• Digitaalinen markkinointi
  • Google Ads
  • Hakukoneoptimointi

Orgaaninen mainonta tavoittaa myös miljoonat mainosten esto-ohjelmien käyttäjät

Mainosten esto-ohjelmat löytyvät yli 615 miljoonasta laitteista maailmanlaajuisesti. Näihin käyttäjiin maksettu mainos ei välttämättä yllä. Lue tästä miten voit viestiä myös mainosten esto-ohjelmien käyttäjien kanssa.

SDM logo

Digimarkkinointi

$22 000 000 000 eli 22 miljardia dollaria.

Tuon verran mainostajat menettivät rahaa mainosten esto -ohjelmien takia vuonna 2015, ja mainosten esto –ohjelman käyttäjien määrä on vain jatkanut kasvuaan vuodesta 2015. IAB Finland -selvityksen mukaan, yli 8% digitaalisista mainoksista päätyy mainosten esto-ohjelmien muuriin Suomessa. 8% pois liikevaihdosta tuntuu, olipa kyse sitten pienestä tai suuresta yrityksestä.

Maailmanlaajuisesti yli 615 miljoonasta laitteista löytyy mainosten esto-ohjelma, ja tahti kasvaa. Yksi suosituimmista mainosten esto-ohjelmista on Adblocker Plus, joka löytyy yli sadasta miljoonasta laitteista.

Syyt mainosten esto-ohjelmien käyttöön

Tärkeimmistä syistä mainosten esto-ohjelmien käyttöönottoon on luonnollisesti ärsyttävät mainokset. Verkosta löytyy niin monta sivua, joiden tarkoitus on ainoastaan mainostaa. Harvemmin näistä sivuista löytyy oikeaa tietoa siitä, mitä käyttäjä etsii. Bonuksena mainos voi vielä olla sellainen, ettei se salli sinun tehdä mitään muuta, kuin sulkea koko selaimesi tai suostua mainoksen ehtoihin.

Toinen tärkeä syy mainosten esto-ohjelmien käyttöön on seuranta. Ihmiset eivät halua, että heitä seurataan netissä ja tämähän on täysin ymmärrettävää. Uudelleenmarkkinointi, joka tuo ostavat asiakkaat takaisin sivustollenne, tuntui alussa pelottavalta jopa minulle.

Orgaanisella mainonnalla tavoitat mainosten esto-ohjelmien käyttäjät

Miten siis viestit kasvavalle mainosten esto-ohjelmien käyttäjäkunnalle tuotteistanne ja palveluistanne, jos heille ei voida mainostaa Facebookin, Youtuben tai Adwordsin kautta? Pitääkö palata lehtimainontaan ja toivoa parasta? Ei onneksi. Jäljelle kuitenkin jää orgaaninen mainonta (ja toki muutakin, kuten natiivimainonta). Orgaaninen näkyvyys hakukoneessa on edelleen luotetumpi kuin maksettu mainonta ja siksi siihen kannattaa panostaa paljon. Panosta sivustosi teknisten ongelmien korjaukseen, hakusanatutkimukseen, sisältösuunnitelmaan ja sisällöntuottamiseen. Kohdista sivuston sisältö yleisöllesi ja varmista, että sisältösi luo lisäarvoa heille. Muista panostaa myös konversio-optimointiin. Kaikki tekemäsi työ on turhaa, jos sivusto ei saa kävijää ostamaan, pyytämään tarjousta tai soittamaan teille.

Hubspotin vuonna 2016 tekemä tutkimus paljasti, että 91% ihmisistä pitivät nykyajan mainoksia entistä enemmän tunkeilevina verrattuna kahden vuoden takaiseen. Myös mainos esto-ohjelmien käyttö kasvoi 30% samana vuonna.

Miten suurimmat mainostajat ovat reagoineet

Mainosten esto-ohjelmien käyttö on konkreettisesti haitanut isojen mainostajien liikevaihtoa, ja tämän takia maailman suurimmat mainosalustat ja mainostajat, kuten Google, Facebook, Unilever ja Microsoft ovat perustaneet Coalition for Better Ads –nimisen yhteisön. Yhteisön tarkoitus on laatia verkkomainoksille Better Ads -standardia ja vähentää heikkolaatuisten mainosten esiintymistä.

Helmikuussa Google Chrome-selain sai uuden päivityksen, johon lisättiin mainosten esto-ominaisuus. Google ilmoitti, että lisätty mainosten esto-ominaisuus estää heikkolaatuisia ja häiritseviä mainoksia näkymästä. Selaimeen lisätty mainosten esto-ominaisuus ei kuitenkaan toimi yhtä hyvin kuin olemassa olevat ohjelmat, mutta tämä on todennäköisesti tarkoituksella säädetty näin. Suurin osa Googlen liikevaihdosta tulee mainosten kautta ja tällä keinolla Google yrittää hallita mainosten esto-ohjelmien käyttöönottoa.

Yhteenveto

Tarkoitus ei ole kehottaa sinua luopumaan maksetuista mainoksista – ei suinkaan. Tarkoituksena on selventää, kuinka tärkeää on panostaa myös orgaaniseen mainontaan. Parhaassa tilanteessa orgaaninen ja maksettu mainonta toimivat strategisesti yhdessä ja tukevat toinen toistaan. Digitaalista markkinointia tuleekin katsoa aina kokonaisuutena, eikä yksittäisinä palasina. Muutoin et joko tavoita asiakkaitasi tai sitten päästät ne jossain vaiheessa myyntisuppiloasi karkaamaan.

Tässä esimerkki, kuinka orgaaninen kävijämäärä voidaan jopa tuplata hakukoneoptimoinnin ansiosta.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää