• Sosiaalinen media
  • Verkkosivut

Mistä hyviä kuvia kotisivuille, blogiin tai someen?

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta mistä löytää oikea kuva?

SDM logo

Digimarkkinointi

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Nykyään kotisivuilla on yhä enemmän ja yhä suurempia kuvia. Jos kuitenkin yrität paikata kuvapulaa venyttämällä liian pieniä kuvia, tulee lopputuloksesta venynyt ja epätarkka. Tämä luo heti kävijälle negatiivisen mielikuvan.

Mistä sitten löytää hyviä kuvia joita voi käyttää blogissa?

Kuvapankki vaihtoehtona

Mielestäni nettisivuilla olisi yleensä hyvä käyttää mahdollisimman paljon itseotettuja tai uniikkeja kuvia. Tämä ei ole kuitenkaan aina mahdollista, jos esimerkiksi kuvia tarvitaan paljon tai nopeasti. Monesti herää kysymys, mistä saada laadukkaita kuvia jos ei ole ammattikuvaaja tai omista kunnollista kameraa.

Kuvapankki on tällöin monelle vastaus.

Kuvapankki tarkoittaa tässä yhteydessä yritystä, joka tarjoaa valokuvaajiensa kuvia joko myyntiin tai muuten vapaaseen käyttöön. Tässä kirjoituksessa annetaan esimerkkejä kuvapankeista, joiden kuvia voit käyttää blogissa, nettisivuilla tai vaikkapa eri some-kanavissa. Joistain kuvapankeista kuvia saa ilmaiseksi, toiset ovat maksullisia.

Lisenssit

Olet varmasti joskus etsinyt Googlen kuvahausta kuvan ja ottanut sen omaan käyttöösi sen enempää miettimättä. Google poimii kuvat hakutuloksiinsa suoraan verkkosivustoilta. Lähes kaikki internetistä löytyvät kuvat ovat kuitenkin tekijänokeuksien suojaamia, vaikkei sitä erikseen mainittaisikaan. Kannattaa siis olettaa, että kuva on suojattu tekijänoikeuksilla, ennen kuin ottaa löytämänsä kuvan kaupalliseen käyttöön.

Alle on listattu joitain sivustoja, joilta löytyy hyviä kuvia ilman huolta erillisestä tekijänoikeuksien selvittelystä.

Pixbuster

Pixbuster on uusi suomalainen kuvapankki (2022), josta löytää kuvia myös enemmän kotimaiseen makuun. Palvelussa on tuhansia kuvia, joita voi käyttää kaupallisiin tarkoituksiin ilman erillisten tunnusten luomista tai maksua.

Unsplash

unslpash

Unsplash on sivusto, jonne julkaistaan 10 kuvaa 10 päivän välein. Kuvat valitaan tarkkaan, joten ne ovat myös todella laadukkaita. Kaikki Unsplashin kuvat ovat ilmaisia ja myös tämän kirjoituksen pääkuva on Unslpashistä. Unsplashillä on myös oma Google Chrome -lisäosansa, mikä laittaa uudelle välilehdelle satunnaisen taustakuvan, jonka pystyt halutessasi lataamaan suoraan koneellesi.

Pexels

pexels

Pexelsin kuvat, kuten monien muidenkin ilmaisten kuvapankkien kuvat, ovat ns. Creative Commons Zero -lisenssin alaisuudessa.  Tämä tarkoittaa, että kuvat ovat ilmaisia ja niitä voi vapaasti käyttää mihin tahansa lailliseen tarkoitukseen. Pexelsin kuvat ovat hyvälaatuisia ja sieltä löytyy jonkin verran samoja kuvia kuin Unsplashistä.

Pixabay

pixabay-kuvapankki

Pixabay on listan kolmas kuvapankki, joka tarjoaa CC0-lisenssin alaisia ilmaisia kuvia. Pixabayssa on hyvä hakutoiminto, jonka avulla voi rajata haettavat kuvat esimerkiksi värin mukaan.

SplitShire

splitshire

SplitShire on Daniel Nanescun valokuvakokoelma, jotka on julkaistu CCo-lisenssin alaisuudessa. Kuvia pystyy selaamaan Mosaic-näkymässä ja niitä voi rajata tägien avulla.

Ingimage

ingimage

Ingimagesta löytyy kuvia, videoita, vektoreita ja fontteja. Ingimagessa on suuri valikoima, mutta joukossa on paljon kuvapankeille tyypillisiä ylikäsitellyn näköisiä kuvia. Ingimage ei ole ilmainen palvelu, vaan sieltä voi ostaa kuvia joko 10 kuvan paketeissa, tai kuukausimaksulla eripituisina jaksoina.

Shutterstock

shutterstock-kuva

Shutterstockilla on yksi suurimmista kokoelmista kuvia, ikoneita ja vektoreita (yli 100 miljoonaa). Shutterstock on Ingimagen tapaan maksullinen palvelu. Shutterstock tarjoaa kuvia sekä kuukausimaksulla että eri kokoisissa paketeissa.

Istock

istock

Myös IStockista löytyy miljoonia kuvia ja se onkin henkilökohtainen suosikkini. Se on hieman kilpailijoitaan kalliimpi, vaikkei kuvien laadussa olekaan suurta eroa. Istockissa on kuitenkin muiden maksullisten kuvapankkien tapaan paljon uniikkeja kuvia, joita ei löydy mistään muualta.

Yhteenveto

Ilmaisia ja maksullisia kuvia tarjoavia kuvapankkeja ja palveluita on nykyään paljon. Edellä mainittujen kuvapankkien kuvia voi käyttää verkkosivujen lisäksi myös esimerkiksi Facebookissa tai muissa sosiaalisen median kanavissa, jos sitä ei erikseen kielletty. Maksullisten kuvapankkien etuna on se, että niissä on ilmaisiin vaihtoehtoihin verrattuna paljon laajempi valikoima. Toisaalta ilmaisista kuvapankeista voi olla helpompi löytää tarvitsemansa kuva, koska hakutuloksia on vähemmän eikä ole ”liikaa” valinnanvaraa. Mikäli haluat lisää ilmaisia vinkkejä digitaalisesta markkinoinnista, liity sähköpostilistallemme sivupalkissa olevan lomakkeen kautta!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää