• Google Ads

Mainoksen esikatselu ja diagnoosityökalu

Google Adwords –tilistäsi löydät kätevän työkalun, jonka avulla voit helposti tarkistaa mainostesi näkymisen Googlessa valitsemallasi avainsanallasi. Pystyt tarkistamaan työkalun avulla näkyvätkö mainoksesi avainsanoillasi ja missä mainoksesi näkyvät Googlessa. Pystyt myös näkemään mahdolliset syyt siihen miksi mainoksesi eivät näy. Näin voit tehdä tarvittavia muutoksia tiliisi ja tavoittaa asiakkaasi. Milloin voit käyttää työkalua? Käytä työkalua silloin, kun […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Adwords –tilistäsi löydät kätevän työkalun, jonka avulla voit helposti tarkistaa mainostesi näkymisen Googlessa valitsemallasi avainsanallasi. Pystyt tarkistamaan työkalun avulla näkyvätkö mainoksesi avainsanoillasi ja missä mainoksesi näkyvät Googlessa. Pystyt myös näkemään mahdolliset syyt siihen miksi mainoksesi eivät näy. Näin voit tehdä tarvittavia muutoksia tiliisi ja tavoittaa asiakkaasi.

Milloin voit käyttää työkalua?

Käytä työkalua silloin, kun haluat tarkistaa:

  • Mainoksesi tilan/näkymisen Googlessa, jonkun tietyn avainsanan suhteen.
  • Tarkistaa, että avainsanasi käynnistävät mainoksia.
  • Tarkistaa onko mainoksesi otettu käyttöön.
  • Nähdä missä mainoksesi näkyy hakutuloksissa.

Mikäli olet juuri muokannut mainoksiasi tai luonut uusia mainoksia tiliisi, ei työkalu välttämättä näytä mainoksiasi heti, koska Googlen täytyy aina ensin tarkistaa ja hyväksyä mainoksesi.

Työkalun avulla voit hakea mainoksia vain Googlen hakuverkosta. Et siis voi käyttää sitä Display –verkoston mainosten tarkistamiseen.

Työkalun avulla pystyt näkemään täsmälleen samat tulokset kuin Google-hakua käyttäessäsi. Välillä työkalun ja hakutulosten välillä voi olla joitakin pieniä eroja, esimerkiksi mainoslaajennuksesi eivät aina välttämättä näy työkalun avulla. Voit tarkistaa mainoslaajennuksiesi näkymisen mainosten yhteydessä mainoslaajennukset-välilehdeltä.

Miksi sitä kannattaa käyttää?

Jos tarkistat mainostesi näkyvyyden aina Google-haulla ja teet sitä usein tulet huonontamaan tilisi tehokkuutta koska:

  1. Keräät mainoksillesi turhia näyttökertoja.
  2. Keräät näyttökertoja mainoksillesi ilman klikkauksia, joka voi laskea klikkausprosenttiasi. (Klikkausprosentti on yksi tärkeimmistä asioista, joka vaikuttaa avainsanojesi laatupisteisiin).
  3. Hakemalla usein omia mainoksia saattaa Googlen järjestelmä päätellä, että mainoksesi eivät kiinnosta sinua, koska et niitä ikinä klikkaa ja tämän vuoksi lopettaa mainostesi näyttämisen sinulle.

Mistä löydät työkalun?

Löydät työkalun Adwords –tilisi Työkalut-välilehdeltä ja valitsemalla sieltä kohdan ”Mainoksen esikatselu ja diagnoosi”.

Työkalun avulla voit määrittää hakukriteereiksi sijaintisi, kielen, laitteen ja tämän lisäksi haluamasi avainsanan eli hakutermin. Ja näin tarkistaa miten mainoksesi näkyvät kyseisessä tilanteessa.

Ohjeet työkalun käyttämiseen:

  1. Kirjoita hakutermi ruutuun haluamasi hakutermi eli avainsana. Alla olevassa kuvassa on käytetty sanaa ”adwords mainonta”. Muista aina kirjoittaa sellainen avainsana, jonka olet kampanjaasi lisännyt.
  2. Määritä haluamasi sijainti. Esimerkiksi, jos olet kohdistanut mainontasi Jyväskylään, valitse sijainniksi Jyväskylä.
  3. Määritä haluamasi kieli, jolle olet kohdistanut mainoksesi. Tässä tapauksessa suomi, koska mainontamme on kohdistettu suomen kielelle.
  4. Määritä haluamasi laite, jolla haluat tarkistaa mainoksesi näkyvyyden, esimerkiksi pöytätietokone.
  5. Ylläolevat tiedot on aina määritettävä, jotta voit esikatsella mainoksiasi.
  6. Tämän jälkeen klikkaa ”esikatselu” (hakutermin vieressä oleva sininen painike). Nyt näet, näkyykö mainoksesi Googlessa kyseisellä avainsanalla. Mikäli mainos näkyy Googlessa ensimmäisellä sivulla, näyttää työkalu mainoksesi vihreällä korostettuna. Alla olevassa esimerkki kuvassa mainoksemme näkyy ensimmäisenä.

Yhteenveto

Käytä ”mainoksen esikatselu ja diagnoosi” -työkalua, kun haluat tarkistaa mainostesi näkyvyyden Googlessa. Google-hakua ei kannata käyttää, koska silloin keräät mainoksillesi turhia näyttökertoja ja heikennät tilisi tehokkuutta. Jos tarvitset apua Adwords –mainonnassasi, ota yhteyttä, autamme mielellämme.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää