Tämä blogi on osa Usein Kysytyt Kysymykset Google-mainonnasta -blogisarjaamme. Aiemmat blogit ovat:

  1. Voiko pienyrittäjä mainostaa Googlessa?
  2. Mikä on konversio?
  3. Miksi Google-mainonta tuhlaa rahaa?
  4. Bränditermit AdWords-mainonnassa.
  5. Miten parannan vuosia pyörinyttä mainontaa?
  6. Miten ostat yrityksellesi Adwords-mainontaa?

Monelle yritykselle tulee jossain vaiheessa eteen Adwords-mainonnan suunnitteleminen ja sen toteuttaminen. Mainontaa miettiessä kannattaa aivan ensimmäiseksi päättää onko yrityksellä itsellään aikaa ja resursseja hoitaa omaa mainontaa vai onko helpompi vaihtoehto ulkoistaa se sitä osaavalle digitoimistolle.

Henkilökohtaisesti suosittelen yrityksille jälkimmäistä vaihtoehtoa. Miksi? Adwords -mainontaan tulee vuosittain lukuisia uudistuksia, joita yrityksen pitäisi pystyä seuraamaan, jotta mainonta olisi mahdollisimman laadukasta ja tuottoisaa. Tämän lisäksi tiliä täytyy optimoida useita kertoja kuukaudessa tiliin kertyneen datan perusteella. Kyseisiin toimenpiteisiin hyvin harvalla yritykselle on oikeasti riittävästi aikaa. Ulkoistamalla mainontasi sitä osaavalle digitoimistolle varmistat, että mainontasi on aina ajan tasalla ja mahdollisimman laadukkaasti toteutettu.

Ota yhteyttä

Tehtyäsi päätöksen mainonnan ulkoistamisesta meille, voit ottaa meihin yhteyttä suoraan soittamalla tai verkkosivumme ”ota yhteyttä” -lomakkeen kautta.

Yhteydenoton jälkeen myyjämme ottavat sinuun yhteyttä ja esittävät sinulle tarkempia kysymyksiä siitä, mitä mainonnalla halutaan saavuttaa, mitkä ovat tärkeimmät tuotteenne, missä ja kenelle mainontaa on tarkoitus näyttää, millainen on markkinointibudjetti jne. Samalla päätetään myös minkälainen Adwords-kampanja juuri sinun yrityksellesi toimisi parhaiten: hakusana-, näyttöverkko-, uudelleenmarkkinointi- tai jokin yhdistelmä näistä. Puhelun jälkeen myyjämme tekee sinulle kirjallisen tarjouksen palveluistamme, joka käydään yhdessä myyjän kanssa läpi ennen ostopäätöstä.

Maksuton Adwords-tilin analyysi

Teemme yrityksille myös ilmaisia analyyseja Adwords-tilin toimivuudesta. Mikäli yritykselläsi on jo olemassa olevaa mainontaa, myyjämme voivat tehdä sinulle analyysin siitä, miten tehokasta ja toimivaa mainontasi on tällä hetkellä. Analyysi tehdään työkalulla, joka kertoo tarkasti tilin nykytilan sekä kehityskohteet.

Saat analyysin kirjallisena sähköpostiisi, jonka jälkeen myyjämme käyvät sen sinun kanssasi läpi kohta kohdalta. Puhelussa myyjämme kertovat analyysin pohjalta mitä kehitettävää mainonnassa on tällä hetkellä, hukkaako mainonta rahaa ja saat myös selkeät ohjeet siihen, miten Google-mainonta palvelisi liiketoimintaasi paremmin.

Mitä tarvitsemme ennen mainonnan aloittamista

Ennen mainonnan aloittamista tarvitsemme sinulta hieman lisää tietoa yrityksestäsi sekä pääsyn mahdollisiin käytössä oleviin AdWords- ja Analytics-tileihin. Käydään nämä kohdat tarkemmin läpi.

Asiakaskartoitus

Tarjouksen hyväksymisen jälkeen päätätte myyjän kanssa milloin Adwords-kampanjanne käynnistyy. Ennen mainonnan aloittamista sinulle lähetetään asiakaskartoitus, jossa kysytään tärkeitä tietoja mainonnan rakentamista varten.

Kyselyssä kartoitamme vielä yksityiskohtaisemmin mm. yrityksesi tuotteita ja palveluita, yrityksen kohderyhmää, missä mainontaa halutaan tehdä, tarjouksianne sekä mitä mainonnalta odotetaan. Kyselyyn kannattaa käyttää aikaa ja täyttää se huolella. Mitä enemmän saamme tietoa yrityksestänne sitä helpompi meidän on toteuttaa mainontaanne.

Adwords -tiliin pääsy

Mikäli yritykselläsi on ennestään ollut jo Adwords-mainontaa, tarvitsemme pääsyn tällä hetkellä käynnissä olevaan tiliin. Tämä käy helposti lähettämällä meille Google Adwords-tilin asiakastunnus. Jos yritykselläsi ei ole aikaisempaa Adwords-mainontaa, huolehdimme uuden tilin luomisesta yritykselle.

Google Analytics -tiliin pääsy

Pyydämme aina pääsyä myös verkkosivun mahdolliseen Google Analytics -tiliin. Mikäli yritykseltä ei tiliä löydy, perustamme tilin asiakkaan puolesta ja autamme seurantakoodin asennuksessa. Miksi haluamme pääsyn analytiikkaan? Yhdistämme analytiikka-tilin Adwords-tiliin, jolloin saamme huomattavasti enemmän tietoa ja dataa mainonnan tehokkuudesta, jolloin mainonnan optimointi on huomattavasti tehokkaampaa.

Tulosseurannan asentaminen

Rakennamme jokaiseen Adwords -kampanjaan tulosseurannan aina kuin sen on mahdollista. Laitamme seurantaan esimerkiksi verkkosivuston lomakkeiden lähetyksiä, verkkokaupan ostoja, tietyllä sivuja käyntejä, napin painalluksia, jne. Tulosseurannan avulla pystymme optimoimaan budjetin käytön kaikkein tuottavimpiin mainonnan osiin.

Kaikkien ylläolevien tilien luominen sekä konversioseurannan asentaminen sisältyvät palvelumme hintoihin.

Kampanjan ensimmäinen kuukausi

Kampanjan ensimmäisinä päivinä ja viikkoina tarkastamme kampanjan tilan todella usein ja pyrimme löytämään optimaaliset sijoitukset mainoksillenne sekä keräämme tietoa klikkausten hintatasosta. Ensimmäisenä kuukautena teemme myös isoimmat strategiset muutokset kampanjoihinne, jos sellaisia tarvitaan. Pyrimme kuitenkin aina rakentamaan kampanjat jo heti alusta lähtien mahdollisimman tarkasti, jottei suuria strategisia muutoksia tulisi jatkossa.

Tämän lisäksi ensimmäisenä kuukautena sekä jatkossa:

  • Lisäämme negatiivisia avainsanoja mukaan mainontaan turhien klikkausten poistamiseksi.
  • Lisäämme hakutermiraporteista uusia potentiaalisia avainsanoja kampanjoihin, mainonnan laadun parantamiseksi.
  • Suoritamme mainoksille A/B testausta, klikkausprosentin parantamiseksi.
  • Seuraamme avainsanojen hintatarjouksia, jotta mainokset näkyvät optimaalisilla sijainneilla.
  • Suljemme pois kampanjasta heikosti toimivia avainsanoja turhien kulujen poistamiseksi.

Ensimmäisen kuukauden päätyttyä lähetämme kahden viikon kuluessa sinulle raportin, josta näkee tärkeimmät Adwords-kampanjan luvut. Raportissa käydään läpi kampanjan luvut, kerrotaan tavoitteet, tehdyt muutokset kampanjoihin, miten hakusanat ja mainokset ovat toimineet sekä sen, mitä tulemme jatkossa tekemään.

Ensimmäisen raportin yhteydessä sovimme asiakkaan kanssa myös soittoajan, jolloin kampanjasta vastaava henkilö käy raportin asiakkaan läpi kohta kohdalta. Näin varmistamme, että asiakas ymmärtää raporttien sisällön eikä epäselviä kohtia jää.

Yhteenveto

Ostaessasi Adwords-mainonnan osaavasta digitoimistosta voit olla varma, että mainontasi on mahdollisimman laadukasta, etkä laita markkinointirahojasi hukkaan. Mitä enemmän annat heti asiakaskartoituksessa tietoa meille yrityksestäsi, sitä paremmin saamme mainontasi rakennettua ja kohdistettua oikeille ihmisille. Tässä kohdassa ei siis kannata alkaa laiskottelemaan, vaan täyttää lomake rauhassa sekä tarvittaessa miettiä vielä vastauksia yrityksen sisällä.

Mikäli mielenkiintosi Adwords-mainonnan aloittamisesta heräsi tai haluat tehdä ilmaisen analyysin tämänhetkiseen Adwords -tiliisi, voit ottaa yhteyttä meihin verkkosivuston lomakkeen kautta täältä. Tai voit soittaa suoraan myyjillemme kysyäksesi lisää palveluistamme.