• Sisältömarkkinointi

Miten pitkä blogikirjoituksen tulee olla?

Kun aletaan parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa, täytyy aina keskustella myös sisällöistä ja blogin pitämisestä. Ilman sisältöä on erittäin vaikea löytyä korkealta Googlesta. Sisällön kirjoittaminen on työlästä ja tämän vuoksi lähes aina nousee esiin kysymys: ”Miten pitkiä blogeja täytyy kirjoittaa?” Blogikirjoituksen tulee olla vähintään 300 sanaa, jotta se tuo hyötyä hakukoneiden näkökulmasta. Googlen missio on välittää […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Kun aletaan parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa, täytyy aina keskustella myös sisällöistä ja blogin pitämisestä. Ilman sisältöä on erittäin vaikea löytyä korkealta Googlesta. Sisällön kirjoittaminen on työlästä ja tämän vuoksi lähes aina nousee esiin kysymys: ”Miten pitkiä blogeja täytyy kirjoittaa?”

Blogikirjoituksen tulee olla vähintään 300 sanaa, jotta se tuo hyötyä hakukoneiden näkökulmasta.

Googlen missio on välittää informaatiota ja sen helpoiten ymmärtämä sisällön muoto on edelleen teksti. Mitä enemmän tekstiä, sitä enemmän välittyy myös informaatiota ja sitä arvokkaampi hakutulos sivu on.

Vaikka lyhyessä tekstissä on vaikeutena puristaa kaikki tarvittava tieto rajoitettuun sanamäärään, on pitkä teksti omilta ominaispiirteiltään vielä haastavampi. Kukaan ei halua lukea pelkkää jaarittelua. Varsinkaan, kun otetaan huomioon, että luultavasti yli 50% lukijoistasi avaa blogisi mobiililaitteellaan esimerkiksi kahvijonossa. He päättävät muutamassa sekunnissa, kiinnostaako kirjoituksesi niin paljon, että sen lukemiseen kannattaa uhrata aikaa. Tällöin yli 1000 sanan blogikirjoituksen synnyttäminen muuttuu todella haastavaksi.

Kuitenkin nämä pitkät blogikirjoitukset ovat sivuston hakukonenäkyvyyden selkäranka. Käydäänpä hieman lävitse, miksi asia on näin. Luvassa myös muutama vinkki, miten näistä pitkistäkin kirjoituksista saa muovattua kiinnostavia ja otteessaan pitäviä – luettavia sisältömenestyksiä.

Miksi pitkät kirjoitukset nousevat korkealle Googlessa?

Kuten jo kävimme lävitse, Googlen missio on välittää informaatiota sitä etsiville. Toinen tärkeä syy on se, että mitä pidempi tekstisi on, sitä enemmän siinä on Googlelle sanoja, joista se voi päätellä tekstisi merkityksen. Pidemmissä kirjoituksissa hakusanat toistuvat useammin ilman, että niitä tarvitsee tekstissä erikseen viljellä. Hakusana löytyy otsikoista, linkeistä ja kuvista, joita pitkissä kirjoituksissa on enemmän.

Kolmas etu pitkässä kirjoituksessa ovat pitkän hännän hakusanat. Kun kirjoitat kattavasti aiheesta, esiintyy hakusana monissa pitkissä lauseissa ja näin saat vähemmän käytettyjen, mutta 70% Googlen hauista kattavien, pitkien hakulauseiden liikenteen kiinni. Lisäksi pitkässä kirjoituksessa käsitellään asiaa monesta eri näkökulmasta, jolloin syntyy enemmän erilaisia hakusanayhdistelmiä, joilla kirjoitus voi Googlesta löytyä.

Miten pitkää kirjoitusta asiakkaanne pitävät luettavana?

Pitkä kirjoitus muuttuu monesti hankalaksi lukea ja se saattaa jopa pelkällä pituudellaan karkottaa lukijan. Toki tähän voidaan vaikuttaa paljon tekstin yleisellä luettavuudella sekä rakenteella. Yli 1000 sanaa mukavaa, luettavaa tekstiä vaatii jo kunnon kirjoitustaitoa. Sen lisäksi, että huonosti kirjoitetut pitkät artikkelit jäävät lukematta, ne ovat myös syy sivustolta poistumiseen.

Huonosti kirjoitettua ei myöskään jaeta sosiaalisessa mediassa, eikä se houkuttele lukijaa palaamaan ja lukemaan lisää blogikirjoituksiasi. Edellä mainitut asiat kertovat huonosta käyttäjäkokemuksesta. Google pyrkii mittaamaan käyttäjäkokemusta ja suosii hyvän käyttäjäkokemuksen sivustoja, joten huonosti kirjoitetut pitkät tekstit eivät auta sivustoasi hakukoneliikenteen saamisessa.

Ainoa tapa tuottaa luettava pitkä kirjoitus, on varmistaa, että kirjoituksessasi on erityisen hyvä rakenne. Ihmiset skimmaavat verkossa pitkät tekstit ja silmät kiinnittyvät otsikkoihin, lainauksiin, luetteloihin, numerointiin ja kuvateksteihin. Hyödynnä siis näitä tekijöitä ja luo niiden avulla selkeä, johdonmukainen rakenne kirjoitukseesi. Valitse väliotsikkosi tarkasti ja varmista niissä olevan lauseita, joista lukijat äkkäävät silmäilemällä itseään kiinnostavat asiat tai kysymykset.

Kirjoita lyhyitä ja selkeitä lauseita. Vältä myös pitkiä kappaleita ja hankalia sanoja. Kirjoita kuin ihminen, käytä sanoja ”sinä”, ”sinulle” ja vältä passiivia.

Yhteenveto

Blogikirjoituksen nyrkkisääntö on, että sen tulee aina olla ylitse 300 sanaa. Tätä lyhyemmät eivät yksinkertaisesti löydy korkealta Googlesta. Tutkitusti suurin syy, miksi yritysblogin tulokset ovat pettymys, on se, että hakukoneita ei ole otettu blogia tuotettaessa huomioon. Blogia ei koskaan kirjoiteta pelkästään hakukoneille, mutta kun otat ne huomioon, vähintäänkin tuplaat sisällöntuottamisen hyödyt.

Hyvä blogikirjoitus on kuin myyntimies, joka vastaa ympäri vuorokauden asiakkaasi kysymykseen tai on valmiina tarjoamaan ratkaisun hänen ongelmaansa. Kirjoittaminen on haastava taito ja sen oppii vain kirjoittamalla. Mitä nopeammin aloitat sen harjoittelemisen, sitä nopeammin tulet siinä hyväksi.

Aloita lyhyemmillä 300-500 sanan kirjoituksilla ja kun taitosi karttuvat, lähde pidentämään kirjoituksiasi. Jokaisen kirjoituksen ei kuitenkaan tarvitse olla 1000 sanaa. Kun vaihtelet kirjoitustesi pituutta, palvelet myös lukijoitasi paremmin.

Paras aika kirjoittamisen opettelun aloittamiselle oli eilen, mutta kun aloitat tänään, olet ylihuomenna jo aloittanut optimaaliseen aikaan.

Kuten aiemmin mainitsin; pitkät kirjoitukset nousevat nopeasti hakutulosten piikkipaikoille, jolloin asiakkaasi löytävät sivustosi ja sinä pääset vakuuttamaan heidät asiantuntijuudellaan. Tämä on kuitenkin vain yksi hakukoneoptimoinnin hyödyistä. Entä mitkä ovat hakukoneoptimoinnin muut – ehkä odottamattomatkin – hyödyt?

Lue kaikki hakukoneoptimoinnin hyödyt!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää