• Google Ads

Miten klikkaushinta määräytyy Googlessa?

Usein luullaan, että Googlen huutokaupassa pärjää, jos tarjoaa mainostensa klikkauksista eniten. Unohda tämä ja keskity laadukkaiden mainoskampanjoiden luontiin.

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Adwordsin toiminta perustuu huutokauppaan, jossa se palkitsee ne mainostajat, joilla on laadukkaat mainoskampanjat. Google palkitsee osaavat mainostajat halvemmilla klikkauskustannuksilla ja paremmilla mainossijoituksilla.

Yleinen harhaluulo on, että Googlen huutokaupassa pärjää se, joka tarjoaa mainostensa klikkauksista eniten.

Unohda tämä ajattelu ja keskity laadukkaiden mainoskampanjoiden luomiseen.

Googlen tavoite on olla paras hakukone maailmassa, joten sen täytyy myös tarjota parhaat hakutulokset haun tehneille ihmisille. Tämän takia on tärkeää, että mainoskampanjasi ovat laadukkaita. Ei ole Googlen etu näyttää haun tehneelle ihmiselle mainoksia miesten kengistä, jos ihminen on etsinyt naisten kenkiä.

Tämän takia Google palkitsee hyvin tehtyjä mainoskampanjoita paremmilla avainsanojen laatupisteillä. (Laatupisteet määräytyvät sen mukaan kuinka hyvin avainsanasi, mainoksesi ja laskeutumissivusi vastaavat ihmisten hakuja).

Mikä on klikkauskohtainen hintatarjous?

Klikkauskohtaista hintatarjousta käyttäessäsi maksat vain mainostesi klikkauksista, et siitä kun ne näkyvät Googlessa.

Esimerkiksi: mainoksesi ovat näkyneet Googlessa 50 kertaa ja sitä on klikattu kerran. Maksat tässä tapauksessa vain yhdestä klikkauksesta. Klikkaushinnan määräytymiseen vaikuttaa laatupisteesi ja mainostettavan alan kilpailutilanne. Klikkaushinta Googlessa vaihteleekin muutamasta sentistä useaan euroon.

Klikkauskohtaista hintatarjousta käyttäessäsi asetat jokaiselle avainsanalle hinnan, jonka olet valmis maksamaan mainostesi klikkauksista. Useimmiten kuitenkin maksat klikkauksistasi vähemmän, kuin asettamasi avainsanojen hintatarjous on.

Kuinka Google määrittää mainostesi sijoituksen?

Google Adwordsin huutokauppa käynnistyy, kun ihminen kirjoittaa hakulausekkeen Googleen. Google katsoo ketkä mainostajat mainostavat kyseisellä hakulauseella ja käynnistää huutokaupan näiden mainostajien kesken. Huutokaupan tarkoituksena on määrittää mainoksen Ad Rank -arvo. Ad Rank määräytyy asetetusta klikkaushinnasta ja laatupisteistä.

Google määrittää mainoksen Ad  Rankin kertomalla avainsanan hintatarjouksen avainsanan laatupisteillä. Kun tutkimme alla olevaa taulukkoa voimme huomata, että ensimmäisellä mainostajalla on kaikista pienin avainsanan hintatarjous ja korkeimmat laatupisteet. Mainoksen Ad Rank -luvuksi tulee siis: 2.00€ X 10 = 20. Eli mainostaja 1 saa Googlessa parhaimman mainospaikan vaikka hänellä onkin pienin avainsanan hintatarjous.

Miten Google määrittää mainostesi klikkaushinnan?

Huutokaupan käynnistyessä Google määrittää ensiksi mainosten Ad Rankin, joka käytiin läpi yllä olevassa taulukossa. Tämän jälkeen Google määrittää jokaisen mainoksen klikkaushinnan: jakamalla yhtä alemmalla sijoituksella olevan kilpailijan Ad Rankin/ylemmällä sijoituksella olevan mainostajan laatupisteillä.

Esimerkiksi: Tässä tapauksessa mainostaja 2 on saanut mainoksen Ad Rankiksi 16 ja mainostaja 1 on saavuttanut laatupisteikseen 10. Klikkaushinta lasketaan siis 16/10 = 1,60€.

Kun katsomme taulukon muiden mainostajien klikkaushintoja voimme huomata, että mainostaja 1 saa korkeimmilla laatupisteillä parhaimman mainospaikan Googlesta huomattavasti alemmalla klikkaushinnalla.

Miten voit alentaa klikkaushintaasi?

Laatupisteet ovat tässä erittäin tärkeässä asemassa, koska ne ovat suurin muuttuja Ad Rankin määrittämisessä. Vallitsevaan kilpailutilanteeseen et voi juurikaan vaikuttaa, mutta mainostesi oikeanlaiseen kohdistukseen voit. Google antaakin alennusta klikkauksista sen mukaan miten korkeat laatupisteet olet kampanjoillesi saavuttanut.
Näillä toimenpiteillä voit alentaa klikkaushintaasi ja parantaa laatupisteitäsi:

  • Optimoi mainostekstejä niin, että ne sopivat ihmisen tekemään hakuun.
  • Luo tarpeeksi mainosryhmiä kampanjoihisi ja valitse avainsanasi huolella.
  • Käytä negatiivisia avainsanoja.
  • Tarkistaa laskeutumissivusi, joihin mainoksesi ohjaa. Google tarkistaa kuinka hyvin mainoksesi ja avainsanasi sopivat laskeutumissivuusi sekä kuinka hyödyllinen se on haun tehneelle ihmiselle.
  • Google tarkistaa myös miten paljon ihmisiä kiinnostaa mainoksesi ja kuinka paljon ihmiset klikkaavat mainoksiasi. Tässä siis tärkeänä tekijänä on mainosten klikkausprosentti. Mitä korkeampi se on sitä paremmat laatupisteet avainsanasi saavat. Kasvata siis klikkausprosenttiasi kirjoittamalla mielenkiintoisia mainoksia, jotka sopivat ihmisen tekemään hakuun.

Yhteenveto

Rakenna laadukkaita mainoskampanjoita ja kiinnitä erityisesti huomiota avainsanojesi laatupisteisiin. Tällä tavalla saat klikkaushintojasi alennettua huomattavasti ja enemmän ihmisiä verkkosivuillesi pienemmillä kuluilla sekä mainoksillesi paremmat mainospaikat Googlessa. Laatupisteitä parantamalla voit säästää jopa 50% klikkauskuluissasi.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää