• Facebook
  • Sosiaalinen media

Miten viestit persoonallisesti Facebookissa

Yrityksillä on erilaisia tapoja viestiä Facebookissa ihmisille. Tässä blogissa käydään läpi 6 tapaa, miten yrityksen Facebook-sivusta saadaan ihmisläheinen.

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Yrityksillä on erilaisia tapoja viestiä Facebookissa ihmisille, eikä ole olemassa yhtä oikeaa strategiaa. Hyvin usein yritysten Facebook-sivut ovat kuitenkin myös liian jäykkiä. Varsinkin yksityisiä ihmisiä palvelevien yritysten kannattaa uskaltaa tehdä myös yrityksen Facebook-sivusta helposti lähestyttävä ja tunnistettava.

Miten yrityksen Facebook-sivusta sitten saadaan ihmisläheinen. Käydään läpi 6 tapaa.

1.    Huumoria Facebook-päivityksiin

Ihmiset ovat tulleet Facebookin pariin viihdyttämään itseään tai kuluttamaan aikaansa mukavasti. Joka tapauksessa Facebook ei ole mitenkään virallinen tiedotuskanava joten pilke silmäkulmassa on suotavaa.

Suomessakin on huumorilla varustetuilla Facebook sivuilla saatu aikaan hurjia tuloksia. Vai kukapa voisi kieltää etteikö Jounin kauppa olisi huumorilla ja kilpailuilla noussut erittäin kovaan julkisuuteen. Tämä on tietenkin jo ääri-ilmiö, mutta huumori auttaa sitouttamaan ihmisiä julkaisuihin.

2.    Käytä arkista kirjoitusasua

Jos haluat Facebook-julkaisun olevan inhimillisen oloinen niin älä kirjoita kuin robotti. Kirjoita kuten kirjoittaisit itse omalle seinällesi. Suuret brändit ovat siirtyneet käyttämään slangisanoja sosiaalisessa mediassa. Kurkatkaapa vaikka Leviksen twitter tilille.

Puhut yleisöllesi joten puhu kuin yleisösi.

3.    Osallistu julkaisujen keskusteluun

Jokaisen kommentti on reagointi julkaisuusi. Jos julkaisusi saa asiallisen kommentin niin vastaat siihen samalla tyylillä. Ei edelleenkään sorruta olemaan ”se kuiva virastoääni” vaan vastataan, kuten asiakas oli kirjoittanut. Epäasiallisiin kirjoituksiin voi jättää vastaamatta ja tietenkin sellaiset kirjoitukset poistetaan minkä tarkoituksena on loukata jotain ihmistä henkilökohtaisesti.

4.    Ethän pelkää virheitä

Virheet ovat inhimillisiä ja olennainen osa silloin myös ihmisten tekemää viestintää. Jos jokin asia menee vähän vinoon ei sitä kannata säikähtää. Joskus tuntuu että yritykset pelkäävät liiaksi virheitä ja sen takia eivät tee mitään. Kaikki me kuitenkin tiedämme että ihmiset niitä julkaisuja tekevät ja virheitä sattuu. Virheiden paniikinomainen korjaaminen on myöskin turhaa.  Ne tekevät Facebook-kanavasi viestinnästä inhimillistä.

5.    Kerro kuka julkaisi

Monet yritykset kertovat julkaisun yhteydessä kuka on kirjoittaja. Tämä on kannattavaa, kun yrityksen henkilökunta, joka työskentelee asiakkaiden kanssa kirjoittaa myös Facebook-päivitykset. Tämä tekee viestinnästä paljon tunnistettavampaa ja Facebook-sivulla voi olla useita erilaisia kirjoitustyylejä. Onhan kirjoittajiakin useita.

6.    Kehitä oma julkaisutyyli

Tunnistettavuus on aina positiivinen asia viestinnässä ja suosittelenkin kehittämään omaa tyyliä. Sosiaalisessa mediassa voi oman erottuvan tyylin rakentaminen olla juuri se ratkaisevat tekijä. Mikä tuo sinut esiin kilpailijoittesi joukosta? Tunnistaisitko tyylin jokaisesta julkaisustasi?

Lopuksi

Kun katsotaan niitä pieniä tai keskikokoisia yrityksiä jotka ovat oikeasti menestyneet sosiaalisessa mediassa voidaan huomata heidän noudattaneen näitä linjauksia. Jos siis käytettävissäsi ei ole kymmenien tuhansien Facebook-markkinointiin suunnattua budjettia kannattaa viestinnän kulmaa muuttaa. Niin voit mahdollisesti päästä hyviin tuloksiin ilman maksettua markkinointia. Jos et pääse voidaan aina kokeilla muita konsteja. Ne eivät kesken lopu nykyajan markkinoinnissa

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää