• Google Ads

Mainoksen esikatselu ja diagnoosityökalu

Google Adwords –tilistäsi löydät kätevän työkalun, jonka avulla voit helposti tarkistaa mainostesi näkymisen Googlessa valitsemallasi avainsanallasi. Pystyt tarkistamaan työkalun avulla näkyvätkö mainoksesi avainsanoillasi ja missä mainoksesi näkyvät Googlessa. Pystyt myös näkemään mahdolliset syyt siihen miksi mainoksesi eivät näy. Näin voit tehdä tarvittavia muutoksia tiliisi ja tavoittaa asiakkaasi. Milloin voit käyttää työkalua? Käytä työkalua silloin, kun […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Adwords –tilistäsi löydät kätevän työkalun, jonka avulla voit helposti tarkistaa mainostesi näkymisen Googlessa valitsemallasi avainsanallasi. Pystyt tarkistamaan työkalun avulla näkyvätkö mainoksesi avainsanoillasi ja missä mainoksesi näkyvät Googlessa. Pystyt myös näkemään mahdolliset syyt siihen miksi mainoksesi eivät näy. Näin voit tehdä tarvittavia muutoksia tiliisi ja tavoittaa asiakkaasi.

Milloin voit käyttää työkalua?

Käytä työkalua silloin, kun haluat tarkistaa:

  • Mainoksesi tilan/näkymisen Googlessa, jonkun tietyn avainsanan suhteen.
  • Tarkistaa, että avainsanasi käynnistävät mainoksia.
  • Tarkistaa onko mainoksesi otettu käyttöön.
  • Nähdä missä mainoksesi näkyy hakutuloksissa.

Mikäli olet juuri muokannut mainoksiasi tai luonut uusia mainoksia tiliisi, ei työkalu välttämättä näytä mainoksiasi heti, koska Googlen täytyy aina ensin tarkistaa ja hyväksyä mainoksesi.

Työkalun avulla voit hakea mainoksia vain Googlen hakuverkosta. Et siis voi käyttää sitä Display –verkoston mainosten tarkistamiseen.

Työkalun avulla pystyt näkemään täsmälleen samat tulokset kuin Google-hakua käyttäessäsi. Välillä työkalun ja hakutulosten välillä voi olla joitakin pieniä eroja, esimerkiksi mainoslaajennuksesi eivät aina välttämättä näy työkalun avulla. Voit tarkistaa mainoslaajennuksiesi näkymisen mainosten yhteydessä mainoslaajennukset-välilehdeltä.

Miksi sitä kannattaa käyttää?

Jos tarkistat mainostesi näkyvyyden aina Google-haulla ja teet sitä usein tulet huonontamaan tilisi tehokkuutta koska:

  1. Keräät mainoksillesi turhia näyttökertoja.
  2. Keräät näyttökertoja mainoksillesi ilman klikkauksia, joka voi laskea klikkausprosenttiasi. (Klikkausprosentti on yksi tärkeimmistä asioista, joka vaikuttaa avainsanojesi laatupisteisiin).
  3. Hakemalla usein omia mainoksia saattaa Googlen järjestelmä päätellä, että mainoksesi eivät kiinnosta sinua, koska et niitä ikinä klikkaa ja tämän vuoksi lopettaa mainostesi näyttämisen sinulle.

Mistä löydät työkalun?

Löydät työkalun Adwords –tilisi Työkalut-välilehdeltä ja valitsemalla sieltä kohdan ”Mainoksen esikatselu ja diagnoosi”.

Työkalun avulla voit määrittää hakukriteereiksi sijaintisi, kielen, laitteen ja tämän lisäksi haluamasi avainsanan eli hakutermin. Ja näin tarkistaa miten mainoksesi näkyvät kyseisessä tilanteessa.

Ohjeet työkalun käyttämiseen:

  1. Kirjoita hakutermi ruutuun haluamasi hakutermi eli avainsana. Alla olevassa kuvassa on käytetty sanaa ”adwords mainonta”. Muista aina kirjoittaa sellainen avainsana, jonka olet kampanjaasi lisännyt.
  2. Määritä haluamasi sijainti. Esimerkiksi, jos olet kohdistanut mainontasi Jyväskylään, valitse sijainniksi Jyväskylä.
  3. Määritä haluamasi kieli, jolle olet kohdistanut mainoksesi. Tässä tapauksessa suomi, koska mainontamme on kohdistettu suomen kielelle.
  4. Määritä haluamasi laite, jolla haluat tarkistaa mainoksesi näkyvyyden, esimerkiksi pöytätietokone.
  5. Ylläolevat tiedot on aina määritettävä, jotta voit esikatsella mainoksiasi.
  6. Tämän jälkeen klikkaa ”esikatselu” (hakutermin vieressä oleva sininen painike). Nyt näet, näkyykö mainoksesi Googlessa kyseisellä avainsanalla. Mikäli mainos näkyy Googlessa ensimmäisellä sivulla, näyttää työkalu mainoksesi vihreällä korostettuna. Alla olevassa esimerkki kuvassa mainoksemme näkyy ensimmäisenä.

Yhteenveto

Käytä ”mainoksen esikatselu ja diagnoosi” -työkalua, kun haluat tarkistaa mainostesi näkyvyyden Googlessa. Google-hakua ei kannata käyttää, koska silloin keräät mainoksillesi turhia näyttökertoja ja heikennät tilisi tehokkuutta. Jos tarvitset apua Adwords –mainonnassasi, ota yhteyttä, autamme mielellämme.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää