Vaikka Googlessa mainostaminen tuottaa monenlaisia tuloksia, halutaan usein saavuttaa konkreettisia tuloksia, kuten tarjouspyyntöjä tai suoria ostoksia. Joskus kuitenkin näiden tulosten saavuttaminen voi olla vaikeaa. Käyn hieman läpi, mitä Google-mainostamisessa on huomioitava. Tämän ohessa käsittelen, miten verkkosivusto vaikuttaa mainonnan tehokkuuteen ja mitä on huomioitava tarjottavien tuotteiden tai palveluiden kohdalla.

Ovatko mainoksesi kunnossa?

Mainonnassa on huomioitava tiettyjä asioita, jotka vaikuttavat oleellisesti sen tehokkuuteen, ja niistä tärkein on avainsanat.

Avainsanojen on oltava relevantteja mainonnan kannalta ja hakutyypeissä kannattaa käyttää kaikkia muita paitsi laajoja hakusanoja. Jos tarkoituksena on saavuttaa konkreettisia tuloksia, pitää avainsanoihin uhrata ajatusta, sillä muuten saatat menettää rahaa ja  aikaa saavuttamatta mitään.

Toinen oleellinen asia on konversio-seuranta. Sen pitää olla asetettuna, jotta tuloksia voidaan oikeasti mitata. Katso Heidin blogi niin tiedät, mitä kaikkea voit seurata ja mitata verkkosivuillasi.

Vasta kun tiedetään konversioiden määrä, voidaan todellisuudessa sanoa tarkkaan mainonnan tehokkuus.

Valitse lisäksi tarkkaan, mille sivulle ohjaat ihmiset, jotka klikkaavat mainostasi. Jos mainostat punaisia t-paitoja ja mainoksesta siirrytään sivulle, jossa myydään punaisia housuja, todennäköisesti mainonta menee silloin hukkaan ja asiakkaat poistuvat sivustoltasi.

Vaikka Google-mainonnalla voi saavuttaa monenlaisia tuloksia, on hyvä muistaa, että mainonnassa ei voida saavuttaa suuria tuloksia välittömästi. Tulokset vaativat dataa (mm. klikkauksista ja konversioista), jonka avulla vasta voidaan tehdä tarvittavia muutoksia mainontaan.

Ovatko verkkosivusi toimivat ja tehokkaat?

Vaikka mainonta olisi tehty viimeisen päälle hyvin, mutta tulokset ovat silti heikkoja, kannattaa miettiä onko verkkosivusto riittävän myyvä.

Monesti ajatellaan, että jos vain verkkosivuille saadaan paljon kävijöitä, niin silloin saadaan paljon tarjouspyyntöjä tai myyntimäärät kasvavat. Tämä ei valitettavasti ole mitenkään yksiselitteinen asia.

Perinteiset kivijalkakaupat ja toimistot ovat hyvä esimerkki siitä, miten myös verkkosivuston pitäisi toimia.

Kun asiakas tulee esim. ruokakauppaan, on siellä monesti mietitty tarkkaa, miten asiakas siellä liikkuu. Missä mikäkin tuote on, missä kohtaa asiakas näkee tarjouksia, onko tarjolla jokin esite jonka asiakas voi ottaa, saako hän tarvittaessa apua myyjältä, ovatko hinnat esillä selvästi ja niin edelleen.

Kaikki samat asiat pitää huomioida myös verkkosivuilla. Onko navigointi verkkosivuilla loogista, onko riittävästi tietoa saatavilla ja onko se löydettävissä helposti? Saadaanko asiakas tekemään tietty haluttu toiminto tai täyttämään tietty tavoite verkkosivuilla? Jos verkkosivujen tehtävä on kerätä tarjouspyyntöjä tai myydä tuotteita, kannattaa niitä myös lähteä rakentamaan nämä tavoitteet edellä.

Koska verkkosivuille ei saa fyysisesti myyjää mukaan kertomaan tuotteista ja palveluista, kannattaa sisältöön panostaa paljon. Mainonnalla voidaan vaikuttaa erittäin paljon siihen mille, sivulle ihmiset päätyvät, kun he klikkaavat mainosta, mutta sen sivun on oltava myyvä. Tuote-tai palvelunkuvaukset, kuvat, videot, referenssit ja arvostelut, nämä asiat toimivat myyjinä verkkosivuilla. Niihin pitää panostaa ja niiden laadun pitää olla erittäin hyvää, koska se antaa asiakkaalle tunteen laadukkuudesta ja ammattimaisuudesta.

Myytkö tuotteitasi ja palveluitasi parhaimmalla mahdollisella tavalla? 

Verkkosivuilla myytävien tuotteiden tai palveluiden vaikutus on ilmiselvä mainonnan tehokkuuden ja kannattavuuden suhteen. Koska vertailu on verkossa nopeaa ja asiakkaasi tekevät sitä paljon, pitää verkkosivuillasi tuotteissasi ja palveluissasi tuoda erittäin selvästi esille, miksi asiakkaan kannattaa hankkia kyseinen palvelu/tuote juuri sinun sivuiltasi.

Lisäksi asiakkaat ovat verkossa monesti erittäin tietoisia kilpailijoiden tarjonnasta, joten sinun on pystyttävä erottumaan joukosta. Kilpailijallasi saattaa olla edullisempi hinta, mutta hinta ei aina ratkaise, jos pystyt todistamaan asiakkaalle, miksi tuote kannattaa ostaa juuri sinulta eikä halvemmalla kilpailijaltasi.

Panosta tuotekuvauksiin ja asiakaspalautteeseen

Myytävissä tuotteissa, kuvat ja tuotekuvaus nousevat tärkeiksi. Myös asiakaspalautteet ovat tärkeitä, koska ne kertovat luotettavuudesta ja avoimuudesta. Erittäin suuri ja vaikuttava tekijä on myös maksuvaihtoehdot, sekä toimitusaika ja toimituskulut. Jos sinulla on edulliset toimitusmaksut, kannattaa tiedon tästä olla näkyvillä koko ajan.

Palveluiden kohdalla erityisesti referenssit ja tarkat palvelunkuvaukset ovat tärkeitä. Lisäksi mitä matalampi on kynnys olla yhteydessä palveluntarjoajaan – olipa se sitten chat-palveluiden avulla tai yhteydenottolomakkeella – sitä hanakammin asiakkaasi ottavat yhteyttä ja sitä palvelualttiimpaa kuvaa luot itsestäsi asiakkaillesi. Yhteydenottolomake kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisena. Pidä erityisesti huoli, etteivät kysyttävät tiedot ole liian laajoja tai kysymyksiä ole liian montaa.

Mainonta ilman verkkosivuja ei kannata

Mainonnan avulla voit saavuttaa erittäin hyviä tuloksia, mutta ilman toimivia verkkosivuja et pääse pitkälle. Yksinään mainonta ei voi kuin auttaa löytämään ne potentiaaliset asiakkaat ja ohjamaan heidät oikeaan paikkaan verkkosivuillasi. Verkkosivut ovat se varsinainen myyjä ja tämä on hyvä muistaa verkkosivuja suunniteltaessa. Verkkosivujen pitää palvella asiakasta paremmin kuin oikea myyjä kaupassa.

Tuotteiden tai palveluiden kohdalla on löydyttävä se ainutlaatuinen syy, joka tekee sinusta asiakkaasi silmissä kilpailijoitasi paremman.

Jos tarvitset apua tulosten parantamiseen ota yhteyttä ja katsotaan yhdessä mitä voidaan tehdä paremmin.

 

Ota yhteyttä

Vastaa