• Hakukoneoptimointi

Avainsanatutkimus blogipostauksiin: viisi ilmaista työkalua hakukoneoptimointiin

Yrityksen blogit ovat erittäin tärkeitä, kun haluat lisätä sivustosi liikennettä ja hankkia haluttuja ulkoisia linkkejä nostamaan sivustosi hakusijoituksia. Haasteena on, että uusien avainsana-ideoiden löytäminen blogeihin ei aina ole helppoa, vaan se vaatii huomattavasti valmisteluja – ja aikaa, jota sinulla ei välttämättä ole. Tässä viisi ilmaista työkalua, jotka auttavat tunnistamaan uusia avainsanoja ja mahdollisuuksia, ja joiden avulla […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Yrityksen blogit ovat erittäin tärkeitä, kun haluat lisätä sivustosi liikennettä ja hankkia haluttuja ulkoisia linkkejä nostamaan sivustosi hakusijoituksia. Haasteena on, että uusien avainsana-ideoiden löytäminen blogeihin ei aina ole helppoa, vaan se vaatii huomattavasti valmisteluja – ja aikaa, jota sinulla ei välttämättä ole. Tässä viisi ilmaista työkalua, jotka auttavat tunnistamaan uusia avainsanoja ja mahdollisuuksia, ja joiden avulla voit linjata blogisi sekä sisältömarkkinoinnin strategisia tavoitteita.

Google Search Console

Search Consolen Search Analytics -kohdassa on runsaasti hyödyllistä tietoa hakusanoista, joita ihmiset käyttävät saapuessaan sivustollesi. Suositeltavaa on yrittää tunnistaa avainsanat, joilla on korkea klikkausprosentti ja jotka ovat tuottaneet riittävästi impressioita.

avainsanatutkimus search console

Lisävinkki: Klikkaa nuoli-ikonia nähdäksesi, mitkä sivustosi laskeutumissivut ovat kyseisellä avainsanalla. Voit myös vierailla kyseisellä sivulla, ja oppia, miten voit paremmin optimoida kyseistä avainsanaa nostaaksesi klikkausprosenttia.

Keyword Tool

KeywordTool.io:ssa voit hyödyntää Search Consolella tunnistamiasi avainsanoja. Tämä ilmainen työkalu listaa myös hakutermit Googlen lisäksi Bingin, Youtuben ja AppStoren hakukoneista.

avainsanatutkimus Keyword Tool

Tässä esimerkkihaussa käytin sanaa “sähköpostimarkkinointi”, joka tuotti seuraavat tulokset:

avainsanatutkimus sähköpostimarkkinointi

Pitkän hännan avainsanat, kuten “mitä on sähköpostimarkkinointi”, “kannattaako sähköpostimarkkinointi” tai “sähköpostimarkkinoinnin pelisäännöt”, voivat olla toimivia sisältöideoita tuleviin blogipostauksiin.

Lisävinkki: Käytä negatiivisia avainsanoja poistamaan joukosta epärelevantit tulokset.

Übersuggest

Übersuggest on toinen mainio ja helppokäyttöinen työkalu avainsana-analyysiin.

avainsanatutkimus übersuggest

 

“Hakukoneoptimointi” -termi tuottaa Übersuggestilla pitkän hännän avainsanoja kuten: “drupal hakukoneptimointi”, “hakukoneoptimointi blogi” ja “magento hakukoneoptimointi”. Nämä voisivat toimia hyvinä uusien postauksien ideoina.

Lisävinkki: Lataamalla Übersuggestin Chromen ja Firefoxin laajennukset saat lisätoiminnallisuuksina hakuvolyymin.

Avainsanojen suunnittelija (Google Keyword Planner Tool)

Kun etsit ilmaista työkalua avainsana-analyysiin, Googlen oma maksuton avainsanojen suunnittelija on kohtuullisen hyvä vaihtoehto avainsanaideoiden määrittelyyn. Avainsanojen suunnittelijalla löydät käsitteitä, joilla on matala kilpailu ja suhteellisen korkea hakuvolyymi. Näillä termeillä on helpompi sijoittua korkeammin hakutuloksissa.  Avainsanojen suunnittelijan haasteena on, että sen data saattaa olla jossain tapauksissa hyvinkin epäluotettavia (ks. Russ Jonesin blogipostaus asiasta)

Lisävinkki: Avainsanojen asemasta testaa työkalulla kilpailijoiden laskeutumissivuja. Hyödynnä näitä avainsanaideoita, joita avainsanojen suunnittelija ehdottaa.

avainsanatutkimus keyword planner

Sivustohaku (Google Analytics)

Usein ohitettu, mutta hyvä työkalu on Googlen Analytics -sivustohaku, joka näyttää todelliset hakusanat, joita vierailijat käyttävät vieraillessaan sivustollasi. Tunnista tämän avulla, millaisia sisäisiä hakuja potentiaaliset asiakkaasi suorittavat sivustollasi ja tuota sisältöä vastaamaan heidän hakujaan. Ei voisi olla helpompaa!

avainsanatutkimus google analytics

Lisävinkki: Syötä yllä olevat käsitteet Übersuggestiin löytääksesi liittyvät pitkän hännän avainsanat.

Yhteenveto

Yrityksen blogilla tuotat sivustollesi jatkuvaa liikennevirtaa ja ulkoisia linkkejä ainoastaan, jos olet määritellyt selkeät tavoitteet sisältömarkkinoinnillesi.  Ennen sisällöntuotannon aloittamista on välttämätöntä suorittaa hakusanatutkimus. Hakusanatutkimuksen avulla löydät sisältöstrategiaasi oikeat termit, jotka houkuttelevat relevantteja vierailijoita sivustollesi. Jos haluat kuulla lisää hakusanatutkimuksista ja hakusanaoptimoinnista, ota meihin yhteyttä.

Lue miten hakusanatutkimuksen avulla luotu hakukoneoptimointistrategia kasvatti sivuston orgaanista liikennettä 97% puolen vuoden aikana.

Katso tarkemmat tulokset täältä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää