• Markkinointi

Miksi markkinointijohtajan loikka käy useammin johtoryhmään

Markkinoinnin arvostus nousee jatkuvasti ja sitä kautta myös markinoinnin asiantuntijoiden asema.

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Jatkuvasti saamme lukea siitä, miten digitaalinen markkinointi tekee markkinoinnista tärkeämmän osa-alueen yritysten toiminnassa. Reilu viikko sitten M&M uutisoi Deloitten ja Mainostajien liiton kyselystä, jossa markkinointijohtajat kertoivat olevansa johtoryhmässä tai sen välittömässä läheisyydessä.

Data ja faktat nostavat markkinoinnin arvostusta jatkuvasti. Digitaalisella markkinoinnilla on sellaisia etuja, jotka ovat toimitusjohtajien mieleen. Käyn niistä tekstissä läpi 5 ensimmäistä.

1.    Suora myynti markkinoinnilla

Liikevaihdosta ja yrityksen kassasta vastuullinen johto on huomannut, miten digitaalisella markkinoinnilla on suorat vaikutukset myyntiin. Aikaisemmin markkinointi oli useimmissa tapauksissa alisteinen myynnille. Digitaaliset kanavat ovat itsenäisesti niin vahvoja myyntikoneistoja, että markkinointi vastaakin useissa tapauksissa jo huomattavasta osasta yrityksen sisään tulevasta liikevaihdosta suoraan eikä välttämättä myyntiä tarvita ollenkaan välissä.

Lisäksi skaalautuvuustekijät digitaalisen markkinoinnin puolella ovat aivan toista kuin myynnin. Myyjän kouluttaminen on aikaa vievä prosessi, vaikka koulutuksen suunnittelisi kuinka. Kultaisten konversioiden löytäminen markkinoinnilla positiivisella kassavirralla taas on hetki, jolloin markkinointibudjetista poistetaan katto ja painetaan kaasua. Vai oletko kuullut yhdenkään toimitusjohtajan sanovan myyntijohtajalle resurssien riittäessä että älkää myykö.

2.    Kilpailijadata

Kuka yrityksen kilpailijat tuntee parhaiten? Kuka voi seurata päivittäin, mihin kilpailijat panostavat? Digitaalinen markkinointi on tuonut tähänkin huimasti uusia mahdollisuuksia. Sosiaalisen median monitorointi näyttää hetkessä, mihin kilpailijasi kampanjoita segmentoivat. Google Adwords -mainontaa voidaan seurata hakusanojen tasolla ja tietää, mihin kilpailijat panostavat.

Tämä tieto on toisille yrityksille erittäin arvokasta. Tästä syystä mekin toimitamme asiakkaillemme Google Adwords -mainonnassa ja hakukoneoptimoinnissa kilpailijadataa pyynnöstä tai jatkuvasti.

3.    Asiakasymmärrys

Ensimmäisestä mainoksen näkemisestä aina ostokseen asti. Markkinointiin kerääntyy asiakkaan koko ostopolusta valtavasti dataa, mikä voidaan osoittaa lukuina ja vaikutuksena liiketoimintaan. Lisäksi datasta nähdään eri markkinointikanavien vaikutukset asiakasryhmien aktivointiin ja ohjaamiseksi kauppaan. Mitä asiakkaiden tulee saada tietää tuotteesta tehdäkseen ostopäätöksen ja mikä tieto taas ei vaikuta.

Asiakasymmärrys yhdistettynä reaaliaikaiseen kilpailijadataan tekeekin markkinointijohtajasta enemmän yrityksen liiketoiminnan ohjaajan.

4.    Digitalisaatio

Mikä on muuttanut maailmaa eniten viimeisen 20 vuoden aikana? Uskaltaisin väittää, että internetin isot jättiläiset Facebook ja Google ovat muuttaneet informaation välittämisen ja viestinnän melko kokonaan kaikkine alipalveluineen. Tietysti paljon muutakin on muuttunut, mutta nämä kaksi asiaa erityisesti. Ne rahoittavat toimintaansa markkinoinnilla ja markkinoinnissa työskentelevät henkilöt väistämättä törmäävät näihin toimijoihin päivittäin.

Kun on seurannut Googlen ja Facebookin toimintaa vuosia, ymmärtää paremmin mihin koko digitaalinen maailma on menossa.

Kehitystahti on ollut hengästyttävä ja markkinoinnissa onkin totuttu siihen, että kaikki muuttuu. Markkinoinnissa työskentelevät ihmiset tuskin ovat niitä, jotka ensimmäisenä säikähtävät, uuden ohjelmiston käyttöönottoa tai kun tehtäviä ulkoistetaan koneelle. He tietävät, miten digitaalisessa maailmassa toimitaan.

Lue lisää: Digitalisaatio – 4 valintaa, jotka jokaisen yrityksen on tehtävä.

5. Luvut

Kun jokainen luku mitataan nykyään markkinoinnissa, tulevat luvut väkisin tutuksi. Muutama vuosi sitten tein vielä joka päivä digitaalista markkinointia meidän asiakkaillemme, joten tulin pyöritelleeksi lukuja paljon. Nykyisin, kun työ on vaihtunut enemmän johtamiseen ja numeroihin, on monessa luvussa ollut yllättävän paljon tuttua. Ne ovat niitä samoja lukuja kuin markkinointia tehtäessä, laajemmassa kontekstissa vain. Kun pelaa lukujen kanssa, oppii luvut – ja kun mittaa toimenpiteitä ja niiden vaikutuksia lukuihin, oppii johtamista. Tosin ihmisten johtamista Google ja Facebook eivät vielä opeta.

Ollos huoleton, tulevaisuus sun on

Nyt kun markkinoija luet tätä tekstiä, niin toivottavasti olet tyytyväinen uravalintaasi. Olet huomattavasti laajemmalla polulla kuin osasit odottaa. Osaat valtavasti sellaista, millä on lukuisia hyötytarkoituksia yritysmaailmassa.

Yrityksen johtajat ovat varmasti kiinnostuneita osaamisestasi. Muista vain viedä oppiasi eteenpäin, jotta se hyödyttää koko yritystä.

 

Ota yhteyttä

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää