Kuulen aina välillä keskustelua ja väitteitä siitä, miten yrittäjä voi säästää rahaa hoitamalla AdWords -mainontansa itse. Tilin luominen ja mainonnan aloittaminen onnistuvat helposti netissä, joten miksi maksaa mainonnan hoitamisesta ulkopuoliselle ammattilaiselle? Silkkaa rahan tuhlausta?
Onko asia kuitenkaan ihan näin mustavalkoinen ja kannattaako yrityksen toteuttaa itse AdWords-mainontansa? Onko se yritykselle kaikista järkevin ja kustannustehokkain vaihtoehto?
Käsittelen tässä blogi-kirjoituksessa muutamia kohtia, joiden vuoksi yrityksen kannattaisi palkata ennemmin mainonnan rakentamiseen sekä optimointiin osaava AdWords-mainonnan ammattilainen kuin tehdä mainontaansa itse.
Ajan käyttö ja jatkuva opiskelu
Mainonnan toteuttaminen laadukkaasti sekä kustannustehokkaasti vaatii paljon aikaa ja jatkuvaa opiskelua. Google uudistuu ja muuttaa toimintaansa jatkuvasti, joten jokaisen AdWords-ammattilaisen työ on kilpajuoksua jatkuvasti muuttuvan alan kanssa. Ammattilainen käyttää keskimäärin 40 tuntia viikossa AdWords-mainonnan parissa ja opiskelee jatkuvasti uutta. Voit siis olla varma, että ammattilainen käyttää työssään mainonnassa parhaaksi todettuja menetelmiä.
Mietitäänpä ammattilaisen käyttämää aikaa mainontaan viikkotasolla. Tunteja, jotka käytetään uuden oppimiseen ja tunteja, joina hiotaan kampanjoita. Kuinka monelta yrittäjältä löytyy riittävän paljon aikaa paneutua AdWordsin saloihin? Veikkaisin vastaukseksi, että hyvin harvalla.
On tietenkin myös niitä yrittäjiä, joilla on aikaa ja mahdollisuus käyttää aikaa opiskeluun. Suosittelen kuitenkin miettimään: Onko AdWords-mainontaan käytetty aika rahallisesti riittävän arvokasta vai voisiko yrittäjä käyttää ajan tehokkaammin johonkin muuhun asiaan? Monesti järkevämpää on maksaa ammattilaiselle työstä ja käyttää oma aika tehokkaammin siihen, minkä parhaiten osaat.
Ammattilaisen kokemus
Ammattilaisella on useampien vuosien kokemus erilaisten yritysten AdWords-tilien rakentamisesta ja optimoinnista. Joten tietämystä ja kokemusta mainonnan toimivuudesta erilaisten alojen suhteen löytyy jo valmiiksi. Vuosien kokemus tuo paljon lisäarvoa mainontaasi, eikä kaikkea tarvitse aloittaa täysin nollasta.
Ammattilainen hoitaa myös useampien yritysten mainontaa samaan aikaan, joten tietämystä siitä, mikä juuri tällä hetkellä toimii milläkin alalla löytyy jo valmiiksi. Kun tarkastelussa on välillä muitakin tilejä, ei tule helposti sokeaksi omalle työlleen. Hyvin usein vain yhtä tiliä pyörittämällä yrittäjälle saattaa tulla sokeus omaa tiliänsä kohtaan, eikä uusia kehityskohteita enää löydykään.
Ammattilaisen AdWords-ohjelmistot
Ammattilainen käyttää mainonnan optimoinnin tukena erilaisia maksullisia ohjelmistoja, jotka tuovat lisäarvoa mainonnan kehittämiseen ja optimointiin. Optimoinnit sekä tilin muutokset pystytään tekemään ja toteuttamaan huomattavasti tarkemmin sekä tehokkaammin kuin pelkästään AdWords-tilin rajapinnassa tehdyt muutokset.
Hyvin harvan yrittäjän kannattaa alkaa maksaa maksullisista ohjelmistoista, mikäli tarkoitus on pyörittää vain yhtä tai muutamaa AdWords-tiliä. Ohjelmistoihin käytettävä raha ei tuo tehokkaasti arvoa mainontaan, kun tilejä on hoidettavana vain muutama.
Jatkuva kehitys ja kehitysideat
Ammattilainen kehittää ja analysoi tilisi lukuja jatkuvasti ja toteuttaa kampanjan muutokset näiden analysointien sekä tilin lukuihin perustuen.
Jatkuva tilin kehittäminen ja optimointi dataan perustuen ovat myös tärkeitä asioita kampanjan rakentamisen jälkeen. Pelkkä laadukkaasti toteutettu kampanja ei riitä, vaan mainontaa täytyy kehittää ja optimoida jatkuvasti.
Samalla saat ulkopuolisen näkemystä verkkosivustosi tai verkkokauppasi toimivuudesta sekä sivuihisi kehitysideoita, jotka olisi hyvä ottaa huomioon asiakaskokemuksen ja mainonnan kannalta.
Mainonnan tarkkuus
Mainonnan tarkkuus on yksi tärkeimmistä asioista mainonnan kannattavuuden suhteen. Tämän vuoksi mainonta kannattaa rakentaa heti alusta lähtien mahdollisimman hyvin.
Ammattilainen tekee tarkan hakusanatutkimuksen ja kartoittaa kilpailijasi hakukonenäkyvyyden osalta. Hakusanatutkimuksen avulla löydetään mahdollisimman tarkat ja potentiaaliset avainsanat mukaan mainontaan ja näin karsitaan heti alussa pois ne avainsanat, joilla mainoksia ei kannata näyttää. Mitä tarkemmat avainsanat, sitä parempi.
Kampanjan rakenne suunnitellaan huolellisesti ja jaotellaan avainsanat tuotteiden ja palveluiden mukaan. Samalla mietitään, mitä avainsanojen hakutyyppejä tulemme käyttämään minkäkin avainsanan kohdalla. Liian laajoilla avainsanojen hakutyypeillä mainontasi ei ole tarkkaa ja tulet tuhlaamaan rahaa ”turhiin” klikkauksiin.
Mainokset ja avainsanat kohdistetaan tarkasti toisiinsa, jotta ne vastaavat mahdollisimman hyvin henkilön tekemää hakua.
Tärkeintä on rakentaa tarkasti suunniteltu kampanja, joka on Googlen silmissä laadukkaasti toteutettu. Näin saavutat mainoksillesi korkeat klikkausprosentit ja avainsanoillesi korkeat laatupisteet. Laatupisteet vaikuttavat suoraan siihen, miten paljon maksamme Googlelle mainostemme klikkauksista. Mitä korkeammat laatupisteet sitä vähemmän maksat. Usein yritys voittaa tässä vaiheessa jo hyvän summan rahaa itselleen, kun mainonta on laadukkaasti toteutettu.
Törmään usein työssäni tapauksiin, joissa mainonnan rakennetta ja avainsanoja ei ole mietitty huolellisesti. Tämä johtaa helposti suuriin klikkauskustannuksiin sekä tuottamattomaan mainontaan.
Adwords-tilin asetukset
AdWords-tilin asetuksissa on monia eri vaihtoehtoja, jotka yrittäjän täytyy ymmärtää toteuttaakseen kustannustehokasta mainontaa. Vaikka olisit onnistunut rakentamaan kampanjasi tarkasti ja laadukkaasti, voi asetusten väärin asettaminen kaataa muuten hyvin toteutetun mainonnan. On siis erittäin tärkeää ymmärtää miten, missä, milloin ja kuinka usein mainoksiasi kannattaa näyttää sekä mitä sinun kannattaa maksaa mainostesi klikkauksista ja näkyvyydestä.
Konversioseuranta
Ammattilainen asentaa sinulle tarkat konversioseurannat ja raportoi sinulle kuukausittain, mitä mainonnalla on saatu aikaan. Konversioseurannan ja raporttien avulla näet helposti, jos mainontasi ei ole oikeissa käsissä. Ilman toimivaa konversionseurantaa et pysty tietämään, saako yrityksesi käyttämälleen rahalle vastinetta vai menevätkö rahat taivaan tuuliin. Tämän vuoksi suosittelemme aina asentamaan konversioseurannan.
Yhteenveto
Tässä muutamia kohtia, jonka vuoksi AdWords-mainonta kannattaisi ostaa alan ammattilaiselta ja käyttää oma aika tehokkaammin. Jos sinulle tuli jotain kysyttävää tai tarvitset apua oman AdWords-mainontasi kanssa, ota rohkeasti yhteyttä! Autamme mielellämme.
Ota yhteyttä