• Google Ads

Mobiililaitteiden konversiot – miksi niistä tulee olla kiinnostunut ja miten niitä kasvatetaan?

Mobiilikäyttäjien määrä kasvaa jatkuvasti, mutta mobiilista tulevien konversioiden määrä pysyy silti tietokonetta alhaisempana. Miten tilannetta voi korjata?

SDM logo

Digimarkkinointi

Tiedätkö, miten AdWords-mainonnalla voi saada mahdollisimman laadukkaita konversioita mobiililaitteilla? Oletko pohtinut, miksi konversioita ei tule tarpeeksi? Netin mobiilikäyttö on lisääntynyt vuosi vuodelta, mutta siitä huolimatta esimerkiksi AdWordsin konversioprosentit ovat mobiililaitteilla paljon pienempiä kuin tietokoneilla. Miten mobiililaitteiden konversioiden määrää voi kasvattaa?

Mobiihakujen määrät ovat ylittäneet tietokoneilla tehtävät haut jo vuonna 2015 ja kuten jo aikaisemmassa blogissani kerroin, AdWords-mainonnan ennustetaan tulevaisuudessa tapahtuvan pelkästään mobiilissa. Tämän takia AdWordsin mobiilimainonnan suunnitteluun kannattaa panostaa.

1) Tililtä tulee hylätä avainsanat, jotka eivät konvertoidu

AdWords-mainonnassa kannattaa hylätä avainsanat, jotka eivät tuota konversioita mobiilipuolella. Konversiotavoitteisissa kampanjoissa tällaisten avainsanojen näyttökerrat ja klikkaukset kuluttavat vain turhaan budjettia tai tuovat täysin epärelevanttia liikennettä.

Konvertoitumattomien avainsanojen tilalle kannattaa valita sen sijaan mahdollisimman tarkkoja avainsanoja, koska mobiilikäyttäjät tietävät yleensä hyvinkin tarkasti, mitä he ovat etsimässä. Mobiililaitetta käytetään yleensä siinä vaiheessa, kun ostajalla on jo selkeä tai jopa akuutti tarve yrityksen tuotteelle tai palvelulle. Jos kärsit esimerkiksi kovasta hammassärystä, et varmastikaan jää vertailemaan erilaisia palveluntarjoajia päiväkausiksi vaan haluat apua mahdollisimman nopeasti.

2) Lähesty potentiaalisia asiakkaita suoraan hakutuloksissa

Haasteena mobiimainonnassa on saada potentiaaliset asiakkaat keskittymään AdWords-mainontaan kaiken mainonnan ja infoähkyn keskellä. Tämän takia asiakkaat kannattaa tavoittaa suoraan hakutulossivuilla. Apuna kannattaa käyttää etenkin mainoslaajennuksia. Esimerkiksi puhelulaajennuksen avulla potentiaaliset asiakkaat pystyvät soittamaan suoraan yritykseen ja samalla mainokset konvertoituvat paremmin mobiililaitteilla. Verkkokauppojen AdWords-mainonnassa ostamisen tulee taas olla mahdollisimman helppoa. Mobiilikäyttäjä haluaa yleensä tehdä ostopäätöksen melko nopeasti. Ostopäätöksen helpottamista varten Google on lanseerannut jo muutamia vuosia sitten ostopainikkeet, jolloin potentiaalinen mobiiliasiakas pystyy ostamaan tuotteen suoraan maksetusta hakuverkon mainoksesta.

Mobiilipainotteisissa kampanjoissa avainsanojen hintatarjouksia kannattaa myös hieman korottaa hintatarjouslaajennusten avulla. Tämä ei kuitenkaan ole välttämättä tehokasta, jos esimerkiksi laskeutumissivut eivät ole kunnossa. Jos mobiilimainonta ei toimi mobiilaitteiden hintatarjouksia on vastaavasti syytä laskea reilusti.

3) Laskeutumissivujen tulee olla mobiiliystävälliset tai muutoin asiakas menetetään hyvin todennäköisesti

Nettisivujen tulee luonnollisesti olla mobiiliystävälliset, sillä muuten myöskään AdWords-mainokset eivät konvertoidu. Jos potentiaalinen asiakas tarvitsee jotakin tuotetta tai palvelua heti, nettisivuilla ja mainoksessa pitää olla puhelinnumero helposti esillä, esimerkiksi puhelulaajennuksen muodossa. Vaikka mainosten klikkausmäärät olisivat suuret, mutta mobiilikonversioiden määrä on vähäinen niin syynä voi olla laskeutumissivun soveltumattomuus mobiilikäyttöön. Lisäksi tekstien ja fonttien pitää olla helppolukuisia mobiililaitteella. Jos sivustolla navigointi ei ole selkeää, sivut luultavasti vain karkottavat potentiaaliset ostajat.

Yhteenveto

Kaiken kaikkiaan AdWords-mainonnassa on tärkeää pohtia, mitkä laitteet tuottavat tehokkaimpia konversioita. Jos mainonta toimii parhaiten tietokoneilla, mobiililaitteisiin panostaminen ei ole välttämättä kannattavaa. Vastaavasti tehokas mobiilimainonta voi hyvinkin ajaa konversioiden määrässä tietokoneiden ohi. Osuvat avainsanat, hintatarjoukset, mainoslaajennukset ja laskeutumissivut ovat avaintekijöitä laadukkaassa mobiililaitteiden AdWords-mainonnassa. Jos haluat kehittää yrityksesi AdWords- mobiilimainontaa paremmaksi mobiililaitteilla, ota yhteyttä!

 

Ota yhteyttä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää