• Instagram
  • Sosiaalinen media

Miten nuoret tavoitetaan markkinoinnilla

Markkinoinnin parissa työskentelevillä on jatkuvasti kiire. Uusia kanavia, sisältöjä ja tapoja tavoittaa ihmiset tulee aina vain lisää. Samalla vanhat kanavat ovat erittäin suurissa ongelmissa saada yleisöä. Television katselu vähenee dramaattisesti ja joka kymmenes 18-24v on lopetti TV:n katselun kokonaan vuonna 2014. Tahti vain kiihtyy tulevaisuudessa, kun suoratoistopalveluiden määrä kasvaa ja tarjonta paranee. Tästä esimerkkinä Netflixin suosion […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Markkinoinnin parissa työskentelevillä on jatkuvasti kiire. Uusia kanavia, sisältöjä ja tapoja tavoittaa ihmiset tulee aina vain lisää. Samalla vanhat kanavat ovat erittäin suurissa ongelmissa saada yleisöä.

Television katselu vähenee dramaattisesti ja joka kymmenes 18-24v on lopetti TV:n katselun kokonaan vuonna 2014. Tahti vain kiihtyy tulevaisuudessa, kun suoratoistopalveluiden määrä kasvaa ja tarjonta paranee. Tästä esimerkkinä Netflixin suosion räjähdysmäinen kasvu.

Eivät Internet-sivutkaan helpossa roolissa ole. Nuoret käyttävät enemmän sosiaalista mediaa, mikä ohjaa heitä Internettiin, mutta sieltä palataan nopeasti takaisin sosiaalisen median palveluihin.  71% yhdysvaltalaisista nuorista käyttää enemmän sosiaalisen median palveluita, kuin verkkosivuja. Eikä ole montaa vuotta, kun vertailu tehtiin TV:n ja Internetin kesken. Se kuvastaa hyvin sitä muutoksen tahtia, joka on käynnissä.

Nuoret viettävät aikansa sosiaalisessa mediassa.

Nuoret eivät siis katso enää telkkaria. Internetissä surffailu on heille vanha termi, kuin murtomaahiihto. Myös Facebook on menossa kovasti alaspäin heidän päivittäisessä käytössään.

Instagram kasvaa nopealla tahdilla ja Snapchat on paikka, johon videoita ja kuvia laitetaan päivittäin. Siis kanavia, joissa hyvin harva suomalainen brändi on mitenkään mukana markkinoinnillaan. Puhumattakaan siitä, että markkinointia tehtäisiin mitenkään suunnitellusti ja strategisesti.

Käytännössä kuitenkin ilman kunnon sosiaalisen median markkinointia jää nuoret tavoittamatta. Moni vanhempi toimitusjohtaja ei ole tästä huolissaan, koska ”nuorilla ei ole rahaa” tai ”he eivät ole heidän asiakaskuntaa”. Muistuttaisin kuitenkin, että ero nuorten ja vanhempien välillä median käyttämisessä on nykyään niin suuri, että samat kanavat eivät käytännössä tavoita nuoria ja esimerkiksi keski-ikäistä väestöä. Ennen pystyttiin luottamaan siihen että koko perhe kokoontuu saman TV:n ympärille ja tavoittaa jokaisen kyseisestä kotitaloudesta. Nyt moni yritys on nuorille täysin vieras.

Nykyisin jopa perheen aikuisilla on vaikeuksia tietää, mitä mediaa heidän teini-ikäiset lapsensa käyttävät eniten.

Huonolla sisällöllä ei pärjää sosiaalisessa mediassa.

Seuraamalla montaa suomalaista yritystä eri sosiaalisessa mediassa voi huomata, että kanavia käytetään melko kankealla tavalla. Aito halukkuus vuorovaikutukseen puuttuu. Viestintää tehdään yksipuolisesti niin kuin perinteisissä medioissa.

Toinen silmiinpistävä huomio on sisällön huonous eli julkaisut, joita kanavaan tehdään. Liian monen yrityksen julkaisujen laatu, ajoitus sekä kohderyhmän arviointi on huonolla tasolla. Tähän syyllistyvät hämmästyttävän paljon myös suuret yritykset. On hieman kummallista, että nuoret omilla laitteillaan julkaisevat laadukkaampaa sisältöä, kuin useita kymmeniä miljoonia euroja vaihtavat yritykset. On turha pyytää nuoria sitoutumaan tällaiseen kanavaan, saati ostamaan yrityksen tuotteita.

Millaisen kuvan annat yrityksestäsi nuorille jos sisältösi on huonompaa, kuin heidän ystäviensä tekemät sisällöt?

Aloita tänään, jos haluat tavoittaa nuoria sosiaalisessa mediassa myös tulevaisuudessa.

Jos yrityksesi haluaa tavoittaa nuoria ihmisiä vuonna 2018, tulee sen valmistelu aloittaa heti. Kanavat eivät rakennu päivässä ja uusissa kanavissa seuraajan saaminen on huomattavasti työläämpää. Hurjat vuodet, jolloin kaikki tykkäsivät kaikesta, ovat ohi. Sisällönlukutaidon parantuminen on aiheuttanut sen, että sitouttamiseen vaaditaan oikeasti hyvää ja aktivoivaa materiaalia.

Muistilista:

  1. Tee kunnollinen kohderyhmän analyysi (ketä haluat tavoittaa, miten ja milloin)
  2. Tee sisältöstrategia ja vuosikello, jonka avulla ohjaat kanavia.
  3. Luo Instagram-tili ja huolehdi siitä, että sisältösi on laadukasta.
  4. Varaa yrityksesi nimimerkki Snapchat-palvelusta.
  5. Seuraa jatkuvasti, mistä alallasi puhutaan nuorten keskuudessa
  6. Dokumentoi mitä olet tehnyt ja millä on vaikutusta.

Pidä yrityksesi nopeana

Jos yrityksesi tavoittelee nuorten huomiota, on markkinoinnissa varauduttava nopeisiin muutoksiin. Nuoret omaksuvat uusia medioita ja tapoja käyttää teknologiaa niin nopeasti, että pitkät markkinointistrategiat ovat käyneet mahdottomiksi. Sisältöstrategia on sen sijaan välttämättömyys. Sisällöt siirtyvät kanavasta toiseen ja muuttavat muotoaan tarvittaessa nopeasti. Hyvin laadittu sisältöstrategia auttaa uusien kanavien käyttöönotossa.

Jos kohtaat haasteita kohderyhmäsi tai sosiaalisten medioiden kanssa, ota yhteyttä. Voimme varmasti auttaa sinua ja yritystäsi löytämään sen oikeat henkilöt oikeista kanavista.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää