• Digitaalinen markkinointi

Miten Chatbot voi auttaa markkinoinnissa ja myynnissä

Chatbot vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin ja vapauttaa asiakaspalvelun aikaa, mutta miten muuten voit hyötyä siitä?

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Chatbotit eli tekoälyllä varustetut asiakaspalvelijat tulevat kovaa vauhtia.

Usein kysyttyihin kysymyksiin vastaamisen ulkoistaminen tekoälylle nollakustannuksella kiinnostaa käytännössä kaikkia yrityksiä. Varsinkin, jos ajattelee vaihtoehtoa, joka on käyttää kallista asiakaspalveluaikaa aina samoihin kysymyksiin vastaamiseen.

Kuitenkin ennen kuin aloitat investointikirstun repimisen auki ja tuloskäyrään kulmakertoimen kiristämisen johtoryhmän palaveriin, täytyy minun muistuttaa, että suomen kieli lukuisine sijamuotoineen ei ole se, missä Chatbot on nyt parhaimmillaan.

Chatbotit saa kyllä erittäin nopeasti suorittamaan nopeita myynnin tai asiakaspalvelun tehtäviä.

Miksi Chatbot on niin hyödyllinen

Ihmisten viestintä on siirtynyt viimeisten vuosikymmenien aikana hurjasti tekstimuotoon. Tämä johtuu yksinkertaisuudessaan siitä, että meillä on mahdollista luoda ja lähettää tekstiä kaikkialta. Tekstimuotoisella viestinnällä on myös se etu, että emme välttämättä odota siihen heti vastausta. Dialogissa tekstillä on hyväksyttävämpää olla taukoja kuin puheessa. Milloin olet itse loukkaantunut tai hämmästellyt kun et saa Whatsapp tai Facebook messenger -viestiisi ystävältäsi välitöntä vastausta. Kiireisiin ihmisiin on helpompi ottaa yhteyttä viestillä ja keskustelu soljuu eteenpäin sopivalla rytmillä.

Asiakaspalvelussa taas vastauksen saaminen nopeasti on erittäin tärkeää asiakastyytyväisyyden kannalta. Ihmiset ottavat yritykseen yhteyttä ja haluavat maksavana tai potentiaalisena asiakkaana saada palvelua nopeasti. Tämän palvelun leipominen tuotteen hintaan vain on internetin helpon hintakilpailutuksen takia vaikeaa.

Chatbot antaa tähän apua vastaamalla asiakkaiden toistuviin kysymyksiin nopeasti ja kuljettamalla dialogia kohti oikeaa asiakaspalvelijaa tai mahdollisesti ratkaisee asiakkaiden ongelman suoraan. Toisin sanoen ilman, että siihen kuluu hetkeäkään yrityksen henkilöresursseja.

Miten Chatbot auttaa markkinoinnissa

Tästä on kirjoitettu paljon viimeaikoina ja tässä tekstissä nojaudun erityisesti Forbesin, Enterpreuneur.com sekä Topbots.com:n teksteihin. Lisäksi nyt muistamattomiin Youtube-videoihin, joita olen aiheesta selannut.

  1. Ensinnäkin Chatbot on hyödyksi myynnissä. Yleisimmin kysytyistä kysymyksistä Facebook-messengeriin saadaan kirjoitettua automaattiset vastaukset. Tätä tapaa kannattaa erityisesti pienten yritysten hyödyntää, kun resursseja ei ole päivystää saapuneita viestejä. Tällöin Chatbot kuljettaa asiakasta kohti ostosta, eikä yrittäjän tarvitse huolehtia saapuneista viesteistä jatkuvasti
  2. Keskustelujen monitorointi käy Chatbotilta kätevästi. Varsinkin, kun kyse on yksinkertaisista komennoista ja vaihtoehtovastauksista. Tällöin markkinoinnista ja myynnistä vastaavat henkilöt saavat nopeasti dataa niistä kysymyksistä, joita Chatbotilta kysytään. Lisäksi Facebook messengeristä tulleet henkilöt saadaan mitattua aina konversioon asti ja erilaisia tekstejä pystytään kehittäämään paremmaksi. Jos palvelet asiakkaitasi englanniksi, pystyt hyödyntämään edullisesti myös koneoppimista.
  3. Chatbot on erityisen hyödyllinen konversio-optimoinnille. Verkkosivustolla vierailijalta voidaan kysyä poistumisen hetkellä tai aikaisemmin, löysikö etsimänsä tai tuotekohtaisia avauksia laskeutumissivuille. Nykyään hakukoneoptimointi kilpailuilla aloilla vaatii niin paljon tekstiä, että kävijöitä on helppo ohjailla Chatbotin avulla kohti etsimäänsä informaatiota. Konversio-optimoinnille tämä on arvokasta tietoa sivuston kehittämiseksi.

Chatbot palvelee jatkossa yhä useampaa

Vaikka Chatbot ei vielä pärjää millään tavalla ihmisen tuottaman palvelun tasolle, voidaan sille antaa jo yksinkertaisia asiakaspalvelun tai myynnin tehtäviä. Koneoppimisen hyödyntäminen on tulevaisuutta ja mitä suurempi datamäärä saadaan Chatibotille syötettyä, sitä paremmin se kehittyy.

Pienille yrityksille suosittelen toimivana vaihtoehtona esimerkiksi Chatfuelia, joka meilläkin on käytössä.

Joko olisi aika käydä juttelemassa meidän Chatbotin kanssa?

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää