• B2B Markkinointi
  • Facebook

Onko asiakastyytyväisyys aidosti yksi liiketoimintamittareistasi?

Asiakastyytyväisyysmittaukset muistuttavat usein liikaa yrityksen prosesseja ja rakenteita, jolloin varsinainen asiakasnäkökulma jää helposti puuttumaan.

SDM logo

Digimarkkinointi

Yritykset mittaavat ja arvioivat numeerisesti monia tekijöitä liittyen suorituskykyynsä ja strategiansa tavoitteiden toteutumiseen. Asiakastyytyväisyys ja sen selvittäminen koetaan useimmissa yrityksissä tärkeäksi, mutta kuinka monelle se on oikeasti liiketoimintaa ja prosesseja ohjaava, merkittävä mittari?

Asiakastyytyväisyystutkimuksista saatuja tuloksia ja dataa ei monestikaan hyödynnetä riittävästi, mikä voi osaltaan johtua monimutkaisista ja aikaavievistä mittaustavoista. Ethän kuitenkaan mittaa yrityksesi asiakastyytyväisyyttä vain, koska ”niinhän kuuluu tehdä”? Tässä blogissa käyn läpi, mitä kaikkea asiakastyytyväisyys pitää sisällään ja miksi asiakkaiden tyytyväisyyden mittaaminen on välttämätöntä sekä esittelen yhden asiakastyytyväisyyden mittaamisen keinon,  joka edistää yrityksesi liiketoiminnan asiakaskeskeisyyden seuraamista.

Mistä asiakastyytyväisyys muodostuu?

Yksinkertaisimmillaan asiakastyytyväisyyden voidaan sanoa muodostuvan asiakkaan henkilökohtaisista odotuksista: niiden täyttymisestä tai täyttymättä jäämisestä. Jotta yritys pystyy tuottamaan asiakkaalle arvoa ja ylittämään asiakkaan odotukset, on sen tunnettava asiakkaansa. Mitkä ovat asiakkaan todelliset motiivit, mihin arvoihin valinnat ja päätökset perustuvat sekä millaisia tarpeita ja odotuksia asiakkailla on?

Asiakastyytyväisyys ja sen muodostuminen kytkeytyvät vahvasti asiakaskokemuksen johtamiseen. Tällä tarkoitetaan merkityksellisten kokemusten luomista asiakkaille siten, että asiakkaat haluavat jatkaa asiakkuuttaan yrityksen kanssa. Ihanteellisessa tilanteessa yritys luo, ylläpitää ja kehittää jatkuvasti asiakassuhteitaan yhdessä asiakkaidensa kanssa. Lähtökohtana on arvon tuottaminen asiakkaalle, asiakkuuksien kannattavuus ja molempien tyytyväisyys.

asiakastyytyväisyys: viisi tähteä

Net Promoter Score (NPS) – asiakastyytyväisyysmittari asiakaskeskeiseen liiketoimintaan

Asiakastyytyväisyyden mittaamiseen on tarjolla monenlaisia menetelmiä, tapoja ja malleja. Viime vuosina yleistynyt Net Promoter Score (NPS) on Fred Reichheldin kehittämä asiakastyytyväisyysmittari ja -luku. Menetelmällä mitataan asiakkaan suositteluhalukkuutta sekä seurataan asiakasuskollisuutta ja uskollisuuden vaikutusta yrityksen liiketoiminnan tulokseen.

Asiakastyytyväisyysmittaukset muistuttavat usein liikaa yrityksen prosesseja ja rakenteita, jolloin varsinainen asiakasnäkökulma jää helposti puuttumaan. NPS-menetelmässä keskeistä on sen yksinkertaisuus ja helppous. Se perustuu vain yhteen kysymykseen: Asteikolla 0‒10, kuinka todennäköistä on, että suosittelisit yritystä (tai tuotetta /palvelua) ystävällesi/ kollegallesi? Suositeltavaa on, että asiakkailta kysytään myös avoimia jatkokysymyksiä, jotta saadaan selvitettyä syyt annetulle arvosanalle. Näin yrityksesi oppii vahvuuksistaan, mutta myös kehittämiskohteistaan.

Suosittelun on huomattu monesti olevan suurin yksittäinen asiakasuskollisuutta ja asiakastyytyväisyyttä selittävä tekijä. Et todennäköisesti suosittelisi esimerkiksi verkkosivujen palveluntarjoajaa kaverillesi tai työtoverillesi, jos et seiso 100 % palvelun tarjoavan yrityksen takana. NPS-luvulla on myös todistettu olevan yhteys yrityksen liiketoiminnan menestykseen. Tutkimusten mukaan useimmilla toimialoilla korkea NPS korreloi tarkasti sekä asiakkaiden todellisen käyttäytymisen, että yrityksen terveen kasvun ja vahvojen liiketulosten kanssa. NPS-luvun avulla asiakastyytyväisyydelle saadaan oikea mittari ja tämä on menetelmän keskeinen lähtökohta asiakaskeskeisyyden lisäksi.

asiakastyytyväisyys: positiivinen palaute -kyltti

Asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia seikkoja selvittäessä tulisi keskittyä tiettyihin keskeisimpiin näkökulmiin ja pitää mielessä myös emotionaaliset tekijät. Usein tulosten analysoiminen saattaa jäädä liian abstraktille tasolle. Lisäksi, jos asiakastyytyväisyystutkimus toteutetaan pelkästään kerran vuodessa, voidaan miettiä, tuoko se oikeasti konkreettista arvoa yrityksellesi ja asiakkaillesi?

Numeerista mittausta tarvitaan myös siksi, että mahdolliset negatiiviset muutokset asiakastyytyväisyydessä huomataan, minkä jälkeen niiden syyt voidaan selvittää ja ratkaista. Olennaista onkin ymmärtää, mitä asiakkaasi arvostaa, mitkä asiat sujuvat hyvin ja mitkä puolestaan kaipaavat kehittämistä.

Tutustu meidän tyytyväisiin asiakkaisiin täältä!

Asiakastyytyväisyyden tasosta mittari, jota oikeasti seurataan ja hyödynnetään

Asiakastyytyväisyyden ja asiakaspalvelun korkea taso vaikuttavat yrityksen tulokseen ainakin kolmella konkreettisella tavalla:

  • asiakasuskollisuuden parantuminen
  • asiakkaan keskiostoksen kasvaminen
  • uusien asiakkaiden saaminen tyytyväisten asiakkaiden tekemien suositusten kautta

Vahvat asiakassuhteet ja asiakaslähtöiset toimintatavat siis kytkeytyvät merkittävästi yrityksesi liiketoiminnan kasvuun ja kannattavuuteen sekä sitä kautta menestykseen.

Vaikka asiakastyytyväisyyden mittaamismenetelmiä on monia, on hyvä muistaa, että asiakastyytyväisyystutkimuksen kysymykset tulisi aina asettaa asiakkaasi näkökulmasta – ei yrityksen. Jokaiselle yritykselle löytyy varmasti oma sopiva tapa mitata asiakkaidensa tyytyväisyyttä erilaisten vaihtoehtojen joukosta. Olennaisempaa on, että tuloksia ja saatua dataa hyödynnetään oikeasti. Näin asiakastyytyväisyyden tasosta muodostuu oikea mittari, jota seurataan aktiivisesti ja pystyt reagoimaan mahdollisiin muutoksiin.

Asiakaspalvelu- ja palautteenanto siirtyvät yhä enemmän digitaalisiin kanaviin ja etenkin sosiaaliseen mediaan. Autamme mielellämme hiomaan esimerkiksi Facebookista kanavan, jolla varmistat tyytyväisemmät asiakkaat!

 

[button size=”medium” style=”primary” text=”Ota yhteyttä” link=”/ota-yhteytta” target=””]

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää