Tämä blogi on osa Usein Kysytyt Kysymykset Google-mainonnasta -blogisarjaamme. Aiemmat blogit ovat:
- Voiko pienyrittäjä mainostaa Googlessa?
- Mikä on konversio?
- Miksi Google-mainonta tuhlaa rahaa?
Hyvin usein kuulee sanottavan, kuinka AdWords-mainonnassa menee paljon rahaa hukkaan, eikä se tuota haluttua tulosta yritykselle. Mainonta voi olla yritykselle hyvinkin kannattavaa tai pelkkä kuluerä. Välttääksemme tilanteen, jossa mainonnasta tulee yritykselle kuluerä, on muutamien perusjuttujen oltava kunnossa heti mainonnan alussa. Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi muutamia kohtia, joiden avulla mainonnasta saadaan huomattavasti kannattavampaa heti alusta lähtien.
Tilin rakenne ja kampanjan asetukset
Luodessasi ensimmäistä tiliä AdWordsiin täytyy sinun miettiä tarkkaan tilisi rakenne. Eli millä tavalla järjestät kampanjasi, mainosryhmäsi, mainoksesi ja avainsanasi. Tarkalla kampanjarakenteen suunnittelulla saat mainontasi kohdennettua huomattavasti paremmin juuri sinulle potentiaalisille asiakkaille. Kampanjan rakenteen suunnittelussa on myös hyvä käyttää verkkosivuston rakennetta apuna. Voit lukea lisää tilin rakenteen suunnittelusta ja sen tärkeydestä täältä.
On erittäin tärkeää tietää, mitkä asetukset määrittelet jokaiselle kampanjallesi. Asetuksissa määritellään, missä maantieteellisillä alueilla haluat mainontaasi näyttää, missä Googlen verkoissa mainoksesi näkyvät, minkä kielisille ihmiselle mainontaasi näytät, kuinka paljon maksat mainostesi klikkauksista sekä miten Google näyttää ja kierrättää mainoksiasi. Jos nämä perusasiat eivät ole asetettu oikein heti alusta lähtien, tulet varmasti menettämään mainontaan enemmän rahaa kuin mitä se tuottaa yrityksellesi. Lue lisää hakuverkkokampanjan asetuksista täältä.
Liian laajat avainsanat ja mainosten osuvuus avainsanoihin
Hyvin usein näemme tilejä, joissa on käytetty liian laajoja avainsanoja sekä avainsanojen hakutyyppien käyttäminen on unohdettu kokonaan. Miettiessäsi avainsanoja mainosryhmiisi on erittäin tärkeää miettiä mahdollisimman tarkkoja sanoja, jotka liittyvät tarkasti tuotteeseesi tai palveluusi. Näin saat juuri potentiaaliset asiakkaat verkkosivustollesi ja karsittua turhat mainosten näyttökerrat pois.
Esimerkiksi: Myyt Niken Airmax lenkkareita, jolloin sinun ei ole kannattavaa käyttää avainsanoinasi esim. kenkä-sanaa vaan tehdä mainontaa mahdollisimman tarkasti ja valita avainsanoiksesi Nike Airmax, Nike Airmax kenkä, Nike Airmax lenkkarit jne. Näitä hakevat ihmiset ovat huomattavasti lähempänä ostopäätöstä kuin pelkkiä kenkiä etsivät ihmiset.
Päätettyäsi tarkat avainsanasi, muista aina käyttää avainsanojen hakutyyppejä. Älä siis lisää avainsanojasi pelkästään laajan haun hakutyypeillä. Laajaa hakua käyttäessäsi Google voi näyttää mainoksiasi hyvinkin erilaisissa hauissa. Avainsanojen hakutyypeillä saat siis rajoitettua sitä, millaisissa hauissa mainoksesi näkyvät, koska jokainen hakutyyppi toimii hieman eritavalla. Lue lisää avainsanojen hakutyypeistä täältä.
Päätettyäsi avainsanat mainosryhmiisi on näille tehtävä tarkat mainokset, jotka koskevat juuri kyseistä avainsanaa. Tässä paras keino on sisällyttää tärkeimmät avainsanasi mainoksen otsikkoon sekä mainoksen mainostekstiin. Kohdistamalla avainsanasi ja mainoksesi tarkasti toisiinsa tulet saamaan mainoksillesi korkeat klikkausprosentit.
Kun tilisi on ollut jonkun aikaa käynnissä, tulet näkemään, mitkä avainsanat tilissäsi tuovat haluttuja tuloksia yrityksellesi (kts. seuraava kappale). Tämän vuoksi on tärkeää karsia jatkossa tilin optimointien yhteydessä pois niitä avainsanoja, jotka eivät tuo yrityksellesi tulosta. Pareto-periaatteen mukaan 20% tuotteista/palveluista tuo 80% tuloksesta. Tämä kannattaa pitää mielessä myös miettiessäsi mihin avainsanoihin panostat mainonnassasi. Etsi siis avainsanat, joilla saat haluttuja tuloksia mainonnallasi ja panosta niihin.
Konversioseuranta
Jatkossa tilin optimoinnin kannalta on erittäin tärkeää, että tiliin asennetaan konversioseuranta. Konversioseurannan avulla pystymme näkemään, mitkä avainsanat ja mainokset tuovat meille haluttuja tuloksia sekä sen, paljonko yhden tuloksen hinta on jokaisen avainsanan kohdalla. Näin löydämme tilistämme kaikista kannattavimmat avainsanat ja pystymme sulkemaan kannattamattomia avainsanoja pois sekä alentamaan niiden avainsanojen hintaa, joiden konversionhinta on liian suuri. Lue lisää konversioista täältä.
Yhteenveto
Laittamalla nämä perusasiat kuntoon heti mainonnan alussa tulet saamaan mainonnastasi huomattavasti kannattavampaa, laadukkaampaa sekä tulet säästämään klikkauskuluissasi huomattavasti. Tuliko sinulle tulee jotain kysyttävää AdWords-mainonnasta? Ota rohkeasti yhteyttä, autamme mielellämme.