• Hakukoneoptimointi

Nettisivut latautuvat hitaasti?

Hitaasti latautuvat nettisivut vaikuttavat negatiivisesti käyttäjäkokemukseen, minkä lisäksi myös Google huomioi sivuston latausajan järjestäessään hakutuloksia.

SDM logo

Digimarkkinointi

Hitaasti latautuvat nettisivut vaikuttavat negatiivisesti käyttäjäkokemukseen, minkä lisäksi myös Google huomioi sivuston latausajan järjestäessään hakutuloksia.

Tekemällä sivuista nopeasti latautuvat parannat käyttäjäkokemusta, joka johtaa pidempiin vierailuihin sivuilla, eli vähentää välitöntä poistumista sivulta. Myös tämä on Googlelle merkki laadukkaasta sivustosta, jota ei kannata hakutuloksissa tiputtaa.

Hitaat verkkosivut voivat siis suoraan ja välillisesti laskea sijoitusta Googlessa. Mitkä asiat voivat vaikuttaa verkkosivujen latausaikaan ja mitä asialle voi tehdä? Käydään läpi perusasiat.

Yleisiä syitä nettisivujen hitaudelle

  • Suuret tiedostot sivuilla (esim. suuret kuvat)
  • Liian suuri ladattavien elementtien määrä sivuilla (esim. paljon ladattavia JavaScript tiedostoja)
  • Hidas palvelin

Mistä sitten lähteä liikkeelle?

Tarkista sivuston latausaika ja paikanna viat

Mahdollisimman tarkan kuvan saamiseksi kannattaa sivuston latausaika tarkistaa muutamaan kertaan eri kellonaikoina ja mieluusti eri työkaluilla. Google PageSpeed Insights testi arvioi sivun latausajan mobiililaitteille ja pöytäkoneille sekä antaa suoria korjausehdotuksia nopeuden parantamiseksi.

Pingdom Website Speed Testillä taas voi testata sivuston nopeuden useilta eri sijainneilta ladattuna. Työkalu näyttää suoraan ajan, joka sivun sisällön lataamiseen kestää.

Yleensä hyvänä aikana voi pitää alle 2s latausaikaa. Lisäksi testi näyttää vesiputouskaavioina, kuinka kauan minkäkin sivun elementin latauksessa kestää.

Näet siis, jos esim. jonkun kuvan lataamisessa kestää suhteettoman pitkään ja näin vikaa on helppo lähteä korjaamaan.

Kuvien korjaaminen

Verkkosivuilla olevat kuvat kannattaa aina pakata mahdollisimmat pieniksi, mutta kuitenkin siten, että kuva säilyy terävänä ja laadukkaan näköisenä.

Kuvatiedostot sisältävät joskus paljon metadataa (lisätietoja kuvasta, jotka ei suoraan näy käyttäjälle). Nämä metatiedot voi turhaan kasvattaa tiedostokokoa ja latausaikaa.

Myös kuvien optimointiin on olemassa ilmaisia työkaluja, kuten Compressor.io.

Toinen melko yleinen virhe on upottaa suurikokoinen kuva sivuille siten, että se näkyy käyttäjälle pienenä. Ei ole järkevää laittaa verkkosivuille esim. 700×700 pikselin kokoista kuvaa, jos se näkyy käyttäjälle 500×500 pikselin kokoisena.

Ladattavien elementtien määrän karsiminen

Verkkosivut sisältävät HTML-pohjan, jota yleensä muotoillaan CSS-tyyleillä. JavaScriptillä taas voidaan esimerkiksi luoda dynaamisia elementtejä verkkosivuille. Joskus CSS-muotoilut haetaan useista erillisistä tiedostoista, mikä voi kasvattaa latausaikoja. Sama pätee myös JavaScriptiin.

Pyri siis karsimaan erillisten tiedostojen määrää yhdistämällä CSS- ja JavaScript tiedostoja. Myös tässä voi käyttää apuvälineitä – esim. WordPressille löytyy ilmaisia plugineja, joilla voi optimoida lähdekoodia.

Hidas palvelin

Mikäli palvelimen nopeus rajoittaa verkkosivujen latausaikaa, on kenties aika pohtia uuden palvelimen hommaamista toiselta palveluntarjoajalta. Halvin vaihtoehto ei yleensä ole paras, joten muutama säästetty euro palvelun hinnassa voi pitemmässä juoksussa tulla kalliiksi.

Netistä löytyy runsaasti arvosteluita eli palveluntarjoajista. Kannattaa hieman tutustua vaihtoehtoihin ennen päätöksen tekoa. Toisella puolella maapalloa oleva palvelin on Suomesta käsin tietenkin hitaampi, kuin Suomessa sijaitseva. Jos siis kohdeyleisösi on Suomessa, kannattaa valita palveluntarjoaja, jonka palvelimet sijaitsevat Suomessa.

Yhteenveto

Siinä oli muutama vinkki, joilla lähteä parantamaan sivuston nopeutta ja käyttäjäystävällisyyttä. Aihe on melko tekninen, joten vian selvittäminen voi olla hankalaa, jos verkkosivujen ylläpito ei ole tuttua. Monet muutoksista kannataakin jättää ammattilaisten käsiin, jotta nettisivut eivät lakkaa toimimasta.

Ovatko nettisivusi hitaat ja ne eivät kiinnosta kävijöitä? Hakukoneoptimointi on silloin sinulle oikea tapa parantaa hakukonenäkyvyyttäsi ja saada sivustollesi enemmän kävijöitä.

Tehdään yhdessä verkkosivuistasi hakukoneystävällisemmät

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Hakukoneoptimointi

    Kuinka mitata hakukoneoptimoinnin ROI:ta? (Ja miksi sitä ei kannata mitata?)

    49% markkinoijista raportoi orgaanisen haun tuovan parhaan ROI:n kaikista markkinointikanavista

    Lue lisää