• Hakukoneoptimointi

Onko hakutulosten kärkisija yhä tärkeä vuonna 2018?

Miten hakukoneoptimoinnin kärkisijakilpailu on muuttunut vuosien aikana?

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakukoneoptimointi on yleisesti ymmärretty siten, että se auttaa sivustoa sijoittumaan korkealle Googlen hakutuloksissa, mikä auttaa kasvattamaan sivuston liikennettä.

Tämä pitää toki edelleen paikkaansa, mutta tosiasia on se, että hakukoneoptimointiin kuuluu nykyään paljon enemmän.

Hakukoneoptimoinnin määrittäminen

Ihmiset hakevat tietoa yli 3 miljardia kertaa joka päivä pelkästään Googlen kautta. Hakumäärän takia yritykset luonnollisesti ovat ymmärtäneet, että kärkisija hakutuloksissa on erittäin arvokas ja sen kautta ymmärtävät hakukoneoptimoinnin tuottaman arvon.

Chitika Insightsin tekemä tutkimus paljasti, että noin 33% hakijoista klikkaa hakutuloksen kärkisijalla olevaa linkkiä. Tämän tutkimuksen ansioista oli helppoa perustella asiakkaille hakukoneoptimoinnin tärkeyttä. Chitika Insights tutkimus on kuitenkin vuodelta 2013. Viidessä vuodessa hakukoneoptimoinnissa on tapahtunut kuitenkin paljon muutoksia. Eivätkä muutokset koske pelkästään hakukoneoptimointia, vaan koko digitaalista markkinointia.

Ihmiset hakevat tietoa eri tavalla kuin ennen ja eri paikoissa kuin ennen (mobiilihaut kasvavat jatkuvasti). Myös se, miten ihmisen hakema tieto näytetään hakijalle hakutulossivulla, on kehittynyt.

Miten hakukoneoptimointi on muuttumassa?

Hakukoneoptimointi on todella usein reaktiivista. Hakukoneet pyrkivät jatkuvasti parantamaan käyttäjien käyttökokemusta. Tämä tarkoittaa jatkuvaa algoritmin säätöä, päivityksiä ja uusien ominaisuuksien julkaisu. Hakukoneoptimoijana näihin on reagoitava nopeasti, koska se, mikä edelliseen päivitykseen asti on ollut tuloksellinen käytäntö, ei välttämättä enää uuden päivityksen myötä ole.

Hyvä esimerkki uusista vaikuttavista julkaisuista ovat hakusivuilta löytyvät kuvaajat, vastauslaatikot, uutiset ja kartat. Nämä tiedot ovat nykyään hakutulosten kärjessä, mikä tarkoittaa sitä, että aikaisempi orgaaninen kärkisija ei välttämättä näy hakijalle heti. Lisäksi jos hakija saa tarvittavan tiedon suoraan hakusivulta, hänellä ei ole tarvetta klikata itseään varsinaiselle sivulle.

Tämä on tietenkin tiedonhakijan näkökannalta askel eteenpäin, eikä se varsinaisesti ole hakukoneoptimoinnillekaan huono asia. Se mitä tämä kuitenkin tarkoittaa on, että pelkästään kärkisijaan tähtääminen ei enää riitä.

Miten tehdä tuottoisampaa hakukoneoptimointia vuodesta 2018 eteenpäin?

Tässä vaiheessa on hyvä mainita, että hakusijoitusten merkitys on tietysti edelleen tärkeä, mutta varsinaisen kärkisijan merkitys ei välttämättä enää ole niin tärkeä. Nykyään kannattaa entistä enemmän keskittyä laatuun.

Seuraavaksi listaan asiat, joita kannattaa pitää mielessä hakukoneoptimoinnissa nykyään.

Tähtää hakukoneoptimoinnilla kärkisijalle

Toki mainitsin aikaisemmin, että 1. sija ei ole yhtä tärkeä kuin ennen, mutta se on silti edelleen paras. Useammassa tapauksessa sijoituksen nostaminen 3. sijasta 1. sijaan on erittäin työlästä eikä välttämättä ole tuottoisampaa liiketoiminnallesi.

Hakukoneoptimointi on myös markkinointia

Hakukoneoptimointi on markkinointia, joten kannattaa suunnitella tarkkaan, mikä on sinun markkinointistrategia. Miten erotut joukosta ja minkä takia ihmiset klikkaavat sivustollesi hakutuloksissa. Ilmaise näitä erottavia piirteitä hakusivuilla.

Luo kävijälle arvoa

Yleensä tämä tehdään sisällön kautta. Älä kirjoita/kuvaa/äänitä sisältöä vain sen takia, että pitää saada sisältöä, josta löytyy hakusanoja. Käytä enemmän aikaa ja puhu kävijälle. Tarjoa hänelle sitä tietoa, mitä hän haluaa ja minkä takia sinun kanssa kannattaa toimia.

Pyydä kävijää ostamaan

Yllättävän usein yritykset unohtavat pyytää kävijää olemaan yhteydessä tai ostamaan. Tee ostamisesta mahdollisemman helppoa kävijälle ja pyydä rohkeasti kauppaa.

Muista myös konversio-optimointi

Hakukoneen alkuperäinen tarkoitus on ohjata ostavaa liikennettä sivustolle, mutta yhtä tärkeä on konvertoida mahdollisimman suuri osa tulevasta liikenteestä liideiksi tai asiakkaiksi. Näin sivuston konversioprosentti on korkeampi ja tämä yleensä tarkoittaa parempaa liiketoiminnallista tulosta.

Kaikkien yllämainittujen asioiden implementointi on työlästä ja vaatii aikaa, joten kannattaa varata reilusti aikaa tälle projektille, etenkin jos et ole ennen tehnyt hakukoneoptimointia. Laita meille viestiä tai soita jos kaipaat apua hakukoneoptimoinnin kanssa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää