• Google Ads
  • YouTube

Näin teet asiakaskohdistuksen

Kuinka asiakasluettelo luodaan käytännössä ja miksi sitä kannattaa käyttää?

Tiia Koskelo

Chief Services Officer

Käsittelin viime blogissani asiakaskohdistusta ja kuinka sitä voidaan hyödyntää AdWords-mainonnassa. Lyhyesti kertauksena asiakaskohdistuksella tavoitat ne henkilöt, jotka ovat jo antaneet yhteystietonsa sinulle. Palaava kävijä ostaa aina todennäköisemmin, joten miksi et kohdistaisi mainontaasi heihin?

Asiakaskohdistuksella voit näyttää mainoksiasi esimerkiksi verkkosivustosi sähköpostilistalle liittyneille kävijöille niiden asiakastietojen perusteella, joita jaat Googlelle. Perusasioita kerrataksesi voit lukea edellisen blogitekstini, mutta siirrytään nyt suoraan siihen, kuinka asiakaskohdistus tehdään käytännössä.

Lataa asiakasluettelo

Mene AdWords-käyttöliittymän työkaluihin ja siirry Jaetusta kirjastosta yleisön hallinnointiin. Luo uudelleenmarkkinointiluettelo ja lisää luettelo keräämästäsi asiakasdatasta kohdasta +Asiakasluettelo.

Siirryt nyt luomaan uutta yleisöä. Nimeä yleisö esimerkiksi sen mukaan, minkä verkkosivujesi toiminnon kautta olet saanut yhteystiedot, kuten Sähköpostilistalle liittyneet kävijät.

Voit käyttää useampaa asiakasluetteloa, mikäli jokaisessa on yli 1000 käyttäjää. Asiakasluetteloon suositellaan kuitenkin lisäämään yli 5000 käyttäjää, että vastaavuudet käyttäjille löydetään ja Google pystyy helpommin luomaan samankaltaiset yleisöt asiakasluettelosi pohjalta.

Tee luettelo asiakaskohdistusyleisöstä. Valitse kohta Lataa sähköpostiosoitteet, puhelinnumeroita tai postiosoitteita. Voit ladata tiivistämätöntä tekstimuotoista dataa tai jo valmiiksi tiivistettyä, eli hajautettua dataa.

Kun lataat tiivistämätöntä dataa, Google automaattisesti tiivistää eli sotkee yksityisen asiakasdatan lukukelvottomaksi salatakseen asiakkaiden henkilökohtaiset tiedot SHA256-algoritmilla, kuten sähköpostiosoitteet, puhelinnumerot, etunimet ja sukunimet. Vain salattu luettelo lähetetään Googlen palvelimille. Kun lataat jo tiivistetyn luettelon, lisäät valmiiksi salatun luettelon Googlen palvelimille.

Voit ladata valmiin luettelon CSV-tiedostona asiakasdatastasi tai vaihtoehtoisesti ladata valmiin mallipohjan. Noudata Googlen tekstimuotoisen datatiedoston muotoiluohjeita, niin luettelon lataaminen sujuu ongelmitta. Varmista myös, että lataamasi tiedot on kerätty ja ne jaetaan Googlelle asiakaskohdistuskäytäntöjen mukaisesti.

Voit määritellä yleisöllesi päättymispäivän, eli kuinka monta päivää asiakkaasi pysyy listalla. Oletuksena päättymistä ei kuitenkaan määritellä. Voit lisätä vielä valinnaisen kuvaustekstin luettelollesi ja sitten ladata ja luoda luettelosi. Kun asiakasluettelosi on tallennettu, saat yhteenvedon Googlelta läpi menneistä riveistä, eli asiakastiedoista.

Nyt olet luonut yleisön asiakasluettelostasi. Voit ottaa asiakasluettelon käyttöön Yleisön hallinnoinnin kautta haluamaasi kampanjaan ja hyödyntää yleisöä kampanjatyypille sallituilla tavoilla.

Kampanjatyyppi määrittelee asiakaskohdistuksen käyttötavan

Kuten viime kerralla jo selvisikin, asiakaskohdistusta voidaan käyttää hakuverkostossa, Gmailissa (GSP), YouTubessa sekä Google Shoppingissa. Asiakaskohdistuksen käyttö on lähes jokaisessa kampanjatyypissä erilainen ja sen avulla voit lisätä brändisi tunnettuutta tai kasvattaa yrityksesi tulosta.

Gmailissa asiakaskohdistuksen käyttö on monipuolisin. Voit kohdistaa mainontaa uudelleenmarkkinointina tai Googlen automaattisesti luomille samankaltaisille yleisöille kuin asiakkaasi.

Hakuverkostossa ja Google Shoppingissa voit hyödyntää asiakaskohdistusta muokkaamalla hintatarjouksia kampanjoihisi. Haluamme kohdistaa mainontaa niihin ihmisiin, joiden tunnemme tai tiedämme olevan potentiaalisia asiakkaita. Tällöin on meidän syytä näkyä Googlen hakutulossivulla myös korkealla. Sitoutetaan asiakasta yritykseesi uudelleen ja uudelleen.

YouTubessa vuorostaan on paikka kasvattaa brändin tunnettuutta. Voit käyttää asiakaskohdistusta YouTubessa asiakkaasi kaltaisille yleisöille. Google kohdistaa mainokset automaattisesti uusille käyttäjille, joilla on samanlaisia ominaisuuksia tai joiden hakukäyttäytyminen on samankaltaista kuin jo olemassa olevien asiakkaidesi. Google etsii yhteisiä piirteitä asiakkaidesi hakukäyttäytymisestä ja kohdistaa mainoksia sen pohjalta.

Näytä mainosta ihmisille, jotka tuntevat jo yrityksesi

Asiakaskohdistuksen kehutaan jatkuvasti tuovan parempia klikkaus- ja konversioprosentteja, eikä vähempää voi odottaakaan. Mainosta näytetään ihmisille, jotka tuntevat jo yrityksesi. Nämä ”tutut” ihmiset konvertoituvat todennäköisemmin ja pystyt tarjoamaan heille asiakaskohdistuksella esimerkiksi erikoistarjouksia. Pystyt myös muuttamaan tähän yleisöön kuuluville ihmisille hintatarjouksia korkeammiksi ja vuorostaan sulkea yleisöstä pois ihmiset, jotka suorittavat halutun toiminnon. Asiakaskohdistaminen vaatii paljon asiakasdataa toimiakseen, mutta mikäli sitä yritykseltäsi löytyy, kannattaa se myöskin ottaa hyötykäyttöön.

Jos asiakaskohdistus ei tuntunut mahdolliselta ratkaisulta juuri sinun yrityksellesi, voidaan hakuverkossa hyödyntää myös uudelleenmarkkinointiluetteloa (RLSA). Tämän toimintaperiaate on hyvin samankaltainen kuin asiakaskohdistuksessa, mutta on huomattavasti helpommin toteutettavissa. Sen vuoksi RLSA on myös meillä jatkuvasti käytössä ja palaamme tähän aiheeseen varmasti lisää myöhemmin.

Virkistääksesi muistiasi, lue vielä AdWords-tuotesivuiltamme miksi uudelleenmarkkinointi ylipäätään kannattaa. Vain noin 3% verkkosivustollesi saapuvista ihmisistä on valmiita ostamaan heti, joten miten loput 97% kävijöistä saadaan ostamaan?

 

Ota yhteyttä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää