• Markkinointi

Mainoskanavien paremmuudesta

Törmään työssäni useasti keskusteluun, jossa väitellään, mikä mainoskanava tuottaa parhaat tulokset. Mihin viestisi sopii parhaiten?

SDM logo

Digimarkkinointi

Törmään työssäni useasti keskusteluun, jossa väitellään, mikä mainoskanava tuottaa parhaat tulokset. Moni vannoo sosiaalisen median tavoittavuuteen, kun toiset kannattavat perinteistä televisiota tai sanomalehteä ja jotkut taas kannattavat verkkomainonnan bannereiden hyötyjä. Keskustelussa nostetaan usein esiin, miksi vaihtoehtoiset kanavat ovat huonoja ja menettäneet toimivuutensa ja kuinka taas myytävä ratkaisu on monelta kantilta paras tavoittamaan juuri halutun kohderyhmän. Sinällään keskustelu on erittäin järkevää, kunhan vaan otetaan huomioon keskustelussa samat kriteerit. Mielestäni ei ole järkevää nostaa esiin toisesta kanavasta vain hyviä puolia ja toisesta vain huonoja puolia. Vertailun on oltava tasapuolista.

Suomalaisten tavoittamiseen löytyy useita vaihtoehtoja. Kaupallinen radio tavoittaa viikoittain yli 75% yli 9-vuotiaista. Painetut sanomalehdet pääsevät jopa hivenen parempiin lukemiin. Uutismaisilla verkkosivustoilla käy viikoittain yli neljä viidestä suomalaisesta ja Facebookissa vierailee yli 2 miljoonaa suomalaista viikoittain. Uskokaa tai älkää, myös Ylen uutisia katsoi viime sunnuntaina lähes 1 miljoonaa suomalaista samaan aikaan.

Mihin viestisi sopii parhaiten?

Mikä sitten on paras mainoskanava? Moni vastaa tähän: ”riippuu tavoitteista” tai ”riippuu tarkemmasta kohderyhmästä ja miten heidät tavoittaa”. Nämä minäkin allekirjoitan, mutta nostaisin esiin vielä ”riippuu mihin viestisi sopii parhaiten”. Ihmisten käytös ja reagointi mainoksiin poikkeaa eri kanavissa merkittävästi.

Ihmisten käytös ja reagointi mainoksiin poikkeaa eri kanavissa merkittävästi.

Googlen avulla haetaan tietoa, jolloin Adwords-mainokset vastaavat juuri esitettyyn kysymykseen. On luonnollista että hyvin kirjoitettu mainos palvelee asiakasta tässä ympäristössä hyvin ja jos saat kiteytettyä kysymyksen ratkaisun hyvin, niin myös tulokset ovat loistavia. Jos asiakas esimerkiksi etsii autohuoltoa Jyväskylästä, niin on suhteellisen helppoa viestiä oikein tässä ympäristössä.

Jos taasen autohuolto mainostaa sanomalehdessä, niin viestin pitää olla erilainen. Ei riitä, että esitetään kysymys ”etsitkö autohuoltoa Jyväskylästä?”, vaan on hyvä luoda muuta brändimielikuvaa kehittävää viestiä, esimerkiksi ”meillä on yli 10 vuoden kokemus autohuolloista. Asiakaspalvelumme laadusta olemme saaneet asiakkailta arvosanan 4,8/5 viime vuonna. Huollamme näitä automerkkejä. Ilmastointihuolto alkaen xx€.”. Printtimainoksessa pitää saada lukijan huomio ja osattava vakuuttavasti kertoa miksi juuri te tarjoatte asiakkaalle parhaita ratkaisuja. Lukiessaan lehteä, ihmiset ottavat laaja-alaisesti tietoa vastaan ja tätä kannattaa hyödyntää. Pitkäaikaisella näkyvyydellä saa paremmat tulokset ja pääsee asiakkaan top-of-mind listalla korkealle. Se auttaa päätöksen teon loppuvaiheissa paljonkin, vaikka itse asiakkuus ei alkaisikaan soittamalla lehtimainoksen perään, vaan esimerkiksi Google-haun jälkeen.

Kenet haluat tavoittaa?

Palataan vielä viestin merkitykseen ja siihen palvelulupaukseen jonka pystyt asiakkaillesi tarjoamaan. Useasti on monta eri kulmaa, joilla asiakkaita voidaan hankkia. Autohuoltoesimerkissä on asiakkaita mahdollista saada vuosihuoltoon, korjauksiin liittyen tai vaikka katsastusta ennen tarkastamaan auton kunto. Osa ihmisistä tietää mihin menee ja osa etsii vaihtoehtoja. Jos asiakas on etsimässä vaihtoehtoja, niin voittaaksesi asiakkaan, sinun on oltava siellä, mistä asiakas vaihtoehtoja etsii (ehdottomasti Google:ssa, mutta myös muissa kanavissa). Jos taasen haluat vaikuttaa ihmisiin, jotka ovat jo valintansa tehneet, niin massamediat ovat paras tapa vaikuttaa olemassa oleviin päätöksiin. Massamedian avulla voit saada ihmisen kyseenalaistamaan päätöksensä ja muuttamaan laatumielikuvaa sinun eduksesi.

Älä siis arvostele mainoskanavia eri kriteerein, vaan poimi tavoitteesi mukaisesti sopivin.

Älä siis arvostele mainoskanavia eri kriteerein, vaan poimi tavoitteesi mukaisesti ja sinulle sopivan sisällön omaavat ympäristöt mainonnalle. Monikanavaisuus on yleensä voittava kokonaisuus, mutta vain silloin, kun viestit ovat sopeutettu eri ympäristöihin sopiviksi. Luku- ja katselutottumukset eroavat kanavissa merkittävästi. Lisäksi on otettava huomioon, miten pystyt erottautumaan kilpailijoistasi eri kanavissa. Asioista ei kannata kuitenkaan tehdä liian monimutkaisia, vaan keskittyä olennaiseen. Mainonta on kuitenkin loppupelissä ihmisten välistä viestintää, vaikka kanavien valikoima toiselta monesti tuntuukin.

Vieraileva kirjoittaja
Aslak de Silva

Keskisuomalainen-konsernin Valtakunnallisen Myynnin Myyntijohtaja
aslak.desilva@media.fi

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää