• Facebook
  • Sosiaalinen media

Miten viestit persoonallisesti Facebookissa

Yrityksillä on erilaisia tapoja viestiä Facebookissa ihmisille. Tässä blogissa käydään läpi 6 tapaa, miten yrityksen Facebook-sivusta saadaan ihmisläheinen.

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Yrityksillä on erilaisia tapoja viestiä Facebookissa ihmisille, eikä ole olemassa yhtä oikeaa strategiaa. Hyvin usein yritysten Facebook-sivut ovat kuitenkin myös liian jäykkiä. Varsinkin yksityisiä ihmisiä palvelevien yritysten kannattaa uskaltaa tehdä myös yrityksen Facebook-sivusta helposti lähestyttävä ja tunnistettava.

Miten yrityksen Facebook-sivusta sitten saadaan ihmisläheinen. Käydään läpi 6 tapaa.

1.    Huumoria Facebook-päivityksiin

Ihmiset ovat tulleet Facebookin pariin viihdyttämään itseään tai kuluttamaan aikaansa mukavasti. Joka tapauksessa Facebook ei ole mitenkään virallinen tiedotuskanava joten pilke silmäkulmassa on suotavaa.

Suomessakin on huumorilla varustetuilla Facebook sivuilla saatu aikaan hurjia tuloksia. Vai kukapa voisi kieltää etteikö Jounin kauppa olisi huumorilla ja kilpailuilla noussut erittäin kovaan julkisuuteen. Tämä on tietenkin jo ääri-ilmiö, mutta huumori auttaa sitouttamaan ihmisiä julkaisuihin.

2.    Käytä arkista kirjoitusasua

Jos haluat Facebook-julkaisun olevan inhimillisen oloinen niin älä kirjoita kuin robotti. Kirjoita kuten kirjoittaisit itse omalle seinällesi. Suuret brändit ovat siirtyneet käyttämään slangisanoja sosiaalisessa mediassa. Kurkatkaapa vaikka Leviksen twitter tilille.

Puhut yleisöllesi joten puhu kuin yleisösi.

3.    Osallistu julkaisujen keskusteluun

Jokaisen kommentti on reagointi julkaisuusi. Jos julkaisusi saa asiallisen kommentin niin vastaat siihen samalla tyylillä. Ei edelleenkään sorruta olemaan ”se kuiva virastoääni” vaan vastataan, kuten asiakas oli kirjoittanut. Epäasiallisiin kirjoituksiin voi jättää vastaamatta ja tietenkin sellaiset kirjoitukset poistetaan minkä tarkoituksena on loukata jotain ihmistä henkilökohtaisesti.

4.    Ethän pelkää virheitä

Virheet ovat inhimillisiä ja olennainen osa silloin myös ihmisten tekemää viestintää. Jos jokin asia menee vähän vinoon ei sitä kannata säikähtää. Joskus tuntuu että yritykset pelkäävät liiaksi virheitä ja sen takia eivät tee mitään. Kaikki me kuitenkin tiedämme että ihmiset niitä julkaisuja tekevät ja virheitä sattuu. Virheiden paniikinomainen korjaaminen on myöskin turhaa.  Ne tekevät Facebook-kanavasi viestinnästä inhimillistä.

5.    Kerro kuka julkaisi

Monet yritykset kertovat julkaisun yhteydessä kuka on kirjoittaja. Tämä on kannattavaa, kun yrityksen henkilökunta, joka työskentelee asiakkaiden kanssa kirjoittaa myös Facebook-päivitykset. Tämä tekee viestinnästä paljon tunnistettavampaa ja Facebook-sivulla voi olla useita erilaisia kirjoitustyylejä. Onhan kirjoittajiakin useita.

6.    Kehitä oma julkaisutyyli

Tunnistettavuus on aina positiivinen asia viestinnässä ja suosittelenkin kehittämään omaa tyyliä. Sosiaalisessa mediassa voi oman erottuvan tyylin rakentaminen olla juuri se ratkaisevat tekijä. Mikä tuo sinut esiin kilpailijoittesi joukosta? Tunnistaisitko tyylin jokaisesta julkaisustasi?

Lopuksi

Kun katsotaan niitä pieniä tai keskikokoisia yrityksiä jotka ovat oikeasti menestyneet sosiaalisessa mediassa voidaan huomata heidän noudattaneen näitä linjauksia. Jos siis käytettävissäsi ei ole kymmenien tuhansien Facebook-markkinointiin suunnattua budjettia kannattaa viestinnän kulmaa muuttaa. Niin voit mahdollisesti päästä hyviin tuloksiin ilman maksettua markkinointia. Jos et pääse voidaan aina kokeilla muita konsteja. Ne eivät kesken lopu nykyajan markkinoinnissa

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää