• Google Ads

Millaisissa tilanteissa Googlessa mainostaminen ei kannata – lue todelliset sekä huterat syyt

Millaisissa tilanteissa Googlen hakuverkossa mainostaminen kannattaa?

Lauri Karvonen

Googlessa tehdään yli 40 000 hakua joka sekunti. Näiden lukujen perusteella luulisi, että Google on varmasti oikea paikka mainostamiseen ja asiakkaiden tavoittamiseen. Aivan joka tilanteessa Googlessa mainostaminen ei kuitenkaan ole järkevää. Seuraavaksi pari hyvää ja hieman heikompaa syytä.

1) Tuotettasi ei osata etsiä (todellinen syy)

Valmistatko sellaista erikoisratkaisua teollisuuteen, jolle ostajia on vain kourallinen? Vaikka uniikkeja Google-hakuja tehdään valtavasti, aivan kaikelle ei löydy sellaista hakuvolyymia, että mainostaminen kannattaisi. Mikäli myyt tuotetta, jonka hakuvolyymi on lähellä nollaa, kokeile jotain muuta kanavaa.

Älä lähde etsimään sopivia hakuja laajoilla avainsanoilla, jotka vastaavat sanaa lähellä olevia muunnelmia. Laajat avainsanat poimivat todella laajalla haavilla erilaisia hakuja – usein pahasti aiheen ohi. Päädyt todennäköisesti maksamaan turhista klikkauksista. Varoitus! Voit kokeilla laajoja avainsanoja vain todella harkiten ja mikäli tiedät, mitä olet tekemässä.

Ratkaisu:

Hakuverkkomainonta on yksi kanava muiden joukossa, ja mainonta esimerkiksi Facebookissa tai LinkedInissa voi tuoda parempia tuloksia. Kannattaa huomioida, että viimeisen vuoden aikana Googlen Display -verkon yleisökohdistukset ovat kehittyneet merkittävästi. Huolellisella suunnittelulla ja erilaisilla kustomoituja yleisökohdistuksia testaamalla saat tavoitettua potentiaaliset asiakkaat koko heidän ostoprosessinsa ajan.

2) Laskeutumissivu tuotteellasi on heikko (hutera syy)

Hakuverkkomainonta on kokonaisuus, jossa jokaisen palasen pitää olla kunnossa, erityisesti laskeutumissivun.

Mikäli maksat klikkauksesta euron ja konversioprosenttisi on 0.75, on yhden konversion hinta tällöin 133 €. Entä jos parantamalla verkkosivujen käytettävyyttä ja ohjaamalla asiakasta myyvempien sisältöjen avulla, konversioprosenttisi olisi esimerkiksi 3.0? Tällöin konversiohinta olisi enää 33 €. Todennäköisesti se alenisi myös tuosta, sillä toimiva laskeutumissivu vaikuttaa suoraan hakuverkkomainonnan laatupisteisiin ja kustannuksiin.

Ratkaisu:

Priorisoi ja laita perusasiat, eli verkkosivusi myyvään kuntoon, ennen kuin tarjoat enempää rahaa Googlelle. Katso, kuinka voit nostaa sivustosi myynnin huippuunsa.

3) Olet kokeillut Google-mainontaa, mutta tulokset eivät olleet riittäviä (hutera syy)

Valitsitko edullisimman digitoimiston? Kokeilitko itse, mutta et saanut riittäviä tuloksia? Hakuverkkomainonta on pitkäjänteistä tekemistä ja vaatii säännöllistä tulosten arviointia, tilin kehittämistä ja Googlen uudistusten seuraamista.

Ratkaisu:

Hakuverkkomainonta voidaan tehdä laadullisesti monella eri tavalla, joten älä valitse edullisinta vaihtoehtoa vain hinnan takia. Kysy tarkasti, mitä kaikkea palveluun sisältyy ja mitä siihen ei sisälly. Kuukausimaksussa tehty säästö voi kääntyä äkkiä sinulle tappiolliseksi, jos digitoimisto on varannut mainonnan kehittämiseen vain vähän tai ei lainkaan resursseja.

4) Kalliit klikkihinnat (hutera syy)

Mainostaminen Googlessa on todella kilpailtua. Kilpailu myös kiristyy jatkuvasti. Suhteuta klikkihinnat kuitenkin tuotteesi tai palvelusi hintaan ja asiakaselinkaareen.

Ratkaisu

Kaikkia asioita ei kannata hakuverkkomainonnassa aina pitää mukana. Kun mainostilisi rakenne on kunnossa, näet selvästi, mikä toimii ja mikä ei. Tällöin voit valikoida toimivimmat asiat (esimerkiksi avainsanat) jatkoon ja pudottaa heikommat avainsanat mainonnasta pois tai asettaa niiden klikkihinnat huomattavasti alemmas.

On paljon keinoja, joilla voit lähteä tarkentamaan hakuverkkomainontaa. Tällöin tavoitat pienemmän ryhmän potentiaalisia asiakkaita, mutta vain ostavin joukko näkee mainoksesi. Voit tarketaan mainonnan näkyvyyttä esimerkiksi viikonpäivän, kellonajan, käyttäjän iän tai laitteen mukaan. Tarkimmillaan voit kohdistaa hakuverkkomainontaa esimerkiksi vain sivustolla vierailleisiin. Tällöin pysyt potentiaalisemman asiakaskunnan matkassa hakuverkossa, mutta et näytä mainoksiasi ollenkaan kylmille yleisöille.

Kalliiden klikkihintojen tilanteessa, tsekkaa myös WordStreamin viiden kohdan tarkistuslista.

5) ”Haluan tavoittaa ison yleisön nopeasti” (todellinen syy)

Oletko esimerkiksi tekemässä tuotelanseerausta? Onko ensisijainen tavoitteesi tunnettavuuden kasvattaminen? Tällaisessa tilanteessa Googlen hakuverkko ei ole paras kanava. Google voi toki olla kanava muiden joukossa, joten huolehdi, että tavoitteesi ja kanavasi toimivat yhteen.

Ratkaisu

Esimerkiksi tuotelanseerauksessa hyödynnä Facebookin ja Instagramin yleisökohdistuksia ja kerro tarinasi siellä selkeän ja visuaalisen viestin muodossa. Rummuta viestiäsi samoille kohdeyleisöille myös Googlen Display-verkossa ja YouTubessa. Kun näytät samaa mainosviestiäsi useammassa kanavassa eri muodoissa, muista ottaa kaikki hyöty irti yleisökohdistuksista.

Yhteenveto

Google on pullollaan potentiaalisia asiakkaitasi. Mitattavuuden ja mitä mainioimpien kohdistusvaihtoehtojen vuoksi Google-mainonta on oikein tehtynä erinomainen kanava.

Jos haluat kuulla, kuinka hakuverkkomainontaa voitaisiin tehdä sinun yrityksellesi, ota yhteyttä.

Käymme ensin läpi tilisi rakenteen ja katsomme, millaisia kehityskohtia sieltä nousee esiin. Tämän jälkeen alamme rakentamaan mainontaa liiketoimintasi kilpailuetujen sekä asiakkaan ostoprosessin mukaan.

Ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää