• Facebook

Miksi yrityksesi Facebook-julkaisusi eivät näy? Miten tavoitat enemmän asiakkaitasi ilmaiseksi.

Yrityksillä on ongelma. Facebookissa julkaistu materiaali ei tavoita enää asiakkaitasi läheskään samalla tavalla kuin ennen. Miksi ja miten parantaa näkyvyyttä?

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Yrityksillä on ”ongelma”. Facebookissa julkaistu materiaali ei tavoita enää asiakkaitasi läheskään samalla tavalla kuin ennen. Mari Smith oli blogissaan kertonut heinäkuussa miten vain 6% asiakkaista näkee Facebook päivityksesi ja 94% jää näin tavoittamattomiin. On hyvinkin mahdollista että Facebook kiristää algoritmin niin tiukaksi että yhä pienempi osa potentiaalisista asiakkaista näkee päivityksesi ilman että sijoitat euroakaan näkyvyyteen. Vielä kuitenkin se on mahdollista.

Miksi julkaisusi eivät näy

Facebookilla on valttikortti tähän. Se on julkaisujen määrä. Keskimääräisellä Facebook-käyttäjällä on 338 kaveria, mikä laskennallisesti tarkoittaa että Facebookilla on mahdollisuus näyttää 1500-15000 erillistä julkaisua käyttäjälle kun hän kirjautuu Facebookkiin. Tähän Facebook on vielä rakentanut Edgerank algoritmin mikä laskee jatkuvasti mitä julkaisuja jokaiselle käyttäjälle kannattaa näyttää. Jos sinua kiinnostaa perehtyä tarkemmin miten Edgerank toimii voit tutustua siihen esimerkiksi täällä. Käytännössä se laskee kolmea tekijää

  • käyttäjän läheisyyttä julkaisijaan (kuinka usein käyttäjä on toiminut julkaisun perusteella)
  • viestin painoarvoa (millainen on julkaisutyyppi ja mistä käyttäjä tykkää)
  •  ajankohtaa jolloin julkaisu tehdään ja kauanko julkaisusta on aikaa. (Mitä vanhemmaksi julkaisu käy sitä vähemmän se näkyy)

Ei ole mitenkään sattumaa että yritysten julkaisut näkyvät huonommin, kuin yksittäisten ihmisten julkaisut. Se on tapa saada yrityksiä sijoittamaan rahaa näkyvyyden parantamiseen.

Miten parantaa julkaisun näkyvyyttä

Tähän on käytettävissä useampi hyvä kikka jota sinun tulee kokeilla. Tuloksia analysoimalla sitten näet mikä toimii sinun kohderyhmääsi. Kokeiltavan arvoisia ovat esimerkiksi:

  • Aamulla julkaisu (Suurin osa käyttäjistä katsoo Facebookkia heti aamulla ensimmäisenä, mutta silloin julkaistaan myös vähinten materiaalia. Näyt siis paremmin)
  • Julkaisujen määrän vaihtelu (Välillä enemmän ja toisinaan vähemmän. Ennen todella tärkeää päivitystä neuvon pitämään muutaman päivän tauon.)
  • Lyhyt viesti. (Ole julkaisussasi ytimekäs ja nopeasti ymmärrettävä. Ihmiset käyttävät Facebookkia nopeammin kuin uskotkaan)
  • Monen tyyppisiä julkaisuja (Jotkut käyttäjät tykkäävät linkeistä, toiset taas kuvista ja kolmannet pelkästä tekstistä. Edgerank laskee myös julkaisutyypin ja näyttää erilaisia julkaisuja eri henkilöille)
  • Älä pyydä tekemään jotain. (Hyvä julkaisu saa kyllä tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja joten sinun ei tarvitse sitä erikseen pyytä aina)
  • Facebook-sivusi teema. (Sinulla on Facebook-sivu ja sinulla pitäisi myös olla mielessä mitä sillä kannattaa julkaista. Pysy aihepiirissä äläkä poukkoile niin saat paremmin sitoutuneen seuraajakunnan)

 

Valmistaudu tulevaan

Fakta on kuitenkin se että Facebook on jatkuvasti kiristänyt ja tulee kiristämään yritysten julkaisujen näkyvyyttä entisestään. Eihän meistä kukaan oikeasti edes kuvitellut että ilmaista markkinointia on olemassa?  Testailemalla edellä mainittuja asioita opit miten tavoitat parhaiten asiakkaasi nyt ja tulevaisuudessa tiedetään tarkemmin minkälaisia julkaisuihin markkinointibudjettia kannattaa sijoittaa. Facebook tulee olemaan osa markkinointiasi joten turha on säikähtää siihen käytettyjä euroja.  Ne voidaan käyttää Facebookissa erittäin tehokkaasti.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää