• Hakukoneoptimointi
  • Verkkokaupan Markkinointi
  • Verkkosivut

Meta tagit – mitä ne ovat ja miksi ne ovat tärkeitä?

Meta tagien oikeanlaisella hyödyntämisellä tehostat yksittäisen alasivun hakukonenäkyvyyttä.

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakukoneoptimointikieli on useasti melkoista hepreaa täysin tavallisille tallaajille, kun käsitellään hakukoneoptimoinnin teknistä osa-aluetta. Meta tagit, kuten meta title, otsikkoattribuutti, meta description, meta robots -tag sekä meta keywords -tag, mitä ne ovat?

Eri meta tagit ovat sisällön optimoinnin kannalta tärkeimpiä elementtejä, jotka tulee ottaa huomioon hakukoneoptimointia tehtäessä. Meta tagit ovat erilaisia tietoja yksittäisestä sivustosta, joita hakukoneet käyvät aktiivisesti läpi. Ne ovat näkyvissä kävijälle hakutuloksissa sekä sivustolla, mutta niiden suurin merkitys korostuu hakukoneoptimoinnissa. Nykyään myös niiden muokkaaminen on tehty helpoksi eri julkaisujärjestelmien avulla eikä välttämättä itse edes tarvitse koskea sivuston koodiin.

Tässä artikkelissa käydään läpi eri meta tageja, mikä niiden merkitys on hakukoneoptimoinnin kannalta ja kuinka niitä tulee hyödyntää. Hyödyntämällä oikein meta tageja, saat varmasti lisää uusia kävijöitä sivustollesi ja nostettua sijoituksia hakutuloksissa.

Title-tag kertoo sivun sisällön hakukoneille

Sivun title-attribuutti tai title-tagi on yksi tärkeimmistä sivun sisäisistä tekijöistä hakukoneoptimoinnin kannalta. Titlen teksti näkyy hakutuloksissa klikattavana linkkinä ja se on elementti, jota hakukoneet pitävät tärkeimpänä osiona, kun ne indeksoivat yksittäistä alasivua. Alasivun title-tagin voit myös tarkistaa välilehden tekstistä tai viemällä kursorisi selaimessa välilehden päälle, jolloin titlen teksti ilmestyy pieneen laatikkoon.

title-tag

Kuva 1: Title-tag hakutuloksissa

title-tag

 

Kuva 2: Title-tag välilehdessä

Kun tiettyä sivua halutaan tietyllä hakusanalla nostaa orgaanisissa hakutuloksissa, title-tagin optimointi on yksi tärkeimmistä elementeistä siihen. Hakukoneiden ensimmäinen arvioinnin kohde on title, joka kertoo mitä sivusto sisältää. Hakukoneet päättävät titlen mukaan, kertooko indeksoitu alasivu haetusta aiheesta.

Alasivun title, jossa esitetään sivun sisältö, on myös syytä pitää lyhyenä. Tärkeintä on kuitenkin muistaa sisällyttää titleen avainsana, jolle alasivu on kohdistettu. Avainsanoja ei tule luetella title-tagiin, vaan titlessä tulee olla vain yksi avainsana. Lisäksi titleen on hyvä lisätä brändi avainsanan jälkeen, kuten esimerkiksi yrityksen nimi. Katso esimerkki yllä olevasta kuvasta.

ÄLÄ siis luo tämän kaltaisia title-tageja:

Hakukoneoptimointi Google-optimointi Hakukonenäkyvyys Optimointi

Malliesimerkki title-tagista:

Hakukoneoptimointi – Suomen Digimarkkinointi Oy

Title-tagissa tärkeintä on muistaa seuraavat asiat:

  • Sisällytä avainsana titleen, jolle alasivu on kohdistettu
  • Jokaisella alasivulla tulee olla yksilöllinen title-teksti
  • Lisää sivuston brändi tekstin loppuun, kuten sivuston tai yrityksen nimi
  • Pidä title-tagi ytimekkäänä ja informatiivisena
  • Älä luettele avainsanoja

Otsikkotagit

Eri tason otsikoilla on hyödyllistä jakaa sekä pilkkoa tekstisisältöä yksittäisellä alasivulla. Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta H1-otsikko on sivun tärkein otsikko, johon on syytä sijoittaa kohdistettu hakusana. H1-tagi sisältää alasivun pääotsikon, joka voi olla useasti identtinen sivun title-tagin kanssa.

H1-otsikoita tulee kuitenkin olla vain yksi, johon asetetaan tärkein hakusana sivulle. H1-otsikkossa tulee olla vain ja ainoastaan yksi avainsana, jolle alasivu on kohdistettu. Nykyään verkkosivun julkaisujärjestelmien avulla on helppo lisätä h1-otsikko tekstisisältöön. Se voidaan myös lisätä suoraan sivuston koodiin seuraavalla tavalla:

<h1>Hakukoneoptimointi parantaa hakukonenäkyvyyttä</h1>

h1-otsikko

Kuva 3: H1-otsikointi sivustollamme

H1-otsikoinnin lisäksi on hyödyllistä käyttää muita alatason otsikoita sisentämään tekstisisältöä, kuten H2- ja H3-otsikoita. Varsinkin, jos tekstisisältö kasvaa alasivulla pitkäksi, ovat alaotsikoiden käyttö välttämätöntä. Alaotsikot pitävät tekstin helposti luettavana sekä kiinnostavana. Hakukoneoptimoinnin kannalta H2- sekä H3-otsikot eivät ole niin tärkeässä roolissa hakukonenäkyvyyden kannalta. Käy myös lukemassa artikkelimme liittyen optimoidun tekstisisällön luomiseen.

Meta-kuvaus

Meta-description -tagi on yksittäisen sivun kuvaus ja tiivistelmä, joka näkyy ilmaisissa hakutuloksissa heti title-tagin alapuolella. Meta-kuvauksen tulee olla tiivistelmä sivun keskeisestä sisällöstä ja kertoa sivusta mahdollisimman kiinnostavalla tavalla, jotta kävijä klikkaisi linkkiä. Kuvaus saa olla korkeintaan 160 merkkiä ja kuvaukseen on hyödyllistä sijoittaa hakusana.

meta-kuvaus

Kuva 4: Meta-kuvaus

”Meta-kuvauksella voit nostaa yksittäisen alasivun klikkausprosenttia.”

Google on linjannut, ettei meta-kuvaus-tagilla ole suurta merkitystä hakukonenäkyvyyden kannalta, mutta meta-kuvauksella voit nostaa yksittäisen alasivun klikkausprosenttia. Mikäli kirjoitettu kuvaus on luonteva sekä houkutteleva, on suurempi todennäköisyys, että kävijä klikkaa linkkiä. Meta-kuvaus -tagiin on myös hyödyllistä lisätä jokin kehotus, kuten ”ota yhteyttä!” tai ”lue lisää!”, lisäämään kuvauksen houkuttelevuutta.

Meta robots -tag sekä meta keywords -tag

Sivuston hakukonenäkyvyyden kannalta on tärkeää antaa hakuroboteille pääsy indeksoimaan sivuja. Hakurobotteja voidaan ohjata meta robots -tagien avulla käyttäen erilaisia attribuutteja, kuten nofollow ja noindex. Kyseisten attribuuttien avulla voidaan kertoa hakukoneroboteille, että niiden ei tule lisätä sivua hakukoneen tietokantaan eikä seurata sivulla olevia linkkejä. Meta robots -tagit näkyvät seuraavalla tavalla HTML-koodissa, jos edellä mainittuja attribuutteja on käytetty:

<meta name=”robots” content=”nofollow, noindex”>

Nykyään meta robots -tagit ovat syrjäyttäneet robots.txt tiedostot niiden suuremman kontrolloitavuuden ja ohjailtavuuden vuoksi. Robots.txt-tiedostot sijoitetaan sivuston juureen.

”Meta keywordseillä ei ole suurta merkitystä hakukonenäkyvyyden kannalta.”

Googlen on myös linjannut meta keywordsien käytöstä sen, ettei niillä ole suurta merkitystä hakukonenäkyvyyden kannalta. Aikojen saatossa ne ovat menettäneet merkityksensä hakukoneiden kehittyessä sekä niiden väärinkäytön vuoksi. Vuosia sitten hakukoneoptimoijat saattoivat spämmiä useita hakusanoja meta keywords -tagiin, mutta nykyään Google ei noteeraa lainkaan kyseisen tagin avainsanoihin. Avainsanoja voi kuitenkin lisätä sivustolle, koska koskaan ei tiedä kuinka hakukoneiden algoritmit muuttuvat ja milloin.

Yhteenveto

Parannetaanko meta tagien avulla hakukonenäkyvyyttä? Kyllä, mutta kaikilla niillä ei ole niin suurta merkitystä hakukonenäkyvyyden kannalta. Meta tagien oikeanlainen hyödyntäminen tehostaa hakukonenäkyvyyttä orgaanisissa hakutuloksissa ja lisäksi ne luovat perustan yksittäiselle optimoidulle sivulle. Tärkeintä on muistaa optimoida yksittäinen alasivu vain yhdelle hakusanalle, hyödyntäen edellä mainittuja tageja. Älä käytä samaa hakusanaa tai kuvauksia eri sivuilla vaan pyri aina kohdistamaan yhdelle tietylle alasivulle. Nykypäivänä julkaisujärjestelmät ovat myös tehneet eri meta tagien muokkaamisen helpoksi sivuston hallinnoijalle eikä sivuston koodiin usein tarvitse edes koskea.

Lisää vinkkejä hakukoneoptimointiin saat liittymällä sähköpostilistallemme tai lataamalla meiltä informatiivisen hakukoneoptimoinnin ostajan oppaan!

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää