• Google Ads

Miten Custom Affinity -yleisöt tehostavat Google Display -mainontaasi?

Custom Affinity -yleisöt auttavat kohdistamaan mainontaa halutulle rajatulle yleisölle.

Mika Kyllönen

Googlen Display -verkossa mainostaminen on erittäin tehokas tapa tuotteiden ja palveluiden brändäämiseen ja kiinnostuksen herättämiseen ostoputken eri vaiheissa. Blogistamme voit lukea jo viisi vinkkiä tehokkaaseen Display-mainontaan, mikä avaa yleisesti Displayn etuja.

Display-verkko kattaa tänä päivänä peräti yli 2 miljoonaa sivustoa ja niiden avulla on mahdollista saavuttaa jopa 90% kaikista internetin käyttäjistä. Kuulostaa hyvältä, eikö totta?

Mutta mainostaminen itsessään Display-verkossa ei suinkaan ole niin yksinkertaista ja helppoa miltä se saattaa kuulostaa. Siksi monesti mainostajat saattavat aiheuttaa sillä jopa enemmän haittaa, kuin hyötyä itselleen.

Display-verkko on itsessään niin valtavan suuri, että vaikka mainokset saavuttaisivatkin suuren impressiomäärän, voivat tulokset jäädä silti erittäin laihaksi, eikä mainostamiseen käytetyille rahoille oikein tunnu saavan vastinetta. Raporteista huomaa, että mainokset kyllä näkyvät, mutta poistumisprosentti verkkosivuilta on yli 90%. Mikä nyt avuksi?

Onneksi Google on antanut meille useita työkaluja ja erilaisia kohdistusmahdollisuuksia, jotta oikeat mainokset löytyisivät oikeille henkilöille, ja saisimme mainostamiseen käytetyille resursseille ja euroille vastinetta.

Tässä blogissa käymme läpi yhtä kohdistusmahdollisuutta, eli custom affinity -yleisöjä.

Miksi en käyttäisi valmiita yleisöjä?

Google tarjoaa meille Display-verkossa jo valmiiksi mahdollisuuksia kohdistaa mainoksia erilaisiin valmiisiin yleisöihin.

Mainoksia on mahdollista kohdistaa esimerkiksi jo sivustolla vierailleisiin kävijöihin (remarketing) sekä ostoaikeissa oleviin (in-market) ja kyseisestä asiasta kiinnostuneisiin (affinity) ihmisiin.

Affinity-yleisöt eivät ole uusia, sillä jo vuonna 2014 Google esitteli meille tämän tavan kohdistaa mainoksia. Myös Amazon ja Facebook käyttävät niitä maksetussa mainonnassa.

Google lokeroi meidät näihin yleisöihin muun muassa sen perusteella, millaisilla verkkosivuilla olemme vierailleet ja minkälaisia hakusanoja käytämme hakuverkon puolella, kun etsimme tietoa Googlen kautta.

No miten minä mainostajana käyttäisin näitä yleisöjä mahdollisimman tehokkaasti ja löytäisin juuri ne oikeat vaihtoehdot, jotta saavuttaisin brändini mukaisilla bannereillani Display -verkossa mahdollisimman hyviä tuloksia, ja saisin rahoilleni parasta vastinetta?

Otetaan esimerkki, jossa yrityksesi olisi erikoistunut tietyn tuotemerkin valmistamiin autojen varaosiin ja muihin tarvikkeisiin. Vaihtoehtoina valmiissa affinity-yleisöissä olisi pelkästään hyvin laajoja autoihin ja muihin kulkuneuvoihin yleisesti liittyviä yleisöjä.

Tässä tapauksessa voi olla, että mainostettava asia tai ala on niin erikoistunut ”niche”, että Googlen meille valmiina tarjoamat affinity-yleisöt ovat liian suuria ja sen seurauksena mainokset näkyisivät liian laajasti. Tällöin ne eivät tavoittaisi toivottua oikeaa yleisöä, joka olisi kiinnostunut juuri tietyn merkkisistä varaosista. Pahimmassa tapauksessa vääränlaiselle yleisölle näytetyt mainokset voisivat kerätä vain turhia klikkauksia ja aiheuttaa turhia mediabudjetin kuluja ilman toivottuja tuloksia.

Tälläisessa tapauksessa räätälöidyt custom affinity -yleisöt voivat olla ratkaisu saada enemmän tuloksia ja huolella tehdyt mainokset näkymään juuri oikeille ihmisille. Ja tulokset pääsisivät puhumaan puolestaan!

Miten affinity-yleisöt toimivat?

Custom affinity -yleisöillä on tarkoitus tavoittaa ihmisiä, jotka ovat mahdollisesti kiinnostuneita mainostettavasta asiasta, mutta jo valmiit Googlen luomat affinity-yleisöt voivat ovat liian laajoja. Tästä hyvä esimerkki on äsken mainitsemani tietyn tuotemerkin valmistamat varaosat autoihin.

Custom affinity -yleisöjen luonti tapahtuu luomalla uusi custom affinity -yleisö Display-verkkoon, ja lisäämällä sinne muun muassa avainsanoja, mitä halutut henkilöt oletettavasti käyttävät hakuverkon puolella. Jos käytettävissä on dataa esimerkiksi Google ads -mainonnan puolelta hakuverkosta, voi parhaiten toimivia avainsanoja ja hakutermejä käyttää tässä suoraan hyväksi. Yleisöjen luontiin voidaan kaiken kaikkiaan käyttää halutun yleisön oletettuja

  • kiinnostuksen kohteita
  • avainsanoja
  • URL-osoitteita (myös kilpailijoiden sivuja)
  • heidän käyttämiään mobiiliapplikaatioita

Mitä hyötyä Google affinity -yleisöistä on markkinoinnillesi?

Custom affinity -yleisöillä saat enemmän päätäntävaltaa siitä, missä kaikkialla ja kenelle tuotteitasi markkinoivat Display-mainoksesi näkyvät. Todennäköisesti et siis tule maksamaan turhista klikeistä ja saat maksimaalisen hyödyn juuri sinulle tärkeillä yleisöillä.

Etenkin jos markkinoitava tuotteesi on hyvin segmentoitu, toimii rajatulla toimialueella tai olet esimerkiksi lanseeraamassa uutta tuotetta tai haluat brändätä tuotteitasi tehokkaammin, Google affinity -yleisöt ovat testaamisen arvoisia.

Haluatko oppia lisää Display-mainonnasta?

Kiinnostuitko Google-mainonnasta? Jos haluat oppia lisää, miten yrityksesi voisi hyötyä Display-mainonnasta, käy lukemassa jo aikaisemmin kirjoitettuja blogejamme aiheesta.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää