relevantit sivut eivät ole tarpeeksi esillä hakusivuilla. Linkittömillä linkeillä Google pyrkii lajittelemaan verkossa olevaa tietoa täsmällisemmin käyttäjille – tämähän on aina ollut Googlen tavoite!

Miten linkittömät linkit toimivat?

Yksinkertaisesti selitettynä linkittömät linkit ovat mainintoja internetissä, jotka viittaavat sinun brändiin. Tämä tarkoittaa sitä, että hakukone pystyy seuraamaan sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa vuorovaikutusta, brändi-mainintoja ja sisällön lainauksia.

Bing-hakukoneen entinen tuotepäällikkö, Duane Forrester, on julkisesti sanonut, että linkittömät linkit voivat olla yhtä vahvoja signaaleja hakukoneelle, kuin ulkoiset linkit.

Tunnetusti hakukoneet eivät anna tarkkaa tietoa algoritmistaan, joten joudumme seuraamaan paljon hakukonekehittäjien puheita ja tulkita niistä, mitä mahdollisia muutoksia algoritmiin on tehty. Sen jälkeen omaa tulkintaa testataan ja arvioidaan tulkinnan paikkaansapitävyyden.

Basically, if you publish high quality content that is highly cited on the internet – and I’m not talking about just links, but also mentions on social networks and people talking about your branding, crap like that.” – Gary Illyes, Webmaster Trend Analyst, Google.

Mitä tämä tarkoittaa ja miten linkittömien linkkien kanssa pitää edetä?

Tämä EI tarkoita sitä, että ulkoiset linkit olisivat eilisen juttu. Tämä tarkoittaa sitä, että ulkoisten linkkien lisäksi, on myös muita keinoja vihjailla hakukoneille, että sivusi on relevantti. Hyvässä linkitysstrategiassa kannattaa siis ulkoisten linkkien lisäksi huomioida linkittömät linkit ja pohtia parasta tapaa hyödyntää tätä ilmiötä brändin kasvattamisen eduksi. Kannattaa yhdessä digitaalisen markkinoinnin muiden osa-alueiden kanssa, kuten maksetun mainonnan ja sosiaalisen median mainonnan, laatia pitkäkestoinen suunnitelma sivustolle. Hyvällä suunnitelmalla ja implementoinnilla saadaan entistä enemmän irti digitaalisesta markkinoinnista.

Tämähän on aika selkeä, että myös Google tavoittelee tätä ja toki Googlella on omat intressit tässä asiassa. Tämä on kuitenkin hyvä asia useammille yrityksille ja verkkosivustoille. Siksi kannattaa ehdottomasti alkaa hyödyntää linkittömät linkit heti näkyvyytenne kasvattamisessa.

Otahan yhteyttä ja katsotaan, miten me voidaan viedä yrityksesi digitaalinen toiminta seuraavalle tasolle.

Foli Raheem

Foli Raheem

Foli ei paljoa Googlen temppuiluista säikähdä. Hän käykin säännöllisesti Afterwörkeillä Googlen algoritmien ja crawlerien kanssa. Hakutuloksissa vain yksi voi olla ensimmäsellä sijalla ja tämä mies tietää tien sinne.
Foli Raheem