• Hakukoneoptimointi

Paikallinen hakukoneoptimointi luo helppokulkuisen polun ostaville asiakkaille

Sivustosi kerää paljon liikennettä, mutta liikenne ei käänny konversioksi? Yksi syy tähän voi olla paikallisen hakukonenäkyvyyden puuttuminen.

SDM logo

Digimarkkinointi

Oletko törmännyt tilanteeseen, jossa sivustosi kerää orgaanista liikennettä, mutta kävijöistä harva on niitä ostavia asiakkaita? Yksi syy tähän on, että sivustoasi ei ole kohdistettu oikeille termeille eikä paikallista hakukoneliikennettä ole huomioitu lainkaan, joka on useasti hyvinkin konvertoituvaa.

Google pystyy vaikuttamaan hakutulossivuun sen perusteella, missä hakija sijaitsee maantieteellisesti. Google ei kuitenkaan pysty päättelemään, missä yritys sijaitsee tai mitä palveluita tarjoaa ilman avustusta. Yrityksen, joka toimii tietyillä maantieteellisillä alueilla, on syytä keskittyä sen paikallisen hakukonenäkyvyyden parantamiseen. Varsinkin, jos liiketoimintasi perustuu paikalliseen palveluntarjontaan tai tuotteiden myyntiin, on sinun ehdottomasti otettava huomioon paikallisen näkyvyyden parantaminen hakukoneissa.

Tässä blogitekstissä pääset mukaan kohdentamaan orgaanista liikennettä paikalliseksi.

Google My Business -tili on välttämätön paikalliselle näkyvyydelle

Yksi tärkeimmistä ensimmäisistä askelista paikallisen hakukonenäkyvyyden saavuttamisessa on vahvistaa ja ottaa käyttöön Google My Business -tili. My Business -tili on paikka, johon pystyt asettamaan yrityksestäsi tarkkoja tietoja, kuten aukioloaukoja, tarjottavia palveluita tai tuotteita, sijainteja ja valokuvia. Lisäksi yrityksellesi pystyy jättämään arvosteluita Googlen kautta, kun tili on asetettu ja lisäämään yrityksen Facebook -tilin arvostelut näkymään My Business -listauksessa.

Luonnollisesti kirjoitetut arvostelut yrityksestä vaikuttavat positiivisesti yrityksesi paikalliseen hakukonenäkyvyyteen. Lisäksi hyvillä arvosteluilla parannat yrityksesi imagoa hakukoneissa. Positiiviset arvostelut kertovat sen, että asiakkaat arvostavat palveluitasi ja ne toimivat tietynlaisina suositteluina.

paikallinen hakukonenäkyvyys

Jos et ole saanut yrityksellesi vielä arvosteluja, käy pyytämässä asiakkaitasi tekemään arvosteluita ja kirjoittamaan lyhyt kuvaus esimerkiksi menneestä tai meneillään olevasta asiakassuhteesta. Toinen hyvä mainostustapa on asettaa sähköpostisi allekirjoitukseen tai muuhun markkinointimateriaaliin ”Arvostele yritykseni Googlessa!” ja asettaa tekstistä suora linkki arvostelujen luontiin.

”Asettamalla sijaintisi näyt paremmin hakutuloksissa, kun haetaan paikallisilla termeillä”

Tärkein tekijä on kuitenkin asettaa tilin kautta sijainti yritykselle, jolla on positiivinen vaikutus sen kaupungin hakukonenäkyvyyteen, missä yritys sijaitsee. Asettamalla sijaintisi näyt paremmin hakutuloksissa, kun haetaan paikallisilla termeillä, yrityksesi ilmestyy Google Maps -karttapalveluun ja saat myös yrityksesi näkymään Googlen tarjoamissa snippetteissä, jotka sijaitsevat useasti jo ennen ensimmäisiä orgaanisia hakutuloksia. Esimerkiksi olen ottanut ’Kahvilat Jyväskylä’ -hakukyselyn, jolla Google tarjoaa ensimmäiseksi boxin, josta löytyy Google Mapsin kartta sekä suosituimpia kahviloita Jyväskylässä.

paikallinen hakukonenäkyvyys

Google My Business-tililläsi voit myös julkaista lyhyitä postauksia, jotka näkyvät tilisi listauksessa tekstipätkänä. Tekstipätkästä voit myös asettaa linkin viemään esimerkiksi blogikirjoitukseen, jossa kerrotaan lisää postauksesi aiheesta.

Valitse oikeat hakusanat

Paikallisen hakukonenäkyvyyden parantamisessa tärkeää on valita oikeat hakusanat, joilla lähdetään parantamaan näkyvyyttä. Käynnistä oikean hakulauseen etsiminen yhdellä hakutermillä ja analysoi, ilmestyykö Google Maps-listauksia hakutuloksiin. Huomaa, että sinun tulee näkyä myös Googlen hakukoneessa, eikä pelkästään Maps-palvelussa. Muutoin todennäköisesti et pysty saavuttamaan parhaimpia tuloksia paikallisessa näkyvyydessä.

Markkinoijana sinun on syytä aloittaa hakusanoista, joilla ei ole äärimmäisen kovaa kilpailua Google My Business -listauksissa. Ensisijaisesti sinun on kuitenkin valittava hakusanoja, jotka sopeutuvat yrityksesi ostajapersooniin. Luonnollisesti myös paikkakunnan tai sijainnin lisääminen hakusanan yhteyteen parantaa paikallisen näkyvyyden tavoittelua. Useat hakukoneiden käyttäjät muodostavat hakulauseita seuraavalla tavalla ”Palvelut + paikkakunta”. Esimerkiksi aikaisemmin mainittu esimerkki ’Kahvilat Jyväskylä’ hakulause pätee tähän täysin. Tärkeintä on tuoda sivustollesi konvertoituvaa liikennettä, kävijöitä, jotka toteuttavat jonkin toiminnon kohdesivulla.

paikallinen hakukoneoptimointi

Löydettyäsi oikean hakusanan, tulee sitä luonnollisesti hyödyntää valitsemallasi sivulla domainisi alla. Tärkeimmät paikat hakusanalle yksittäisellä sivulla ovat title-tag, sivun sisältöteksti sekä h1-tason otsikko. Hakusanatutkimuksen avulla pystytään selvittämään yrityksesi liiketoiminnalle tärkeimmät hakutermit, joita voidaan hyödyntää sivustosi jatkuvassa sisällöntuotannossa. Tärkeää on myös muistaa asettaa hakusana Google My Business-listauksesi otsikkoon sekä pitää yrityksen tiedot ajan tasalla, mukaan lukien aukioloajat, osoitetiedot, puhelinnumero jne.

Jäsennellyt tiedot tehostavat paikallista näkyvyyttä

Google arvostaa yhä enemmän jäsenneltyjä tietoja hakutuloksissa, koska ne saattavat kertoa tarkasti mitä yrityksesi tekee tai mistä yrityksesi liiketoiminnassa on kyse. Google My Business käyttää myös samoja tietoja, joten on tärkeää asettaa oikeat tiedot myös jäsenneltyihin tietoihin. Jäsennellyillä tiedoilla voidaan kertoa esimerkiksi ravintola-alalla työskentelevien yrityksien aukioloaikoja ja ruoka-annosten hintoja. Lisäksi jäsenneltyihin tietoihin voidaan laittaa arvosteluista, jos sivulle on asetettu se ominaisuus tuotteille tai palveluille.

Jäsennellyt tiedot voidaan lisätä sivustollesi HTML-koodin avulla. Tähän toimintaan loistava työkalu on Googlen tarjoama merkintäapuri, joka tekee automaattisesti sinulle koodin näppäilemällä valitun sivun kohtia, jotka halutaan asettaa jäsenneltyihin tietoihin. Alla on kuvattu esimerkki HTML-koodista, jossa on hyödynnetty jäsenneltyjä tietoja:

<!– JSON-LD markup generated by Google Structured Data Markup Helper. –>

<script type=”application/ld+json”>

{

  ”@context” : ”http://schema.org”,

  ”@type” : ”Product”,

  ”name” : ”Mustikkajuustokakku”,

  ”image” : ”YRITYKSEN VERKKOSIVUOSOITE (muuta omaksi)”,

  ”description” : ”KUVAUS MUSTIKKAJUUSTOKAKUSTA”,

  ”offers” : {

    ”@type” : ”Offer”,

    ”price” : ”1 kpl52,50/kpl”

  }

}

</script>

Paikallinen hakukonenäkyvyys suoraan kohderyhmille

Paikallinen SEO on yksi hakukoneoptimoinnin prosesseista, joka on syytä ottaa huomioon yrityksen markkinoinnissa. Paikallisessa hakukoneoptimoinnissa optimoidaan sivustosi sekä internetin eri palvelut hakukoneystävälliseksi paikallisesta näkökulmasta. Ihmiset hakevat jatkuvasti yhä tarkemmilla hakukyselyillä paikallisia palveluita tai tuotteita. Varsinkin palvelutoimialoilla, kuten remontointi-, korjaus-, rakentamis- ja ravintolapalveluilla paikallinen näkyvyys on elintärkeää, eikä sitä kannata sivuuttaa. Lisäksi hakutulossivun orgaaniset hakutulokset tippuvat jatkuvasti yhä useammalla hakutermillä alaspäin, jolloin ensimmäisen ilmaisen hakutuloksen edellä saattaa olla useita muita tuloksia, kuten esimerkiksi Google My Business -listauksen avulla tulevia tuloksia.

Varsinkin palvelutoimialoilla, kuten remontointi-, korjaus-, rakentamis- ja ravintolapalveluilla paikallinen näkyvyys on elintärkeää

Paikallinen hakukoneoptimointi vie sinut kirjaimellisesti kartalle sekä tuo oikeita asiakkaita sivustollesi. Jos paikallisen hakukonenäkyvyyden parantaminen kiinnostaa, autamme mielellämme sinua siinä! Katso millaisia tuloksia teimme esimerkiksi tälle palvelualan yritykselle nostamalla heidät mm. 18 eri hakusanalla hakutulosten kärkeen.

 

Tutustu saavutettuihin tuloksiin!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää