• Verkkosivut

Verkkosivujen rakentaminen

Tyylikäs design ei ole myyvien verkkosivujen lähtökohta, vaikkakin se otetaan huomioon.

SDM logo

Digimarkkinointi

Kuulostaako tutulta, yrityksesi verkkosivut näyttävät mielestäsi hyvältä, mutta sieltä ei tule mitenkään merkittävästi yhteydenottoja tai kauppaa. Kun puhutaan verkkosivuston myyvyydestä, ei kyse välttämättä ole siitä, miten hyvältä tai rumalta verkkosivusto näyttää. Myyvät verkkosivut esittävät selkeästi mitä verkkosivusto tarjoaa ja miten sivustoa käytetään ja miten siellä edetään. Monesti yksinkertaisen tai jopa ruma näköiset verkkosivut täyttävät tavoitteensa paremmin kuin kauniit verkkosivut. Kaikilla hyvin konvertoituvilla verkkosivustoilla on yksi yhteinen piirre, ne tarjoavat jotain arvokasta käyttäjilleen.

Mikä tekee verkkosivuista myyvät?

Tässä yhteydessä konversio tarkoittaa kävijän tekemää mitattavaa toimenpidettä sivustollasi. Konversio on siis sinun asettama tavoite, jonka haluat sivustosi kävijöiden tekevän. Jotta verkkosivustosi toimisi haluamallasi tavalla, tulee verkkosivuston tavoitteet olla selkeät ja ne tulee määritellä jo sivuston suunnitteluvaiheessa. Lähes kaikille verkkosivustoille ohjataan liikennettä markkinoinnin avulla. Jos et markkinoi verkkosivustoasi, kilpailijasi näkyvät tärkeillä mainospaikoilla ja vievät sieltä kaikki potentiaaliset asiakkaasi. Kaikille verkkosivustoille ei kuitenkaan kannata ohjata liikennettä markkinoinnin avulla, koska huonosti suunnitellun verkkosivuston markkinointi vastaa rahan heittämistä roskiin.

Verkkosivustolle asetetut tavoitteet vakuttavat sen rakenteeseen ja ulkoasuun merkittävästi. Kompastuskivi monilla verkkosivustoilla onkin se, että niiden ulkoasu on suunniteltu vain hyvännäköisyys edellä, eikä ole mietitty tavoitteita tai asiakaspolkuja. Tällainen verkkosivusto todennäköisesti ohjaa käyttäjiä pois tavoitteestasi. Jos sivuston asettelussa on paljon häiriötekijöitä, eikä käyttäjille jää selkeää tavoitetta, sulkevat he tässä vaiheessa verkkoselaimensa välilehden.

Myyvän verkkosivuston suunnitteluun kuuluu ulkoasun suunnittelun lisäksi muita tärkeitä vaiheita, kuten asiakaspolkujen, laadukkaiden lomakkeiden ja verkkosivuston kohdeyleisön määritteleminen. Kaikille ei kannata yrittää tarjota kaikkea, sillä näin saa usein aikaiseksi sisältöä joka ei palvele ketään. Verkkosivuston toteuttajan onkin tärkeää osata kysyä oikeat kysymykset ja olla aktiivisesti yhteydessä verkkosivuston tilaajaan, joka tuntee omat asiakkaansa ja kohderyhmänsä parhaiten. On siis tärkeää ainakin jossain määrin ymmärtää verkkosivustosi kohdeyleisöä ja tehdä verkkosivuston sisältö vastaamaan käyttäjien odotuksia. Kun sisältö vastaa käyttäjien odotuksia, toteuttavat he paljon todennäköisemmin heille asettamasi tavoitteen, kuten lisäävät tuotteen ostoskoriin tai lähettävät viestin yhteydenottolomakkeen kautta. Tämän lisäksi sivustosi nousee Googlen hakutuloksissa, jos sisältösi on laadukasta ja vastaa sitä, mitä ihmiset etsivät.

Eivätkö hyvän näköiset verkkosivustot siis konvertoidu?

On paljon tyylikkäitä verkkosivustoja jotka konvertoituvat hyvin ja kysymys ei olekaan siitä, miten hyvältä tai rumalta verkkosivustosi näyttävät. Ratkaiseva tekijä on usein se, että onko sivuston käyttö selkeää loppukäyttäjälle, onko sisältö heille arvokasta ja vastaako se heidän odotuksiaan. Tärkeää on myös asettaa tavoitteet ja ohjata käyttäjiä aktiivisesti kohti haluamaasi tavoitetta. Tyylikkäät verkkosivut lisäävät myyntiänne ja muokkaavat mielikuvaa yrityksestänne uskottavammaksi ja asiantuntevammaksi yhteistyökumppaniksi.

 

Tyylikkäät verkkosivut lisäävät myyntiänne ja muokkaavat mielikuvaa yrityksestänne uskottavammaksi ja asiantuntevammaksi yhteistyökumppaniksi.

 

Koska pääfokuksemme on digitaalinen markkinointi ja aloitamme lähes aina tekemään joko Google Adwords -mainontaa tai Facebook markkinointia tekemillemme verkkosivuille, on meille erityisen tärkeää että tekemämme verkkosivustot ja niille ohjattu markkinointi tuottaa asiakkaillemme tuloksia. Tekemiemme sivustojen sisältö vastaa siis sitä, mitä ihmiset etsivät.

Yhteenveto myyvien verkkosivujen rakentamisesta

Yleensä ei riitä, että verkkosivusto näyttää hyvältä, vaan sivuston tulee vastata halutun kohderyhmän odotuksia ja joko ratkaista heidän ongelmansa tai tarjota jotain mitä he etsivät. Lisäksi verkkosivustollesi pitää asettaa selkeät tavoitteet ja ohjata kävijöitä kohti näitä tavotteita. Tutustu seuraavaksi tarkemmin meidän tapaamme suunnitella ja tehdä verkkosivustoja.

 

Tutustu tapaamme tehdä verkkosivuja

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää