Instagram sosiaalisen median alustana rakentaa jatkuvasti suurempaa jalansijaa käyttäjien suosituimpana somekanavana ja myös Instagram-mainonta kehittyy hurjaa vauhtia. Perinteisemmän Instagram feedimainonnan lisäksi myös Instagram Story -mainonta on loistava keino hyödyntää Instagramin 800 miljoonan päivittäisen käyttäjän tuoma potentiaali.

Etenkin jos haluat tavoittaa nuorempaa kohderyhmää, Instagram mainosalustana toimii todella hyvin. Instagramin käyttäjistä noin 55% on nuoria 18-29-vuotiaita ja 28% käyttäjistä on 30-49-vuotiaita.

Vuonna 2016 Instagram-palvelun uudistuksena valikoimaan tuli Instagram Stories, joka mahdollisti käyttäjille jo aiemmin Snapchatista tutun keinon julkaista 24 tuntia näkyvillä olevia kuvia ja lyhyitä videopätkiä. Vuonna 2017 Instagramiin avautui mahdollisuus hyödyntää Instagram Storyja myös maksetun mainonnan puolella.

Instagramin itsensä mukaan Storyt eli tarinat sitouttavat käyttäjiä huomattavasti paremmin kuin normaalit päivitykset ja keskimäärin jopa joka viides tarinan nähnyt käyttäjä vastaa siihen suoralla viestillä. Noin 70% Instagramin käyttäjistä seuraa vähintään yhtä yritystä, joten noin kolmasosa eniten katsotuista tarinoista on lähtöisin yritystileiltä.

Instagram Storiesissa mainostaminen antaa yrityksille keinon näkyä helposti Instagram Storyjen käyttäjille, vaikka he eivät vielä seuraisikaan yrityksen Instagram-tiliä. Orgaanisesti yritystiliään ylläpitävä yritys on täysin sen seuraajien ja heidän verkostojen varassa. Stories-mainokset tuovat monipuolisen valikoiman kohdentamismahdollisuuksia ja keinon näkyä myös käyttäjille, jotka eivät seuraa yritystiliäsi Instagramissa. Lue lisää kohdennusmahdollisuuksista Instagramissa aiemmasta blogitekstistämme ”Kolme keinoa, joilla tavoitat potentiaaliset ostajat Instagramista”.

Instagram Story -mainokset tehdään Facebookin mainostyökalulla ja valitaan sijoitteluksi samaan tapaan kuin Instagram feedimainoksetkin (eli perinteiset sivujulkaisumainokset).  Yrityksen Instagram-tilin tulee olla linkitettynä sen Facebook-tiliin. Mainosten kohdentamisessa on käytössä samat mahdollisuudet, kuin Facebook-mainoksissakin. Mainosten toimivuuden saa varmistettua Facebookin analytiikkatyökalulla, jotta tarinoiden vaikutus ei jää ainoastaan tuntuman tasolle, toisin kuin orgaaniset tarinajulkaisut.

Miksi tarinamainokset kannattaa suunnitella erikseen?

Instagram Story -mainokset näkyvät valitulle kohdeyleisölle heidän seuraamiensa tilien välillä, eli käytännössä käyttäjä ei voi hypätä mainosten yli. Käyttäjä voi kuitenkin napauttaa Storyn yli sen alkaessa, joten Story-mainoksen suunnitteluun kannattaa panostaa, jotta se herättää välittömästi katsojan mielenkiinnon ja se jaksetaan katsoa kokonaan. Instagram-käyttäjät ovat nykypäivänä hyvin tottuneita käyttämään Instagramin tarinaominaisuutta ja hyppimään sellaisten tarinoiden yli, jotka eivät välittömästi säväytä. Ihmiset osaavat tunnistaa mainoksen tarinoiden seassa mainosjulkaisuksi jo sekunnin murto-osassa, ja jos mainos ei välittömästi herätä käyttäjän kiinnostusta, siitä swaipataan tottuneesti ja nopeasti ohi.

Mainostajat tekevät Instagram-mainokset usein samaan mainosjoukkoon ja valitsevat sijoitteluksi sekä Instagram feedin että Storyn, mutta tällainen menettely ei aina ole välttämättä paras mahdollinen. Itse suosin erillisten mainosjoukkojen luontia mediabudjetin rajoissa Story-mainoksia ja feedimainoksia varten, sillä nämä kaksi mainospaikkaa eroavat paljonkin toisistaan.

Instagram Storyn kuvakoko poikkeaa muista sosiaalisen median kanavissa käytettävistä kuvista, joten Storyja varten kannattaa luoda omat kuvat. Story-mainoksissa kuvasuhde on 9:16 ja suositeltu kuvakoko 1080 x 1920 pikseliä. Instagram feed -mainokset taas voivat olla joko neliö- tai vaakamuodossa. Neliökuvan suositeltu koko on 1080 x 1080 pikseliä. Kuva näkyy gallerianäkymässä koossa 161 x 161 pikseliä.  Vaakakuvan suositeltu koko on 1080 x 566 pikseliä.

Instagram kuvakoot
Kuva: nobot.fi

Pääsääntöisesti Instagramissa toimii parhaiten mainosjulkaisut, jotka eivät välttämättä ensinäkemältä näytä suoranaisesti mainoksilta. Instagram on luonteeltaan Facebookia rennompi sosiaalisen median alusta ja keskittynyt visuaalisuuteen.  Sekä Instagram Storyissa että feedissä kannattaa keskittyä yksinkertaisen ja kauniin luovan sisällön tuottamiseen niin mainoksissa kuin orgaanisissakin julkaisuissa.

Sen lisäksi, että kuva- ja videomuodot ovat tarinaosiossa erilaisia kuin Instagram feedissä, myös mainostekstin eroihin kannattaa kiinnittää huomiota. Instagramissa yleisestikin toimii hieman lyhyemmät ja napakammat mainostekstit verrattuna Facebookiin, johon voi jakaa pidempiä ja informatiivisempia mainostekstejä. Instagramissa pääosiossa on aina kuva tai video – teksti tuo vain lisäarvoa julkaisuille tai mainokselle. Instagram Storyyn suosittelen tekemään vielä feedimainoksiakin lyhyemmät mainostekstit tai kokeilemaan tarinamainoksia jopa ilman mitään mainostekstiä, ainoastaan CTA-painikkeen käyttöä (call to action, esimerkiksi ”Lue lisää” tai ”Katso ruokalista”). Tarinoissa on hyvin pieni ja rajallinen alue tekstille, joten Storyissä pitkät tekstit eivät näy kokonaan. Käyttäjä joutuu painamaan ”lue lisää”-painiketta nähdäkseen tekstin kokonaan, minkä vuoksi moni ohittaa tekstin lukemisen. Mitä vähemmän käyttäjä joutuu itse tekemään toimintoja Instagramissa, sitä parempi. Informaation tulee olla mahdollisimman helposti ja nopeasti saatavilla, jotta se herättää käyttäjän mielenkiinnon.

Parhaimmassa tapauksessa Instagram Story -mainokset konvertoituvat hyvin, jopa paremmin kuin feedimainokset, sillä tarinamainoksesta on todella helppo swaipata suoraan laskeutumissivulle, esimerkiksi verkkokauppaan. Käyttäjän ei tarvitse tehdä muita toimenpiteitä päästäkseen verkkosivustolle, kuin painaa tarinassa olevaa call to action-painiketta. Mitä helpommaksi laskeutumissivulle siirtyminen on tehty, sitä enemmän sinne saadaan liikennettä. Instagram Storyyn kannattaa valita laskeutumissivuksi sellainen, jolle haluat saada liikennettä ja joka käsittelee samaa aihetta kuin itse tarinamainos. Mieti, mitä haluat tarinamainoksen kautta saavuttaa ja määrittele tärkeimmät KPI:t. Jos esimerkiksi tavoitteenasi on saada mahdollisimman paljon liidejä yhteydenottolomakkeen täyttämisen kautta, valitse laskeutumissivuksi suoraan lomake ja kannusta mainosjulkaisussa käyttäjää täyttämään yhteystietonsa lomakkeelle.

Kuvat tarinamainoksissa näkyvät oletusarvoisesti 5 sekunnin ajan. Yksittäisen videon mitta voi Storyssa olla maksimissaan 15 sekuntia, mutta yhteensä videon mitta voi olla jopa 120 sekuntia (video jakautuu automaattisesti pieniin 15 sekunnin osiin). On kuitenkin tärkeää muistaa, että mitä nopeammin ja napakammassa muodossa saat asiasi ilmaistua tarinaosiossa, sitä parempi. Nykyään ihmiset ovat kiireisiä ja haluavat saada tarvitsemansa tiedon nopeasti ja helposti katseltavassa muodossa. Mitä nopeammin tarina herättää katsojan mielenkiinnon, sitä parempi. Omasta mielestäni videota paremmin Storyssa toimii kuvamainokset tai lyhyet diaesitykset, jotka koostuvat 3-5:stä vuoron perään vaihtuvasta kuvasta. Pitkä video harvoin toimii tarinamainoksessa, sillä käyttäjä ei jaksa katsoa sitä loppuun saakka.

Tarvittavat tarinamainosten suunnittelutiedot

Tiedostotyyppi

  • .mp4 tai .mov (video)
  • .jpg tai .png (kuva)

Tiedoston enimmäiskoko

  • 4 Gt (video)
  • 30 Mt (kuva)

Videon pituus

  • Enintään: 120 sekuntia.
  • Kuvat näkyvät oletusarvoisesti viiden sekunnin ajan

Mitat

  • Suositeltu tarkkuus: 1 080 x 1 920 pikseliä
  • Vähintään: 600 x 1 067 pikseliä

Tuetut pakkauksenhallinnat

  • Video: H.264, VP8
  • Ääni: AAC, Vorbis

Lähde: Facebook Business, Mainosten ohje- ja tukikeskus 

Instagram ja etenkin Story-osio on suunniteltu vapaa-ajan viettoa varten. Ihmiset selailevat ystäviensä tarinoita istuessaan bussissa, junassa tai saadakseen ajan kulumaan. Käyttäjä harvoin on valmistautunut asioimaan yritysten verkkosivustoilla tai tekemään hankintoja verkkokaupasta, mutta hyvän tarinamainoksen tullessa vastaan, moni käyttäjä tekee heräteostoja tai kiinnostuu täysin uudesta brändistä tarinoiden selailun lomassa. Instagram Story -mainoksiin kannattaa siis panostaa ja käyttää aikaa niiden suunnitteluun. Story-mainosten kautta saatu näkyvyys on edullista ja parhaimmassa tapauksessa mainosten kautta saadut konversiot ovat todella merkittäviä.

Instagram Storyissa remarketing eli uudelleenmarkkinointi toimii myös hyvin ja kannattaa ehdottomasti ottaa yhdeksi kohdennukseksi, sillä tarina on helppo ja nopea tapa ”muistuttaa” käyttäjää esimerkiksi verkkokaupan tuotteista, joita hän on lisännyt ostoskoriin, mutta ei ole ostanut.

Luo tarinamainokset omaan mainosjoukkoonsa ja valitse sijoitteluksi ainoastaan Instagram Story, jotta pystyt kätevästi seuraamaan mainosten analytiikkaa. Käytä aikaa luodaksesi mahdollisimman puhuttelevia, visuaalisesti herkullisia ja napakoita mainoksia, jotka herättävät käyttäjän mielenkiinnon salamannopeasti. Älä anna potentiaalisen uuden asiakkaan pyyhkäistä Story-mainostasi ohi, vaan ota kaikki hyöty irti Instagramin tarinaominaisuudesta!

Lue case-esimerkki tekemästämme tehokkaasta Instagram-mainonnasta verkkokauppa-asiakkaalle blogistamme!

Hannaleena Laaksamo

Hade ei lähde kokeilemaan mitään puolitehoilla, vaan se mitä hän tekee, hän tekee sen täysillä – koko sydämestään. Oli kyseessä sitten nauraminen, crossfit tai some-markkinointi, niin kierrosluvut nousevat sille tasolle, että harva pysyy perässä.
Hannaleena Laaksamo