• Verkkosivut

Verkkosivujen rakentaminen

Tyylikäs design ei ole myyvien verkkosivujen lähtökohta, vaikkakin se otetaan huomioon.

SDM logo

Digimarkkinointi

Kuulostaako tutulta, yrityksesi verkkosivut näyttävät mielestäsi hyvältä, mutta sieltä ei tule mitenkään merkittävästi yhteydenottoja tai kauppaa. Kun puhutaan verkkosivuston myyvyydestä, ei kyse välttämättä ole siitä, miten hyvältä tai rumalta verkkosivusto näyttää. Myyvät verkkosivut esittävät selkeästi mitä verkkosivusto tarjoaa ja miten sivustoa käytetään ja miten siellä edetään. Monesti yksinkertaisen tai jopa ruma näköiset verkkosivut täyttävät tavoitteensa paremmin kuin kauniit verkkosivut. Kaikilla hyvin konvertoituvilla verkkosivustoilla on yksi yhteinen piirre, ne tarjoavat jotain arvokasta käyttäjilleen.

Mikä tekee verkkosivuista myyvät?

Tässä yhteydessä konversio tarkoittaa kävijän tekemää mitattavaa toimenpidettä sivustollasi. Konversio on siis sinun asettama tavoite, jonka haluat sivustosi kävijöiden tekevän. Jotta verkkosivustosi toimisi haluamallasi tavalla, tulee verkkosivuston tavoitteet olla selkeät ja ne tulee määritellä jo sivuston suunnitteluvaiheessa. Lähes kaikille verkkosivustoille ohjataan liikennettä markkinoinnin avulla. Jos et markkinoi verkkosivustoasi, kilpailijasi näkyvät tärkeillä mainospaikoilla ja vievät sieltä kaikki potentiaaliset asiakkaasi. Kaikille verkkosivustoille ei kuitenkaan kannata ohjata liikennettä markkinoinnin avulla, koska huonosti suunnitellun verkkosivuston markkinointi vastaa rahan heittämistä roskiin.

Verkkosivustolle asetetut tavoitteet vakuttavat sen rakenteeseen ja ulkoasuun merkittävästi. Kompastuskivi monilla verkkosivustoilla onkin se, että niiden ulkoasu on suunniteltu vain hyvännäköisyys edellä, eikä ole mietitty tavoitteita tai asiakaspolkuja. Tällainen verkkosivusto todennäköisesti ohjaa käyttäjiä pois tavoitteestasi. Jos sivuston asettelussa on paljon häiriötekijöitä, eikä käyttäjille jää selkeää tavoitetta, sulkevat he tässä vaiheessa verkkoselaimensa välilehden.

Myyvän verkkosivuston suunnitteluun kuuluu ulkoasun suunnittelun lisäksi muita tärkeitä vaiheita, kuten asiakaspolkujen, laadukkaiden lomakkeiden ja verkkosivuston kohdeyleisön määritteleminen. Kaikille ei kannata yrittää tarjota kaikkea, sillä näin saa usein aikaiseksi sisältöä joka ei palvele ketään. Verkkosivuston toteuttajan onkin tärkeää osata kysyä oikeat kysymykset ja olla aktiivisesti yhteydessä verkkosivuston tilaajaan, joka tuntee omat asiakkaansa ja kohderyhmänsä parhaiten. On siis tärkeää ainakin jossain määrin ymmärtää verkkosivustosi kohdeyleisöä ja tehdä verkkosivuston sisältö vastaamaan käyttäjien odotuksia. Kun sisältö vastaa käyttäjien odotuksia, toteuttavat he paljon todennäköisemmin heille asettamasi tavoitteen, kuten lisäävät tuotteen ostoskoriin tai lähettävät viestin yhteydenottolomakkeen kautta. Tämän lisäksi sivustosi nousee Googlen hakutuloksissa, jos sisältösi on laadukasta ja vastaa sitä, mitä ihmiset etsivät.

Eivätkö hyvän näköiset verkkosivustot siis konvertoidu?

On paljon tyylikkäitä verkkosivustoja jotka konvertoituvat hyvin ja kysymys ei olekaan siitä, miten hyvältä tai rumalta verkkosivustosi näyttävät. Ratkaiseva tekijä on usein se, että onko sivuston käyttö selkeää loppukäyttäjälle, onko sisältö heille arvokasta ja vastaako se heidän odotuksiaan. Tärkeää on myös asettaa tavoitteet ja ohjata käyttäjiä aktiivisesti kohti haluamaasi tavoitetta. Tyylikkäät verkkosivut lisäävät myyntiänne ja muokkaavat mielikuvaa yrityksestänne uskottavammaksi ja asiantuntevammaksi yhteistyökumppaniksi.

 

Tyylikkäät verkkosivut lisäävät myyntiänne ja muokkaavat mielikuvaa yrityksestänne uskottavammaksi ja asiantuntevammaksi yhteistyökumppaniksi.

 

Koska pääfokuksemme on digitaalinen markkinointi ja aloitamme lähes aina tekemään joko Google Adwords -mainontaa tai Facebook markkinointia tekemillemme verkkosivuille, on meille erityisen tärkeää että tekemämme verkkosivustot ja niille ohjattu markkinointi tuottaa asiakkaillemme tuloksia. Tekemiemme sivustojen sisältö vastaa siis sitä, mitä ihmiset etsivät.

Yhteenveto myyvien verkkosivujen rakentamisesta

Yleensä ei riitä, että verkkosivusto näyttää hyvältä, vaan sivuston tulee vastata halutun kohderyhmän odotuksia ja joko ratkaista heidän ongelmansa tai tarjota jotain mitä he etsivät. Lisäksi verkkosivustollesi pitää asettaa selkeät tavoitteet ja ohjata kävijöitä kohti näitä tavotteita. Tutustu seuraavaksi tarkemmin meidän tapaamme suunnitella ja tehdä verkkosivustoja.

 

Tutustu tapaamme tehdä verkkosivuja

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää
    • Markkinointistrategia

    Kilpailija-analyysi auttaa ymmärtämään, miten voit erottautua markkinassa

    Kilpailija-analyysi antaa syvällisen näkymän tärkeimpien kilpailijoiden myyntivaltteihin, erottautumistekijöihin ja kohderyhmiin verkossa tapahtuvan digitaalisen myynnin ja ma...

    Lue lisää