• Hakukoneoptimointi

Jatkuva hakukoneoptimointi – Miksi se ei onnistu vain projektiluontoisesti?

Hakukoneoptimointi, eli verkkosivuston näkyvyyden parantaminen Googlen luonnollisissa hakutuloksissa, on edelleen ihmisille melko vieras ala. Tietoisuus onneksi kasvaa jatkuvasti ja yrityksissä on yhä enemmän alettu ymmärtämään, miten tärkeää on olla näkyvillä myös hakukoneissa, joiden kautta ihmiset omatoimisesti etsivät vastauksia ongelmiinsa. Silti monesti hakukoneoptimointi nähdään projektina, joka tehdään kerran ja jonka jälkeen sivut löytyvät Googlen ensimmäisten tulosten joukosta […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakukoneoptimointi, eli verkkosivuston näkyvyyden parantaminen Googlen luonnollisissa hakutuloksissa, on edelleen ihmisille melko vieras ala. Tietoisuus onneksi kasvaa jatkuvasti ja yrityksissä on yhä enemmän alettu ymmärtämään, miten tärkeää on olla näkyvillä myös hakukoneissa, joiden kautta ihmiset omatoimisesti etsivät vastauksia ongelmiinsa.

Silti monesti hakukoneoptimointi nähdään projektina, joka tehdään kerran ja jonka jälkeen sivut löytyvät Googlen ensimmäisten tulosten joukosta maailman tappiin asti. Näin asia ei kuitenkaan valitettavasti ole.

On kyllä totta, että vaikka sivustolle tehtäisiin hakukoneoptimointi projektiluontoisesti, tulokset eivät katoa minnekään heti projektin päätyttyä. Hakukoneoptimoinnilla saavutetut tulokset pysyvät hakusanoista riippuen yleensä hyvin esillä vielä pitkän aikaa. Tämä onkin yksi hakukoneoptimoinnin vahvuuksista verrattuna esimerkiksi Ads-mainontaan.

Kuitenkaan hakukoneoptimointia ei kannata ajatella kertaluontoisena projektina, vaan jatkuvana prosessina, jolla parannetaan yrityksen tunnettuutta kuukausi toisensa jälkeen. Miksi näin?

1. Näkyvyyteen ei ehditä panostaa kaikilla hyödyllisillä hakusanoilla

Hakukoneoptimoinnin alussa tehty hakusanatutkimus tuo yleensä esille pitkän listan hakusanoja, joilla asiakkaan olisi hyödyllistä näkyä Googlessa. Projektiluontoisessa hakukoneoptimoinnissa ei kuitenkaan ennätetä kasvattamaan näkyvyyttä kaikilla yrityksen kannalta hyödyllisillä hakusanoilla, vaan on tehtävä rajaus siihen, millä hakusanoilla näkyvyyttä ensisijaisesti lähdetään parantamaan. Tällöin jäljelle runsaasti hakusanoja, joita ei projektin aikana pystytä hyödyntämään. Näin käy erityisesti verkkokauppoja optimoidessa, jolloin sivuston alasivujen määrä on runsaampi, kuin asiantuntijasivustojen.

Jos taas hakukoneoptimointi jatkuu, voidaan verkkosivustolle tuottaa säännöllisesti uutta, tärkeisiin hakusanoihin kohdennettua sisältöä. Näin verkkosivusto laajenee, saadaan lisää hakusanoihin kohdennettuja laskeutumissivuja ja sivustolla on mahdollisuus haalia enemmän ilmaisia vierailijoita Googlesta.

Hakukoneoptimoinnin perusajatushan on se, että jos haluat sivustosi löytyvän Googlesta hakusanalla ”porkkana”, täytyy sinulla olla verkkosivustollasi sivu, jonka aiheena on ”porkkana”. Jos taas haluat löytyä hakusanoilla ”porkkana” ja ”lanttu”, täytyy sinulla olla kaksi sivua, joista toisen otsikkona on ”porkkana” ja toisen ”lanttu” ja molemmilla sivuilla tulisi olla mielellään 500 – 1000 sanaa aiheeseen liittyvää tekstiä, jotta voidaan kilpailla Googlen kärkisijoista. Lisäksi sivuilla tulisi huomioida verkkosivuston sisäinen linkitys, sosiaalisen median jakomahdollisuus, toimintakehotteiden lisääminen jne.

Hakukoneoptimoidun sisällön tuottaminen voi siis yllättävänkin aikaa vievää puuhaa, etenkin kun sisältöä tulisi luoda verkkosivustolle säännöllisesti. Tässä jatkuva hakukoneoptimointi voi auttaa, sillä jatkuvaan optimointiin kuuluu jatkuva hakukoneoptimoitujen sisältöjen luominen, jolloin asiakkaan ei tarvitse käyttää omaa aikaansa uusien sisältöjen kirjoittamiseen ja hakukoneoptimoinnin kehittämiseen.

2. Linkkien hankinta

Sivustolle osoittavien ulkoisten linkkien vaikutus hakukonenäkyvyyteen on merkittävä, sillä hakukonenäkyvyyden näkökulmasta linkit ovat kuin suosituksia vierailla linkitetyllä sivustolla. Mitä enemmän suosituksia (eli linkkejä muilta sivustoilta) jokin sivu saa, sen hyödyllisemmäksi Google sen tulkitsee ja nostaa sitä näin korkeammalle hakutuloksissa (Aivan näin suoraviivainen asia ei ole, mutta ei mennä asiaan syvemmälle tässä blogikirjoituksessa).

Linkkien hankkiminen muilta sivustoilta onkin yleensä kaikkein vaikein urakka hakukoneoptimoinnissa. Sivuston sisällön täytyy olla linkittämisen arvoista, eli sivustolla täytyy olla jotain todella hyödyllistä tai viihdyttävää sisältöä, jonka ihmiset haluavat jakaa eteenpäin omilla verkkosivuillaan.

Linkkejä ei myöskään kerralla voi hankkia valtavaa määrää, sillä Google voi tulkita sen hakutuloksia manipuloivaksi toiminnaksi, jolloin sijoitusta hakutuloksissa tiputetaan.

Jatkuvassa hakukoneoptimoinnissa voidaan panostaa säännöllisin väliajoin ulkoisten linkkien hankintaan, jolloin kasvatetaan sivuston luotettavuutta Googlen silmissä tasaiseen tahtiin.

3. Hyvin todennäköisesti myös kilpailijasi panostavat hakukonenäkyvyyden parantamiseen jatkuvasti

Etenkin kilpailuilla aloilla on hyvin todennäköistä, että kilpailijasi panostavat jatkuvaan hakukonenäkyvyyden ylläpitämiseen ja parantamiseen; Vaikka olisit ohittanut kilpailijasi Googlen hakutuloksissa joillain tärkeillä hakusanoilla, ei se tarkoita, etteikö tilanne voisi kääntyä toisin päin.

Mikäli siis kilpailijasi panostavat jatkuvasti hakukonenäkyvyyden kasvattamiseen, tulet ennen pitkää jäämään jalkoihin, ellet itse tee samoin. Tutustu siis kilpailijoidesi sivustoihin. Kirjoittavatko he esimerkiksi blogia? Kuinka aktiivisia he ovat sosiaalisessa mediassa? Jatkuva sisällön tuottaminen on merkki siitä, että yritys panostaa näkyvyyden parantamiseen internetissä.

Me seuraamme asiakkaidemme tärkeimpien kilpailijoiden toimia ja hakukonenäkyvyyttä kuukausittain, jotta kilpailijoiden tekemiin toimenpiteisiin voidaan reagoida.

Yhteenveto jatkuvan hakukoneoptimoinnin tärkeydestä

Hakukoneoptimointia ei tulisi ajatella projektina, vaan jatkuvana prosessina, jonka avulla kasvatetaan sivuston näkyvyyttä tasaiseen tahtiin pitkällä aikavälillä.

Jatkuva hakukoneoptimointi jättää asiakkaalle aikaa keskittyä omaan ydinosaamiseensa. Erityisen tarpeellista jatkuva optimointi on verkkokaupoille ja muille laajoille sivustoille, sekä kovasti kilpailuille aloille, jossa vaaditaan jatkuvaa uniikin sisällön luomista ja Google-näkyvyyden seuraamista, jotta ihmiset löytävät juuri sinun sivusi Googlesta.

Kamppailu Googlen hakutulosten kärkisijoista kiristyy kokoajan, joten kannattaa aloittaa hakukonenäkyvyyden parantaminen jo nyt. Mikäli haluat tarjouksen hakukoneoptimoinnista, niin ota yhteyttä. Tutustu myös uuteen hakukoneoptimoinnin ostajan oppaaseemme täältä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää