• Hakukoneoptimointi

Mitä E-A-T tarkoittaa hakukoneoptimoinnissa ja miten se vaikuttaa orgaaniseen näkyvyyteen?

Mitä E-A-T tarkoittaa?

SDM logo

Digimarkkinointi

E-A-T ei ole mitenkään uusi asia, mutta harvat meistä ovat kuulleet tästä termistä ennen. Google on aikoinaan laatinut asiakirjan, joka vahvasti osoittaa, mihin suuntaan Googlen hakukone-algoritmia aiotaan kehittää. Tätä tiedostoa kutsutaan Quality Raters Guideline (QRG) -tiedostoksi. Tämä tiedosto on ensisijaisesti laadittu hakukoneen palautteenantajille, joiden avulla Googlen insinöörit pystyvät arvioimaan kuinka hyvin hakukone-algoritmi toimii. Tätä asiakirjaa päivitetään ajoittain, ja tämän artikkelin kirjoittamisen aikana viimeinen päivitys oli 2018 heinäkuun aikana.

Hakukoneoptimoinnissa E-A-T kirjaimet tarkoittavat:

E = Expertise (Asiantuntijuus)

Sisällöntuottaja/yritys on asiantuntija omalla alallaan.

A = Authority (Auktoriteetti)

Sivustolla ja sisällöllä on jotain vaikutusvaltaa omalla alallaan.

T = Trust (Luottamus)

Sivusto ja sisällöntuottaja ovat luotettavia.

 

Miten E-A-T toimii?

Yleisesti tiedetään, että sisältö on todella tärkeä orgaanisen näkyvyyden kannalta. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että se kenellä on eniten sisältöä, näkyy parhaiten orgaanisissa hakutuloksissa. Myös sisällön laadulla on todella iso merkitys. Mutta miten laatua mitataan? Tähän E-A-T yrittää vastata.

Google on monesti maininnut, että sivuston käyttäjäystävällisyys ja käyttökokemus ovat tärkeimpiä asioita orgaanisen näkyvyyden kannalt, ja E-A-T on osa tätä kokonaisuutta. Käytännössä E-A-T pyrkii varmistamaan, että tieto, joka näkyy parhaiten orgaanisessa hakutuloksessa on peräisin luotettavasta lähteestä. Haluaahan Google tarjota parasta mahdollista informaatiota käyttäjilleen.

E-A-T-mallin mukaan hakukone pyrkii selvittämään sisällöntuottajan luotettavuuden mainintojen avulla. Nämä tiedot saattavat löytyä foorumista, Facebookista, LinkedInista ja erilaisista kirjoituksista. Käytännössä samalla tavalla, kun sivustosi auktoriteettia pyritään parantamaan hyvillä linkeillä ja maininnalla, itse sisällönkirjoittajastakin pitää löytyä tarpeeksi hyvää tietoa netistä, jotta hakukone luokittelee sisältösi luotettavaksi.

Konkreettinen esimerkki on Googlen Broad Core Update, joka tunnetaan paremmin nimellä Medic Update. Tämä päivitys huomattiin vuoden 2018 puolessa välissä, ja nimi syntyi siitä, että lääketieteellisten sivujen orgaanisissa näkyvyydessä huomattiin todella isoja muutoksia algoritmipäivityksen jälkeen. Lääketieteelliset sivut, joista ei löytynyt viitteitä siitä, että oikea lääkäri tai asiantuntija olisi laatinut sivustosta löytyvää sisältöä, laski orgaanisissa hakutuloksissa.

Vaikka päivitys kutsutaan nimellä Medic Update se ei tarkoita sitä, että tämä algoritmipäivitys vaikuttaa ainoastaan lääketieteellisiin sivustoihin. Jos sivustolta löytyy asiantuntijan sisältöä, tämä algoritmipäivitys todennäköisesti vaikutti myös siihen.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö ulkopuolinen sisällöntuottaja voisi kirjoittaa asiantuntijatekstin haastattelun perusteella. Pointti on enemmänkin siinä, että haastattelun perusteella kirjoitettu teksti julkaistaan asiantuntijan nimissä, vaikka sisällön olisi kirjoittanut joku toinen.

Näin varmistat, että algoritmit kuten Medic Update, eivät vaikuta sivustoosi negatiivisesti

Tässä muutama helppo vihje, jotka varmistavat, että sivustoasi ei rangaista Medic Update-päivityksen takia:

  1. Kerro sisällönkirjoittajan ammattipätevyydestä sivustollasi. Mainitse koko nimi ja muista lisätä lyhyt kuvaus sisällönkirjoittajasta jokaiselle asiantuntijasisällölle. Muista myös päivittää olemassa olevat sivut.
  2. Päivitä sosiaaliset mediat ajan tasalle. Varmista, että työhistoria ja koulutukset ovat listattuna asianmukaisessa sosiaalisessa mediassa.
  3. Korosta sisällöntuottajan mainetta netissä osallistumalla asiantuntijatapahtumiin ja kirjoittamalla arvostetuille sivustoille.
  4. Varmista, että sivusto on turvattu. Nykyään ei pitäisi olla yhtäkään syytä, minkä takia HTTPS-protokollaa ei löydy sivustosta.
  5. Ilmoita artikkelin päiväys. Näin lukija tietää jos sisältö on ajan tasalla.
  6. Varmista, että yhteystiedot ja yrityksesi tiedot ovat selkeästi näkyvillä sivustolla.
  7. Hyvä maine. Hyvä maine syntyy hyvästä ja asiantuntevasta palvelusta. Varmista, että sivustosta puhutaan positiivisella sävyllä netissä.

 

Tässähän on jo tekemistä, mutta näillä vinkeillä varmistat, että sivustosi pysyy luotettavana, ja että sivuston näkyvyys ei ainakaan kärsi luotettavuuden takia.

Jos huomasit, että sivustosi liikenne ja sijoitukset hakukoneessa ovat laskeneet rajusti viime vuoden aikana, se voi johtua tästä päivityksestä. Laita meille päin viestiä, niin keskustellaan korjausvaihtoehdoista.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää