• Facebook
  • Sosiaalinen media

Paranna Facebook-julkaisujesi laatua

Tämä blogi keskittyy selkeisiin tapoihin kehittää Facebook-julkaisujasi. Tavoitteena on löytää julkaisumuodot ja sisällöt, jotka toimivat.

SDM logo

Digimarkkinointi

Olemme käsitelleet useaan otteeseen, kuinka Facebook-julkaisujen sponsoroinnilla tavoitat oikean yleisön. Maksullista mainontaa ei saa kuitenkaan käyttää oikotienä onneen. Välillä on hyvä palata juurilleen ja tarkastella julkaisujen laatua – mainostit niitä tai et.

Tämä blogi keskittyy selkeisiin tapoihin kehittää julkaisujasi. Tavoitteena on löytää julkaisumuodot ja sisällöt, jotka toimivat. Käsittelemme lähinnä Facebook-julkaisuja, mutta neuvoja voi jossain määrin hyödyntää myös muissa sosiaalisen median kanavissa.

Suunnittele

Sosiaalisen median toimintoja on hyvä suunnitella. Sosiaalisen median strategia tukee markkinointia ja ohjaa käytännön toimia. Harmittavan usein tälläinen strategia jää kuitenkin tekemättä muiden kiireiden takia. Jos tilanne on tämä, harkitse tätä kevennettyä suunnitelmaa julkaisujen tueksi.

Listaa sopivat aiheet julkaisuillesi. Mieti sisältö kohdeyleisösi kautta. Mikä heitä kiinnostaa? Minkälaista tietoa he tarvitsevat? Mikä on heidän mielestään hauskaa? Ideoi rohkeasti. Kahvilan lista voisi näyttää esimerkiksi tältä:

  • tarjoukset
  • tietoa kahvin valmistuksesta
  • uudet tuotteet
  • terveelliset välipalavinkit
  • herkutteluvinkit
  • kahvilan arkea
  • tapahtumat

Kun listasi on valmis, valitse sieltä varteenotettavat aiheet ja luo julkaisukalenteri. Kalenteriin kannattaa sisällyttää kaikki mediat, joissa yrityksesi on mukana. Aseta tavoitteet julkaisutahdille ja sijoita aiheet kalenteriin. Kaikki aiheet eivät välttämättä ole samanarvoisia ja jotkin sisällöt ovat huomattavasti raskaampia tuottaa. Kalenteri selkiyttää kokonaisuutta ja auttaa aikatauluttamaan tarvittavat toimet muiden työtehtävien joukkoon.

Kirjoita lyhyesti

Verkossa ihmisten keskittymiskyky on minimaalinen. Moni surffaaja ei edes näe mainoksia ja lyhyetkin tekstit vain silmäillään läpi. On siis paljon oletettu, että Facebook-käyttäjä jaksaa lukea pitkän julkaisutekstin.

Panosta siis ensimmäisiin sanoihin julkaisussa. Jos onnistut niissä, on lopputekstilläkin paremmat mahdollisuudet tulla huomatuksi. Perinteisiä tapoja kiinnittää huomio tekstillä ovat esimerkiksi seuraavat:

Suora otsikko:
Aamukahvia. Kyllä kiitos!” (Toimii, kun tietyllä kohderyhmällä on selkeä mielenkiinto ja tarve)

Kysymys:
Miksi suomalaiset juovat niin paljon kahvia?” (Ihmiset haluavat joko vastata tai saada kysymykseen vastaus)

Hyödyt esiin:
Voita aamuväsymys ja ota iltapäivästä paras teho irti!” (Klassikko. Ratkaise siis asiakkaasi ongelma)

Negatiivisen kautta:
Älä ole toimistosi unikeko.” (Joissain tilanteissa negatiivisten seurausten korostus voi olla tehokkain tapa)

Hyödynnä periteisiä sanontoja:
Kuppi kahvia päivässä pitää lääkärin loitolla.” (Muista että sanonnat saattavat myös ärsyttää)

Runoillen:
Parasta paahtoa parhaalla paikalla.” (Onnistuessaan runo tai hokema jää pitkäksi aikaa mieleen)

Pyydä huomiota:
Huomio kaikki kahvin ystävät!” (Kohdenna pyyntö aina tietylle ryhmälle)

Analysoi ja optimoi

Facebook-julkaisuja on neljä erilaista; teksti-, kuva-, linkki- ja videojulkaisut. Facebook itse suosittelee kuva- ja videojulkaisuja. Socialbakers studyn selvityksen mukaan videojulkaisut saavat eri julkaisutyypeistä parhaan kattavuuden.

Linkki-, kuva- ja tekstijulkaisuja ei kannata hylätä. Julkaisujen yksipuolisuutta kannattaa välttää ja niitä suunniteltaessa tulee ottaa yleisö ja tavoitteet huomioon. Mikäli haluat lukijoita blogiisi, linkkijulkaisu on luonnollisesti paras vaihtoehto. Jos taas tavoitteena on luoda yrityskuvaa, onnistuu se parhaiten kuvien ja videoiden kautta.

Vertaile tehtyjä julkaisuja ja pyri tunnistamaan yhdistävät tekijä onnistuneiden julkaisujen välillä.

Harkitse tunnisteita

Facebook-julkaisujen kohdalla on nähty jopa merkkejä siitä, että julkaisut ilman tunnisteita (hashtag) tavoittavat käyttäjiä paremmin. Tätä ei voi kuitenkaan yleistää koskemaan kaikkia julkaisuja ja sivuja. Esimerkiksi kilpailuissa ja muissa medioissa tunnisteet ovat hyviä. Omalle yritykselle voi myös keksiä tunnisteen, joka viestii yrityksen arvoista.

Muokkaa linkkijulkaisujen kuvausta

Linkkikjulkaisun kuvailutekstiä ja otsikkoa voi muokata. Facebook etsii sopivat tekstit molempiin, mutta usein jättää myös toivottavaa. Muokkaa siis otsikko asianmukaiseksi ja vähintään tarkista, että linkin kuvauksessa on oleellista asiaa. Jos käytät Facebook Power Editoria, voit lisätä myös toimintokutsun linkin yhteyteen.

Ajasta julkaisusi

Usein sisältö julkaistaan silloin, kun se on valmis. Ajastustoiminto on kuitenkin hyvin helppokäyttöinen, joten mikset ajastaisi julkaisua ajankohtaan, jolloin se on tehokkaimmillaan? Hubspotin mukaan parhaat päivät Facebook-julkaisuille ovat torstai ja perjantai. Facebookin analytiikasta saat selville, miten julkaisuihisi on reagoitu ja mihin aikaan sivusi tykkääjät ovat aktiivisia.

Yhteenveto

Facebook-markkinointi vaatii paljon kokeiluja ja mittaamista. Tärkeää onkin seurata, mikä toimii ja mikä ei. Mikäli näin ei ole tehty, aiemmat näkemykset tulee todeta oikeiksi tai vääriksi testaamalla. Kun julkaisut ovat kunnossa, voit hyvillä mielin sponsoroida niitä. Lue lisää myös A/B-testauksesta tai ota yhteyttä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi

    Lanseeraaminen digitaalisessa markkinassa – onnistumisen eväät ja muistilista

    Hyvin suunniteltu ja toteutettu lanseerauskampanja toimii kilpaillussakin markkinassa.

    Lue lisää
    • Videomainonta

    Videomarkkinoinnin trendit: Lyhytkestoiset videot, AI ja videopodcastien hyödyntäminen

    Olipa kyseessä lyhytkestoiset videot, tekoälyn hyödyntäminen tai personoidun sisällön luominen, tämän päivän videotrendit voivat uudistaa tapaasi kommunikoida videoilla.

    Lue lisää