• Verkkosivut

Ethän menetä liidejä huonon lomakkeen takia?

Käyttämällä hieman aikaa verkkosivujesi lomakkeiden optimointiin ja seuraamalla lomakkeen suunnittelun parhaita käytäntöjä varmistat, että lomakkeet eivät ole sivustosi pullonkaula.

SDM logo

Digimarkkinointi

Käyttämällä hieman aikaa verkkosivujesi lomakkeiden optimointiin ja seuraamalla lomakkeen suunnittelun parhaita käytäntöjä varmistat, että lomakkeet eivät ole sivustosi pullonkaula. Lomakkeiden optimointi on tärkeä osa konversio-optimointia. Verkkosivustosi todennäköisesti hukkaa paljon potentiaalisia asiakkaita, jos lomakkeiden rakenne on huono. Parhaat käytännöt eivät toimi täysin samalla tavalla jokaisella sivustolla, mutta yleisesti hyväksi todettujen käytäntöjen käyttöönotto on vähintäänkin hyvä lähtökohta. Hieman yleistäen voidaan sanoa, että mitä helpompi ja nopeampi lomake on täyttää, sitä suurempi konversioprosentti on.

Tässä blogikirjoituksessa käydään läpi muutama yleinen keino lomakkeiden parantamiseksi.

Less is more

Jokainen ylimääräinen kenttä lomakkeessa lisää kitkaa ja vähentää lomakkeen täyttöjen määrää. Kun tavoitteesi on kasvattaa lomakkeen kornversioprosenttia, usein yksi helpoimmista keinosta on poistaa lomakkeen turhat kentät. Kannattaa miettiä ovatko kaikki lomakkeesi kentät tarpeellisia ja pystykö pyytämään näitä tietoja myöhemmässä vaiheessa esimerkiksi puhelimessa tai sähköpostilla. Näin lomakkeen täyttö helpottuu ja saat myös enemmän yhteydenottoja.

Usein lomakkeissa näkee myös ”Etunimi ja sukunimi” -kentän. Ne kannattaa yhdistää yhdeksi ”Nimi” -kentäksi. Yleinen syy näiden kenttien erittelyyn on se, että tiedot saatetaan lähettää esimerkiksi CRM-järjestelmään, jossa nämä kentät ovat eriteltyinä.

Eräässä tutkimuksessa optimoitiin lomakkeita konversion näkökulmasta. Testattavana olevan verkkosivuston lomakkeen kenttien määrää vähennettiin yhdestätoista (11) neljään (4), jolloin konversioprosentti nousi 120%. Eräs haittapuoli kenttien vähentämisessä on kuitenkin se, että vaikka yhteydenottojen määrä kasvaakin, saattaa niiden laatu heikentyä huomattavasti. Tämä voi tulla ongelmaksi varsinkin, jos olet B2B-yritys ja lomakkeen tarkoitus on saada myyntitiimillesi kontaktoitavaa. Tällöin turhat lomakkeen kautta tuleva kyselyt vain haaskaavat niitä käsittelevien henkilöiden työaikaa.

Eräs keino vähentää tälläisiä yhteydenottoja on lisätä lomakkeeseen pudotusvalikko, joka suodattaa pienimmät kyselijät pois. Tälläinen kenttä voi olla esimerkiksi ”Projektiin varattu budjetti”, josta selviää suurinpiirtein paljonko asiakas on valmis maksamaan. Asettamalla pudotusvalikon pienimmän vaihtoehdon sinulle kannattavaksi summaksi, suodatat pois ”renkaan potkijat”.

Baynard Instituutin mukaan keskiverrossa verkkokaupan Kassa (checkout) lomakkeessa on 14.88 kenttää.  Heidän mukaansa suurimalla osalla sivustoista kenttien määrä pystyttiin käytettävyys testauksen jälkeen vähentämään 20-60%.  Keskiverrolla kassa sivulla olikin siis tuplasti enemmän täytettäviä kenttiä kuin mitä siellä olisi tarvittu.

Selkeät virheilmoitukset

Ihmiset tekevät jatkuvasti virheitä lomakkeita täyttäessään, eikä sille mahda mitään. Tämän takia virheilmoitusten tulee olla selkeitä ja niistä tulee selvitä heti, minkä kentän käyttäjä täytti väärin, ja mitkä kentät ovat pakollisia jne. Kun lomake täytetään ja lähetetään onnistuneesti, siitä kuuluu tulla käyttäjälle joko ilmoitus lomakkeen viereen tai ohjaus ”kiitos-sivulle”. Näin käyttäjä voi olla varma siitä, että hän on toiminut oikein ja viesti on mennyt perille.

Järjestä kentät helpommasta vaikeimpaan

Täytettävien kenttien järjestyksellä on väliä. Laittamalla kentät järjestykseen helpoiten täytettävästä vaikeimpaan, helpotat lomakkeen täyttämisen aloittamista. Kun lomakkeen täyttäminen on aloitettu, tullaan se todennäköisesti täyttämään myös loppuun asti. Laita ensimmäiseksi ”Nimi”-kenttä, kaikki henkilökohtaiset tiedot ja sitten muut enemmän pohdintaa vaativa tiedot viimeiseksi.

Merkkaa selkeästi pakolliset kentät

Mieti, ovatko lomakkeessasi olevat vapaaehtoiset kentät todella tarpeellisia? Jos näin on ja et halua poistaa niitä, merkkaa selkeästi mitkä kentät ovat pakollisia ja mitkä vapaaehtoisia. Yleisimpiä keinoja tähän on kirjoittaa kentän nimen viereen sulkuihin (pakollinen) tai merkkaamalla pakolliset kentät tähti-merkillä (*) ja avaamalla lomakkeen viereen, mitä merkki tarkoittaa.

Käytäntöjä mobiiliin

Kaikki edellä mainitut käytännöt pätevät myös mobiiliin. Tosin mobiililaitteilla on tiettyjä haasteita, jotka kannattaa pitää mielessä lomakkeita suunniteltaessa. Mobiililaitteita on monella tapaa vaikeampi käyttää kuin pöytäkoneita.

Kun käyttäjä valitsee lomakkeesta kentän, niin keskitä ruutu tähän kenttään ja osoita selkeästi, mitä kenttää ollaan täyttämässä. Toinen yleinen ongelma lomakkeita täytettäessä mobiililaitteilla on salasanojen syöttäminen. Olet ehkä joskus yrittänyt kirjautua sisään johonkin puhelimellasi ja et ole varma menikö salasana oikein. Tai sitten olet joutunut kirjoittamaan sen monta kertaa, koska teit virheen sitä kirjotettaessa. Jos kysyt lomakkeessasi salasanaa, niin kannattaa antaa käyttäjille mahdollisuus nähdä salasanansa sitä kirjoitettaessa. Näin parannat käyttökokemusta huomattavasti.

Yhteenveto

Parhaat käytännöt antavat sinulle hyvän lähtökohdan lomakkeiden tekemiseen. Varsinkin jos aloitat tyhjästä tai käytät automaattisesti generoitua lomaketta. Vaikka parhaat käytännöt toimivat monessa tilanteessa, eivät ne toimi samalla tavalla jokaisella sivustolla, vaan toimivuuteen vaikuttaa paljon kohdeyleisö, toimiala sekä lomakkeen käyttötarkoitus. Tämän takia sinun kannattaakin käydä yllä oleva lista läpi kohta kohdalta ja testata, mikä toimii omalla sivustollasi ja mikä ei. Lista on siis hyvä lähtökohta ja auttaa sinua pääsemään tavoitteeseesi.

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää