”Kiinnostaisi saada lisää asiakkaita, olen kuullut että Google AdWords-mainonta voisi olla tehokasta. Pienen googlettelun jälkeen sinulla on tarjouksia sähköposti täynnä, hintahaitari 100 – 1000 e /kk. Miten samasta palvelusta voi saada noin erilaisia tarjouksia, miten tätä uskaltaa ostaa, kun ei tiedä mitä rahalla saa?”

Kuulostaako tutulta? Jätin tietenkin pois vielä sen faktan että jokaiselle yrittäjälle on varmasti jo soitettu ja laitettu sähköpostia adwords mainonnasta, ihan kyllästymiseen asti. Me törmäämme tähän ongelmaan jatkuvasti asiakkaidemme kanssa.

Tässä karu fakta Google AdWords -mainonta ei ole millään tavalla tehokkaampi tapa tehdä mainontaa, jos sitä ei tehdä oikein! Jos hinta on 100€/kk ja siihen sisältyy myös mediakustannukset (eli Googlen laskuttamat klikit) tiedät että mitään kovin paljon kummoista palvelua et voi saada. (ellei kyse ole pienestä paikallisesta näkyvyydestä, esim. parturikampaamolle.)

Tärkeää oon, että tiedät paljonko budjetistasi menee mainostajallesi ja paljonko on niin kutsuttu mediabudjetti, eli Googlelle menevä osuus. Käymme hinnoittelun tarkemmin lävitse ensi viikon blogissa. Keskitytään tänään siihen mitä hyvään AdWords-

mainontaan kuuluu.

Mitä oikein tehty AdWords-mainonta vaatii?

  1. Hakusanatutkimuksen.
  2. Tarjouksen (Jonkin tavan erottua kilpailijoista)
  3. Hyvät mainokset.
  4. Kunnolliset laskeutumissivut.
  5. Jatkuvan testaamisen.
  6. Tulosten seurannan.
  7. Kampanjan optimoinnin tulosten mukaan.

Kun nuo seitsemän kohtaa on kunnossa, voit oikeasti odottaa hyviä tuloksia AdWords-kampanjalta. Jos noista ei tarjouksessa mitään puhuta, voit yhtä hyvin sijoittaa rahasi muihin markkinointikanaviin. Käyn seuraavaksi nuo seitsemän kohtaa nopeasti lävitse, että osaat kysyä niistä AdWords-mainostajaltasi.

1. Hakusanatutkimus

AdWords-mainonnan vahvuus verrattuna kaikkeen muuhun mainontaan on siinä, että asiakas on jo etsimässä sinun tarjoamaa palvelua tai tuotetta. Millä se asiakas sinua etsii? Hakusanoilla ja hakulauseilla, ilman kunnollista hakusanatutkimusta ei AdWords-kampanjasi tule onnistumaan. Kun saat AdWords-mainostajaltasi kuukausittaisen hakusanaraportin, mistä näet millä hakusanoilla sivustollesi on saavuttu katso, että ne ovat sellaisia sanoja joita asiakkaasi voivat käyttää sinua etsiessäsi. Muutaman asiakkaan kanssa on törmätty hakusanaraportteihin joissa on sanoja jotka eivät liity asiakkaan liiketoimintaan millään tavalla. Liikenteen ajaminen sivustolle bisnekseesi liittymättömillä hakusanoilla, on rahan tuhlausta.

2. Tarjous ja tapa erottua

Jos alasi on kilpailtu, on tärkeää erottua kilpailijoista. Tarvitset vastustamattoman tarjouksen, tavan erottua. Tämä on jo monesti mietitty palvelua tai tuotetta suunniteltaessa, onko sinulla olemassa USP ? (Unique Selling Proposition.)

  • Miksi asiakkaasi ostavat juuri sinulta? (eivätkä joltain toiselta yritykseltä.)
  • Mitä ongelmia ratkaiset?
  • Mitä huikeita ominaisuuksia tuotteellasi on?

Siinä lista kysymyksistä joita haluat kuulla adwords kampanjasi rakentajalta. Jos hän ei ymmärrä tuotteesi tai palvelusi hyötyjä, miten hän voi sitä myydä?

3. Hyvät mainokset

Kun kohta kaksi on mietitty kunnolla ja mainostajasi tuntee bisneksesi ja tuotteesi, on hyvien myyvien mainosten kirjoittaminen helppoa. Hyvä tarjous ja kunnollinen USP on jo mainos itsessään. On tärkeää että AdWords-mainostajallasi on kokemusta mainosten kirjoittamisesta ja siitä miten myydään. Perry Marshall kehoittaa ajattelemaan mainoksia ”yksittäisinä myyntimiehinä” , jotka tekevät töitä kellon ympäri. Myyntimiehiä on monen tasoisia, tehokkaimmat myyvät yleensä 10 kertaa enemmän kuin huonoimmat ja useampi myyntimies myy enemmän kuin yksi, kirjoita siis useampi mainos ja löydä paras, tästä lisää kohdassa viisi.

4. Kunnolliset laskeutumissivut

Mainos on ensimmäinen askel siihen että saat asiakkaan tuotua kauppaasi, eli verkkosivuillesi. Jos et pysty ensimmäisen 8 sekunnin aikana vakuuttamaan kävijää siitä että hän on oikeassa paikassa, olet jo menettänyt hänet. Miten sellainen hyvä laskeutumissivu sitten kirjoitetaan. Lue täältä lisää --> Myyvän laskeutumissivun perusteet.  Ole siis tarkkana että tiedät mille sivuille sivustollasi mainostajasi ajaa liikennettä. Kävijän on löydettävä käyttäämäänsä hakusanaa vastaava sivu heti mainostasi klikattuaan.

5. Jatkuva testaaminen

Adwords -kampanjassa on monta muuttujaa.

  • Hakusanat
  • Hakusanojen tarjoukset
  • Hakusanojen laatupisteet
  • Päiväbudjetti
  • Mainokset
  • Laskeutumissivut

Näitä kaikkia on testattava jatkuvasti, kuukaudesta toiseen parhaan mahdollisen tuloksen saavuttamiseksi. Esim. laatupisteiden noustessa kahdella, säilytät yleensä saman mainoksen sijainnin 25% pienemmällä klikkauskululla. Laatupisteet ymmärtämällä säästät siis neljänneksen mediabudjetistasi. Koko ajan testaamalla eri tarjoksia, eri hyötyjä ja eri ominaisuuksia näet millainen mainos myy tehokkaimmin. Muista siis kysyä AdWords-mainostajaltasi millainen testaussuunnitelma heillä on mainoksille ja suuremmissa kampanjoissa myös laskeutumissivuille. Adwords mainonta on samalla jatkuvaa markkinatutkimusta.

6. Tulosten seuranta

”Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half” – John Wanamaker

Johnilla ei olisi ollut kyseistä ongelmaa AdWordsin kanssa. Puhuuko AdWords-mainostajasi tulosseurannasta? Verkkokaupoissa ja suuremmissa kampanjoissa on ehdottoman tärkeää asentaa kunnollinen tulosseuranta. On siis mahdollista jäljittää euron tarkkuudella paljonko AdWords -kampanjan kautta tulee myyntiä verkkokauppaasi.

Myös yhteydenotolle eli liidille voidaan laskea arvo ja verkkosivustosi kautta tulleet yhteydenotot voidaan myös seurata tarkasti AdWordsin avulla. Sinun ei tarvitse arvailla tuottaako mainontasi tulosta, sinun täytyy pystyä näkemään se joka kuukausi sinulle toimitettavasta raportista. Saathan sinä selkeän raportin mainostajaltasi joka kuukausi?

7. Kampanjan optimointi tulosten mukaan

Kun tulosseuranta on asennettu, tulee kampanjaa optimoida sen mukaisesti joka kuukausi. Markkinoinnin ei tarvitse olla enää arvailua, kunnollisen testaussuunnitelman sekä tulosseurannan avulla, näet mikä tuottaa tulosta ja mikä ei. Panostetaan lisää siihen mikä toimii ja vähennetään sitä mikä ei toimi, näin markkinointibudjettisi tulee mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön. Jatkuvasti mainoksia testaamalla löydetään se tarjous ja markkinointi viesti mihin juuri sinun asiakkaasi vastaavat.

Tiivistetään asia vielä yhteen lauseeseen:

Tehokas AdWords -kampanja vaatii asiakkaan bisneksen ymmärrystä, AdWordsin ymmärtämistä markkinointikanavana sekä tilastomatematiikan alkeiden hallintaa.

Jos et ole tyytyväinen nykyiseen AdWords-palveluntarjoajaasi, tai haluasit tietää lisää AdWords-mainonnasta ja miten se voisi auttaa sinun yritystäsi, ota yhteyttä niin me rakennamme sinulle mieluusti toimivan kampanjan.

KYLLÄ HALUAN LISÄÄ ASIAKKAITA!